تابستان، فرصت مناسب استعدادیابی در کلاس‌های اوقات فراغت

گرگان - ایرنا - تابستان، فصل پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها و مسوولان است تا جایی که نهادهای مختلف و مرتبط با امور و مسایل جوانان تلاش می‌کنند برای این قشر برنامه‌های خاصی ارایه دهند تا علاوه بر خروج زندگی آن‌ها از یکنواختی، با آموزش مهارتی هر چند کوچک، مسیر زندگی آینده آنان را مشخص کنند.

یکی از مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای گذر از تعطیلات بلندمدت فصل تابستان و پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان، شرکت در کلاس‌های ورزشی است تا جایی است که کارشناسان با اشاره به میزان تکنیک‌پذیر بودن کودک و نوجوان در سنین پایین، توصیه می کنند والدین و مربیان ورزشی مدارس با توجه به استعداد فرد وی را در رشته‌ای خاص ثبت نام کنند.

محدود کردن اوقات فراغت کودک و نوجوان بیانگر اهمیت این مولفه باشد زیرا اوقات فراغت به یک قشر یا نسل خاصی محدود نمی‌شود بلکه برنامه‌هایی است که تمامی افراد جامعه را در برخواهد گرفت.

پرکردن زمان خالی قشرهای مختلف جامعه با برنامه های ویژه و مفید، افزون بر آنکه می‌تواند زمینه را برای مهارت‌آموزی و شکوفایی کودک و نوجوان فراهم کند، یک راهکار اجتماعی تلقی می‌شود که در کنار شکوفایی استعدادهای ورزشی و شغلی قشر جوان، زمینه را برای تحکیم انسجام اجتماعی آنان در جامعه فراهم خواهد کرد.

رییس اداره ورزش و جوانان گرگان گفت: شناسایی استعدادهای ورزشی نونهالان و نوجوانان در طرح‌های اوقات فراغت تابستانه، در اولویت کاری هیات‌های ورزشی این شهرستان قرار دارد.

رمضانعلی تربتی‌نژاد اظهار کرد: استعدادیابی بستگی به علاقمندی خانواده‌ها دارد که بخواهند فرزندانشان در فصول دیگر سال به رشته ورزشی خود ادامه دهند که در آن صورت هیات‌های ورزشی برنامه‌ریزی خاص و منسجمی برای رشد و پرورش این استعدادها خواهند داشت.

وی بیان کرد: فعالیت نونهالان و نوجوانان در رشته‌های ورزشی مختلف با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که در آنها وجود دارد، سبب خواهد شد در آینده بتوانیم در لیگ‌های مختلف کشوری، بازیکنان و ورزشکاران بومی خود را مورد استفاده قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در استعدادیابی میان ورزشکارانی که در رشته‌های مختلف به فعالیت ورزشی خود ادامه می‌دهند، رقابت‌های مختلف را در قالب کانون‌های ورزشی و مسابقات استعدادیابی برگزار خواهیم کرد تا برای آنان فضای رقابتی ایجاد شود.

وی افزود: برنامه‌های طرح اوقات فراغت در همه سال وجود دارد اما در تابستان با توجه به تعطیلی مدارس و مدت زمان حضور بیشتر فرزندان در خانه، این فعالیت‌ها به اوج می‌رسد.

وی اضافه کرد: در گرگان ۲۷ هزار ورزشکار سازمان یافته در قالب ۴۷ هیات ورزشی فعالیت دارند و هر هیات کانون‌های مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به هیات فوتبال شهرستان اشاره کرد که در گرگان ۴۰ مدرسه فوتبال دارد و از شلوغ‌ترین هیات‌های ورزشی در قالب طرح اوقات فراغت تابستانه است.

تربتی‌نژاد بیان کرد: در کنار فوتبال، میل و علاقه خانواده‌ها به حضور فرزندان در کلاس‌های ژیمناستیک و ورزش‌های آبی با وجود ۱۵ استخر و امن‌کده آبی شهرستان بیشتر است.

وی اظهار کرد: تمام فعالیت‌های ورزشی مرکز استان منجر به این شده که این شهرستان ۱۸۸ نفر دعوت شده به اردو تیم‌های ملی رشته‌های مختلف ورزشی داشته باشد و از این تعداد ۸۷ نفر مفتخر به پوشیدن پیراهن تیم ملی شوند.

رییس اداره ورزش و جوانان گرگان گفت: با توجه به آمارهای موجود، سهم سرانه مردم این شهرستان با حدود ۵۴۰ هزار نفر جمعیت از کل فضاهای ورزشی به نسبت جمعیت ۳۵ صدم مترمربع است.

تربتی‌نژاد افزود: این میزان سهم باعث شده تا گرگان در فقر سرانه ورزشی قرار بگیرد و آخرین شهرستان استان به لحاظ همین شاخص در جدول باشد.

وی تاکید کرد: این مساله نافی اقدامات دولت سیزدهم در بحث احداث اماکن ورزشی در مرکز استان نیست، به طوری تنها در حوزه این اداره، به غیر سایر ادارات، ارگان‌ها و اماکن ورزشی، سال گذشته شاهد افتتاح و بهره‌برداری از ۱۰ سالن و مکان ورزشی برای گرگان بودیم.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان گفت: راهکار کسب قله های افتخار و پیشرفت در ورزش استان، توجه بیشتر به استعدادیابی و کمک به افزایش توان فنی ورزشکاران و معرفی نفرات جدید است.

قاسمعلی برزمینی اظهار کرد: اجرای طرح استعدادیابی از چند سال قبل برای شناسایی و معرفی چهرهای جدید در گلستان آغاز شده و امیدواریم در اجرای بلند مدت آن، شاهد تربیت نسلی جدید و افتخارآفرین در رشته های گوناگون ورزشی باشیم.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی، ورزشکاران شناسایی شده رشته‌های گوناگون به مربیان کارآزموده سپرده می‌شوند تا براساس قابلیت و توانایی در مسیر حضور حرفه‌ای در ورزش قرار بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha