۱۳ تیر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۵
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85160126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر امور خارجه ترکیه: تبادل سفیر، مرحله مهمی در روابط با مصر بود

تهران-ایرنا- وزیر خارجه ترکیه در سخنانی پس از تبادل سفیر میان قاهره و آنکارا تاکید کرد که این اقدام، گام مهمی در مسیر عادی‌سازی روابط میان دو کشور محسوب می‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری آناتالی، هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با ایمن الصفدی همتای اردنی خود در آنکارا در این باره گفت: تبادل دوجانبه سفرای آنکارا و قاهره نقطه عطف جدیدی در زمینه عادی سازی روابط میان دو کشور است.

وی اظهار داشت: با تصمیم مشترکی که امروز به عنوان مصر و ترکیه گرفتیم، دو سفیر را تعیین کردیم.

فیدان افزود: با نقطه‌ای که به آن رسیده‌ایم، اکنون مرحله مهمی را در عادی‌سازی با مصر پشت سر گذاشته‌ایم و از این پس روابط ما در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و سایر زمینه‌ها به سرعت پیش خواهد رفت.

این اظهارات پس از آن بیان شد که امروز، آنکارا و قاهره روابط دیپلماتیک خود را پس از ۱۳ سال وقفه ترمیم کرده و با مبادله سفیر، در جهت عادی سازی مناسبات خود گام برداشتند.

به گزارش ایرنا، ترکیه «صالح موتلو شن» را به عنوان سفیر در قاهره معرفی کرد و «عمرو الحمامی» نیز به عنوان سفیر مصر در آنکارا تعیین شد.

دو کشور ترکیه و مصر همزمان با عادی سازی مناسبات خود، در بیانیه مشترکی از ارتقای روابط دو کشور به سطح سفارتخانه خبر داده و این اقدام را نتیجه اراده روسای جمهور دو کشور عنوان کردند.

بنا به اعلام ان. تی. وی، در بیانیه مشترک دو کشور مصر و ترکیه عادی سازی مجدد روابط بین دو کشور، نشان دهنده اراده متقابل برای توسعه مناسبات دوجانبه در راستای تامین منافع مردم ترکیه و مصر اعلام شده است.

حدود یک ماه پیش «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک به سطح عادی و تبایل سفیر توافق کردند.

اواخر زمستان سال گذشته «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه سابق ترکیه به مصر سفر کرد و در دیدار با «سامح شکری» همتای مصری خود بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد.

گام عملی عادی سازی روابط آنکارا - قاهره یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با سفر «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر به آنکارا برداشته شد و وزرای خارجه دو طرف توافق کردند که گام‌های ملموسی برای بهبود روابط دوجانبه بردارند.

روابط ترکیه و مصر پس از اعتراضات موسوم به بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ و اختلاف‌برانگیز شدن موضوع حمایت آنکارا از اخوان المسلمین، سبب اختلافات شدید ترکیه و مصر شده و در نهایت روابط رسمی دو کشور قطع شد.

آنکارا پس از حدود یک دهه تنش با برخی کشورهای عربی همچون مصر، عربستان و امارات متحده عربی و نیز حمایت از تروریست ها در سوریه و اشغال مناطق شمالی این کشور، از سال گذشته در صدد ترمیم روابط خود با این کشورها برآمده است.

روابط ترکیه پیش از این با امارات متحده عربی، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به شکل عادی درآمده ولی مناسبات این کشور با سوریه به علت پیچیدگی مسائل فی مابین و به رغم برگزاری چهار دور نشست، هنوز عادی سازی نشده و روند کندی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha