مهران کریمیان چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در این مراکز باعث کاهش ترددهای حضوری به مراکز و ادارات بهزیستی استان میشود و پروندههای توزیع شده مددجویان در این مراکز از طریق مددکار مورد بررسی قرار می گیرد.
وی توزیع عادلانه خدمات را از جمله اهداف تاسیس مراکز مثبت زندگی عنوان کرد و افزود: در این مراکز مجموعهای از خدمات سازمان در یک مرکز و نزدیک به محل سکونت افراد ارایه می شود و به ازای هر ۱۵۰ مددجو یک مددکار که هر ۶ ماه یکبار موظف به بازدید ازمنزل مددجو هستند.
کریمیان با اشاره به این که خوزستان از نظر تعداد مراکز مثبت زندگی در سطح کشور رتبه دوم را دارد ادامه داد: تاکنون ۷۳ هزار و ۷۰۰ پرونده در مراکز مثبت زندگی خوزستان توزیع شده و هفت هزار و ۲۷۶ پرونده جهت تکمیل و الکترونیکی کردن پرونده مددجویان درانتظار توزیع است.
وی افزود : مددکاران مراکز مثبت زندگی در خوزستان از زمان تاسیس (سال۹۹) تاکنون ۳۱۴ هزار و ۲۷۰ بازدید از پروندههای توزیع شده داشتند که از نزدیک با مشکلات مددجویان آشنا میشوند و این بازدید پایه اصلی و شروع کار مراکز مثبت زندگی است.
مدیر کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: گزارش از عملکرد مراکز بعد از تایید استان بصورت سیستمی ، توسط سازمان بهزیستی کشور بر اساس عملکرد همان ماه که شامل بازدید از منزل ، تشکیل پرونده ، خدمات مددکاری و یارانه ثابت است به حساب مراکز واریز می شود.
وی گفت: مراکز مثبت زندگی مراکزی غیر دولتی هستند که مجوز فعالیت خود را از سازمان بهزیستی دریافت میکنند به صورت محله محور طراحی شده اند و به ازای هر ۴۵۰ مددجو یک مرکز مثبت زندگی وجود دارد.
گفتنی است در مراکز مثبت زندگی خدماتی شامل تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، شناسایی داوطلبان و خیران، آگاهسازی معلولان و آموزشهای مهارت زندگی، نیازسنجی محلی و غربالگری بینایی و شنوایی،ثبت درخواست فرزندخواندگی، بررسی وضعیت مسکن و اشتغال، تشخیص و تعیین نیاز اولویتدار مددجو و کلیه خدمات تخصصی مددکاری به خانوارهای زیرپوشش ارایه میشود.
نظر شما