۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85160311
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غدیر، حلقه اتصال نبوت و امامت

۱۴ تیر ۱۴۰۲، ۸:۳۵
کد خبر: 85160311
غدیر، حلقه اتصال نبوت و امامت

قزوین - ایرنا- غدیر یک رخداد تاریخی صرف نیست بلکه آنرا باید حلقه اتصال نبوت و امامت و یک نقشه راه دانست، رویدادی که گرامیداشت آن با حفظ شعائر دین مبین اسلام و شیعیان جهان گره خورده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، واقعه غدیر از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگی و تلالو خاصی در تاریخ جهان اسلام است.

به گفته کارشناسان مذهبی، در تاریخ اسلام ۲ حادثه بسیار مهم و بزرگ اتفاق افتاده است که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمده است و نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) را در برداشت و دومین حادثه نیز در هجدهم ذیحجه سال دهم هجرت در مسیر بازگشت پیامبر گرامی اسلام(ع) از مراسم حجه الوداع اتفاق افتاد.

غدیر جدای از این که یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان محسوب می شود یک شاخص نیز به شمار می رود،به تعبیر مقام معظم رهبری "مساله غدیر مسئله‌ی ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است، تا آخر دنیا مسلمانان می‌توانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومی امت را معین کنند".

مردم استان قزوین نیز هر سال همزمان با شیعیان سراسر جهان به بزرگداشت این روز می پردازند.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین به همین مناسبت با برخی از مسوولان و کارشناسان فرهنگی و مذهبی استان پیرامون فلسفه وجودی غدیر و برنامه های گرامیداشت دهه امامت و ولایت به گفت و گو نشست.

غدیر، حلقه اتصال نبوت و امامت

ضرورت انتقال پیام بزرگ غدیر

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین با بیان اینکه غدیر فقط یک رویداد تاریخی نیست، گفت: رسالت ما ، انتقال پیام بزرگ غدیر و این واقعه باید به عنوان مکتب و نظام معرفتی در جامعه معرفی شود.

محسن حق شناس با بیان اینکه دین بدون ولایت، اسلام آمریکایی است،اظهار کرد: واقعه غدیر یکی از مهم‌ترین حوادث تاریخ اسلام است که به تعبیر امام معصوم عید بزرگ الهی است که همه‌ پیامبران به پاسداشت حرمت آن مامور بودند.

وی با بیان اینکه اولین مبلغ ولایت و غدیر پیامبر(ص) بود،اظهار کرد: در عصر ما شهدا مبلغین غدیر بوده و پیش‌قراول آنان امام راحل هستند که علم ولایت را به دست با کفایت رهبر فرزانه انقلاب سپردند.

حق شناس، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج آموزه‌های علوی را به عنوان یک اولویت دانست کرد و افزود: غدیر حلقه اتصال نبوت، امامت و ولایت است و آینده جهان با برنامه ای که پیامبر گرامی اسلام(ص) در غدیر طراحی کردند ترسیم می شود و غدیر تنها فرهنگ در عالم است که ظرفیت پاسخگویی به همه نیازهای بشری را دارد.

غدیر را نباید محدود به یک روز کرد

این مسوول ادامه داد: بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین از سال‌ها پیش فعالیت خود را آغاز کرده تا موضوع غدیر را که یک جریان و تاریخ است محدود به یک روز نکند زیرا تبیین مساله غدیر، تمامی اموری را که باید یک مسلمان و شیعه انجام دهد تحت شعاع خود قرار می دهد.

حق شناس اضافه کرد: باید توجه داشت که نباید غدیر را فقط به روز ۱۸ ذی الحجه محدود کرد چراکه در این صورت به آن جفا کرده ایم چون غدیر مربوط به کل زمان خلقت عالم است.

وی یاد آور شد: اگرچه پیامبر(ص) برای عدالت و تزکیه و تبیین مکارم اخلاق آمد اما بی‌شک مهمترین رسالت پیامبر تبلیغ امامت حضرت امیر(ع) و اولاد اوست، همواره شاهد رونق خودجوش جریان غدیر در بین جریان های مردمی هستیم و این را می توان به خوبی درک کرد که نشاط واقعی در جریان غدیر و اهل بیت(ع) است.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در قزوین افزود: اگر دنبال صلاح و عاقبت به‌ خیری هستیم باید جریان غدیر را با شکوه یادآوری و احیا کنیم از همین رو همه ما در این حوزه تکلیف و رسالت سنگینی را بر عهده داریم.

حق شناس خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در راستای ترویج و تبیین این دهه وظیفه خطیری برعهده دارند و به عنوان تاثیرگذارترین افراد جامعه می‌توانند جامعه را در مسیر درست هدایت کنند و باید بدانند بالاترین درجه خدمت به بشریت شناساندن و معرفی مساله غدیر در جامعه است.

غدیر، حلقه اتصال نبوت و امامت


لزوم ایجاد گفتمان غدیر در جامعه

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین نیز با اشاره به اینکه ولایت در زمره اساسی‌ترین اصول و ارکان اسلام قرار دارد، گفت: مهم ترین شاخصه و پشتوانه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی ، نعمت ولایت و اشاعه فرهنگ غدیر است.

حجت الاسلام رضا کاظم لو ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، اظهار داشت: آیات قرآن کریم و کلمات گهربار معصومین(ع)، بیانگر عظمت و جایگاه رفیع امامت در اعتقادات اسلامی است و با نگاهی به آیات غدیر، به خوبی رمز اینکه عید غدیر بزرگترین عید اسلامی است را در می‌یابیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در روایات اسلامی به اعمال این روز عزیز و بزرگ اشاره شده است، گویای عظمت و اهمیت این عید اسلامی در نزد خداوند و به تبع آن پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است ، چرا که در این رو،زراه سعادت حقیقی از بیراهه، جدا و خط تابان ایمان از ظلمت کفر و دنیا پرستی جدا شد.

حجت الاسلام کاظم لو اضافه کرد: غدیر نامی مقدس برای شیعیان و تمام پیروان راستین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه خواهران قزوین با اشاره به ضرورت نکوداشت عید غدیر، تصریح کرد: بدون شک زنده نگه داشتن روز غدیر ارزش بالایی دارد و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به این امر اهتمام داشتند و به مسلمانان و شیعیان دستور می‌دادند که همه ساله این روز را عید بگیرند و یاد آنرا زنده نگه دارند.

وی تاکید کرد:متاسفانه بسیاری از بحران های امروز جوامع اسلامی و حتی بشری بخاطر دوری از فرهنگ غدیر و درک نادرست از مسئله ولایت است .

غدیر، حلقه اتصال نبوت و امامت


غدیر بهترین فرصت برای تبیین نسل جوان و نوجوان است

مدیر حوزه علمیه خواهران در قزوین همچنین واقعه غدیر را یک فرصت مغتنم توصیف کرد که از طریق برگزاری آئین های مذهبی، جشن‌ها و مراسم های مردمی مرتبط با آن می‌توان پیام آن را به دنیا و به نسل جوان منتقل کرد.

وی با بیان اینکه فرهنگ غدیر در نسل نو باید شناسنانده شود، اظهار کرد: تبیین فلسفه غدیر و اهداف آن میان نسل جوان از ضروریات جامعه امروزی است و مسوولان و مربیان عرصه تعلیم و تربیت باید جهت تبیین این مهم اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام کاظم لو افزود: نهادینه سازی ارزش ها و ارتقای معنویت در جامعه از طریق تقویت فرهنگ غدیر راه مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان است.

وی یاد آور شد: رکن اصلی غدیر موضوع ولایت و امامت است که این موضوع در آیه تبلیغ و اکمال دین به وضوح برای بشریت تبیین شده است.

غدیر، حلقه اتصال نبوت و امامت


جشن بزرگ غدیر در ۲۰ محله قزوین به صورت مردمی برگزار می شود

مسوول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین بر مردمی سازی برنامه های عید غدیر خم نیز گفت: امسال برنامه های دهه امامت و ولایت به صورت خودجوش و مردمی در ۲۰ محله قزوین برگزار می شود.

جواد نظری با اشاره به اینکه برنامه های غدیر با شعار «مهمانی محله» در حال اجرا و برگزاری است،اظهار کرد: در این ویژه برنامه کوچه ها و خیابان ها، اماکن مذهبی و مساجد محلات، آذین بندی شده و جشن‌های متناسب با شرایط خود را برگزاری می کنند.

مسوول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: طی سال های اخیر سازمان تبلیغات طرح محلات را با رویکرد امام محلات در دستور کار قرار داده و هدف اصلی برگزاری برنامه‌های گرامیداشت عید بزرگ غدیر در نقاط مختلف استان است.

وی با بیان اینکه جشن های مردمی در اکثر بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه ها با محوریت هیات های مذهبی برگزار می شود،افزود: جشن متمرکز و بزرگ روز پنجشنبه با استقرار ایستگاه های صلواتی و خدمات فرهنگی و اجتماعی در خیابان سپه برگزار می شود.

کلام آخر:
عید غدیر فرصت مغتنمی برای تبیین اهداف ولایت در جامعه اسلامی است و می توان از این ظرفیت برای معرفی فرهنگ غدیر و امامت و ولایت در بین نسل جوان به شکل شایسته استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha