اوقات فراغت تابستانی در تربت‌ حیدریه + فیلم

تربت‌ حیدریه- ایرنا- "سه‌ ماه تعطیلی" یا اوقات فراغت تابستانی فرزندان برای خانواده‌های ایرانی یادآور مجموعه‌ای از رفتارهای تکراری است که از دستفروشی و کار در مغازه گرفته تا پرداختن به بازی‌های بومی، محلی و یا شرکت در کلاس‌های ورزشی، تقویتی یا هنری را دربرمی‌گیرد.

به گزارش ایرنا، از سال ۱۳۸۴ و بنا به پیشنهاد مشترک سازمان ملی جوانان و مدیریت و برنامه ریزی و با تصویب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی برنامه جامع ساماندهی اوقات فراغت جوانان‌ به تصویب رسید تا دستگاه‌های مختلف در قالبی یکپارچه و البته با مدیریت اداره ورزش و جوانان، اقدام به برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان کنند.

با این حال هنوز در مخیله بسیاری از خانواده‌های شهرستانی مفهوم اوقات فراغت، تداعی‌گر همان کلیدواژه تکراری و خاطره‌انگیز سه‌ماه تعطیلی است.

محلات محروم را دریابید

روحانی محله بازرگان تربت‌حیدریه و مسوول اوقات فراغت این منطقه محروم شهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه ماه است که در این محله مستقر شده‌ام و برای اجرای طرح اوقات فراغت ابتدا "حلقه صالحین" را تشکیل دادیم که در قالب این طرح بچه‌ها حلقه‌وار کنار هم نشسته و معارف اسلامی و اخلاقی را فرا می‌گیرند.

حجت‌الاسلام عقیل اسحاقی با بیان اینکه اداره ورزش و جوانان یک تخته تشک کشتی در اختیار ما گذاشته‌ است، گفت: مساعدت برای تامین هزینه استخر رایگان از سوی همین اداره انجام شد و کمک شهرداری برای تامین وسیله رفت و آمد نیز قابل قدردانی است، اما این اقدام‌ها ناکافی است.

اسحاقی ادامه داد: اکنون ۷۰ نفر نوجوان و ۲۵ نفر جوان اعم از پسر و دختر جذب برنامه‌های اوقات فراغت محله بازرگان شده‌اند.

اوقات فراغت سکوی نخست ورزش قهرمانی

مدیر روابط عمومی اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه اوقات فراغت اگر محدود به سه ماه تابستان نباشد، راهکار بسیار موثری برای شناسایی استعدادهای گمنام و تقویت ورزش قهرمانی است.

ملیحه علیپور افزود: اما آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، همان طرح قدیمی سه‌ ماه تعطیلی گذشته است و نگاه به این حوزه در همان حد مانده است.

وی گفت: البته این موضوع شامل حال بانوان نمی‌شود زیرا در سال‌های اخیر و به خصوص بعد از ایام کرونا، شاهد حضور پررنگ بانوان در عرصه‌های مختلف ورزشی هستیم که محدود به ایام تابستان نیست.

استقبال رو به تزاید بانوان تربتی از رشته‌های دفاع شخصی

کارشناس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موج جدیدی در سال‌های اخیر بین پدران در این شهرستان شکل گرفته و آن اصرار بر حضور فرزندان دختر در کلاس‌های آموزش دفاع شخصی و رشته‌های رزمی است.

زینب یعقوبی، افزود: خانواده ها دوست دارند چنانچه در خیابان برای دخترشان مشکلی پیش آمد، وی قادر به دفاع فیزیکی از خود در برابر با فرد و یا افراد مهاجم باشد.

وی ادامه داد: بانوان نیز در کنار حضور در کلاس‌های بدنسازی، فراگیری یک رشته رزمی را، در برنامه کاری خود جای داده‌اند.

فضای مجازی، چالش اصلی بچه‌های مسجدرو

مسوول ستاد اوقات فراغت مسجد جامع تربت‌حیدریه هم گفت: همه ساله برای بچه‌های محل کلاس‌های قرآنی شامل روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، تجوید، قرائت و نیز مداحی، احکام و پاسخ به شبهات دینی دایر می‌کنیم، اما حقیقت تلخ کنونی، وجود فضای رو به گسترش شبکه های اجتماعی است که برای فرزندان آزاردهنده شده است.

علی خورشیدی افزود: از زمان کرونا که تلفن همراه در سبد وسایل کمک آموزشی مدارس جای گرفت، به تدریج این احساس خطر نیز در میان خانواده‌ها شکل گرفت.

وی گفت: هر چند میزان شهریه کلاس‌های اوقات فراغت بسیار پایین است، اما کمبود فضای آموزشی موجب شده گاه چند کلاس به طور همزمان در فضای شبستان برگزار و کلاس‌های ورزشی نیز در سالن‌های ورزشی برگزار شود.

استقبال مردم خوب است

رییس اداره ورزش و جوانان تربت‌حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح اوقات فراغت امسال با همکاری دیگر دستگاه‌ها از ۲۰ خرداد در ۳۰ رشته ورزشی آغاز شده است که تا پایان تابستان ادامه دارد.

مجید رضایی افزود: دانشگاه‌ها، بسیج، آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از اداراتی هستند که در اجرای طرح اوقات فراغت همکاری می کنند.

وی از کمبود فضای ورزشی به عنوان مهم‌ترین چالش این حوزه یاد کرد و گفت: تنها در رشته فوتبال سه هزار نفر در رده‌های نوجوانان، نونهالان و جوانان ثبت‌نام کرده‌اند.

رضایی گفت: سال گذشته هفت هزار نفر در این شهرستان در طرح اوقات فراغت شرکت داشتند و پیش‌بینی امسال ما با توجه به استقبال خانوارها، حضور بیش از ۱۰ هزار نفر است.

به گزارش ایرنا، با وجود شهریه سنگین و یا کمبود فضای مناسب و استاندارد، کلیت طرح اوقات فراغت حداقل در دور نگه داشتن فرزندان از ناهنجاری‌های اجتماعی، بسیار موفق ارزیابی می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha