۱۶ تیر ۱۴۰۲، ۸:۲۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85160426
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید گوشت عشایر خراسان شمالی ۱۳ درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- معاون توسعه و امور زیربنایی اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر استان در سه ماهه نخست امسال یکهزار و ۷۵۰ تن گوشت قرمز تولید کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد کاهش داشت.

مهدی خانی روز جمعه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی ها از دلایل اصلی کاهش میزان تولید گوشت قرمز توسط عشایر است.

وی افزود: خشکسالی همچنین موجب کاهش تولید ۲۰ درصدی شیر نیز شده است به گونه ای که عشایر استان در بهار امسال ۸۲۵ تن شیر تولید کردند.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی ادامه داد: میزان تولید سایر لبنیات عشایر استان نیز ۱۳۰ تن است که این رقم نسبت به مدت مشابه ۲۰ درصد کاهش دارد.

خانی خاطرنشان کرد: خشکسالی ها سبب شد تا دامداران در تعلیف دام در عرصه های طبیعی با مشکل روبه رو شده و به ناچار به تغذیه دستی روی آورند از این رو هزینه تمام شده تولید بالا رفته است.

وی با اشاره به بالا بودن قیمت نهاده های دامی گفت: عدم توانایی شرکت تعاونی و عشایر برای ارایه تضمین در دریافت تسهیلات و خرید علوفه مدت دار از مشکلات دامداران عشایر استان است.

خانی با تاکید بر اینکه معیشت عشایر باید از تک محصولی و اتکا به تولید گوشت قرمز خارج شود، گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از برنامه ها در این زمینه است به گونه ای که امسال یک هکتار زمین در مناطق عشایری شیروان زیر کشت گل محمدی خواهد رفت.

معاون توسعه و امور زیربنایی اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی یادآور شد: بهار امسال عشایر یک تن گیاهان دارویی تولید کردند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha