استقبال رئیس جمهوری قرقیزستان از پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای

تهران - ایرنا - صدیر جباروف رئیس جمهوری قرقیزستان در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی در دهلی نو مرکز هند جریان دارد، پیوستن جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عضو رسمی به این سازمان تبریک گفت.

به گزارش ایرنا، وی افزود: ما همچنین منتظریم تا فرآیند الحاق جمهوری بلاروس هم به این سازمان کامل شود.

رئیس جمهوری قرقیزستان اظهار داشت: باید از ظرفیت های کشورهای شریک سازمان شانگهای استفاده کنیم و گفت وگوهای بیشتری در این مورد داشته باشیم.

جباروف اظهار داشت: طبق منشور سازمان همکاری شانگهایی ما به توسعه و امنیت کشورها کمک می‌کنیم موضوعی که امروزه در جهان به اندازه کافی به آن توجه  نمی شود.
بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای امروز(سه شنبه) به میزبانی دهلی نو و بصورت مجازی برگزار می شود.

در نشست امروز قرار است عضویت رسمی و کامل ایران در این سازمان همکاری منطقه ای رسما اعلام شود.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در اجلاس امروز سخنرانی خواهد کرد.

علاوه بر ایران، بلاروس نیز برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ درخواست داده است.

به باور کارشناسان روابط بین الملل و سران کشورهای عضو، آغاز دور جدید نشست سازمان همکاری شانگهای که با عضویت کشورهایی جدید و همچنین گسترش دامنه فعالیتهای آن در منطقه اوراسیا توامان شده است، نشان دهنده محبوبیت اصول و مفاهیم آن است که شکل جدیدی از روابط بین المللی را ارائه می دهد و موجبات ثبات و توسعه منطقه ای را به دنبال خواهد داشت.

سازمان همکاری‌های شانگهای سازمانی اوراسیایی میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبهٔ امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسماً به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر نام داد.
علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان درسال ۲۰۰۵ و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

درسال 2017 این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و در سال ۲۰۲۱ با سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه پایتخت تاجیکستان و شرکت در اجلاس سران‌، این سازمان با عضویت ایران موافقت نمود که لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در سال ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در کمتر از دو سال و همزمان با برگزاری اجلاس مجازی سران کشورهای عضو این سازمان در هند عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان تصویب و اعلام  شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha