پاداش اطعام در غدیر از ماه محرم هم بیشتر است

مراغه- ایرنا- مولف کتاب پیام‌های آسمانی غدیر که به گزیده‌گویی و گلچین محتواهای معنوی شهرت دارد، به اهمیت غدیر و ولایت‌پذیری اشاره و بیان کرد: برای اطعام در عید غدیر، پاداشی بیشتر از اطعام در ماه محرم وجود دارد.

«حجت‌الاسلام علی رشیدی کهلان» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امام رضا (ع) درباره پاداش فردی که مومنی را در روز عید غدیر اطعام کند، فرمودند: «کسی که در روز غدیر مومنی را اطعام کند، مانند این است که همه پیامبران را اطعام کرده است».

وی با تاکید بر اینکه اطعام معنایی فراتر از افطاری دادن دارد، اضافه کرد: افطاری تنها روزه‌داران را فرا می‌گیرد و اما اطعام به معنای پذیرایی و تغذیه است و همه مردم را شامل می‌شود.

هزینه کردن برای غدیر ارزش والایی دارد

مولف کتاب پیام‌های آسمانی غدیر با تاکید بر اینکه غدیر و ولایت پایه مکتب ما به شمار می‌رود، به نقل از امام صادق (ع) بیان کرد: دِرهمی که در راه امام و غدیر هزینه می‌کنید، ۲ میلیون برابر دِرهمی است که در سایر کارهای اخیر هزینه کرده‌اید و همین موضوع ارزش بالای هزینه کردن در راه امام را به خوبی نشان می‌دهد.

«حجت‌الاسلام علی رشیدی» همچنین گوشه‌ای از اطلاعات آماری خطبه غدیر را بیان کرد و افزود: پیامبر اکرم در خطبه غدیر ۷۸۸ جمله بر زبان جاری کردند که ۱۱۰ مورد از این جمله ها به توحید و خداشناسی مربوط است.

وی اضافه کرد: کلمه «امام» ۱۳ مورد، «ولی» ۱۰ مورد، «امیرالمومنین» (ع) ۱۰ مورد، «علی» ۴۰ مورد، «حضرت مهدی» (عج) چهار بار، «وصی» پنج مورد، درباره فضائل علی(ع) ۱۹۸ مورد در خطبه غدیر وجود دارد.

وی زیارت جامعه کبیره را یک دوره امام‌شناسی خواند و با دعوت از مومنان برای قرائت آن در آستانه عید غدیر، ادامه داد: امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره را در پاسخ به درخواست فردی برای زیارتی فصیح و کامل که بتوان برای هریک از ائمه علیهم‌السلام خواند، بیان فرموده‌اند و مضمون این زیارت، مقامات و شئون ائمه اطهار(ع) و ادب گفتار در مقابل آنهاست.

وی همچنین قرائت زیارت غدیریه امام هادی (ع) را به مومنان توصیه کرد و افزود: این زیارت نیز یک دوره امیرالمومنین‌شناسی است و حدود ۴۰ آیه قرآنی در رابطه با امیرالمومنین(ع) در آن وجود دارد.

اسناد حدیث غدیر بر سایر احادیث نبوی برتری دارد

مولف کتاب پیام‌های آسمانی غدیر بیان کرد: اسناد حدیث غدیر بر سایر احادیث نبوی برتری و امتیاز دارد و بیش از ۱۱۰ تن از اصحاب پیامبر (ص)، ۸۴ نفر از تابعین و ۳۶۰ تن از بزرگان محدثین آن را روایت کرده‌اند.

«حجت‌الاسلام علی رشیدی» افزود: راویان مشهور غدیر از اهل بیت (ع) امیرالمومنین(ع)، فاطمه زهرا(س)، حسن بن علی(ع) و حسین بن علی (ع) هستند.

وی ادامه داد: از صحابه، عباس بن عبدالمطلب، عبدالله بن عباس، عایشه و ام سلمه، اسما بنت عمیس، ابوبکر، عمر، عثمان، طاحه، زبیر، و دهها فرد دیگر بودند.

«مولی» به معنی سرپرست و جانشین است

مولف کتاب پیام‌های آسمانی غدیر بیان کرد: برخی افرادی که نسبت به واقعه غدیر خم شبهه نمی‌توانستند وارد کنند، این موضوع را مطرح کردند که «مولی» در خطبه غدیر خم به معنی «دوست» است در حالی که اینگونه نیست و کلمه «مولی» در بسیاری از موارد و از جمله در آیه ۱۳ سوره حج به معنی سرپرست مطرح می‌شود.

«حجت‌الاسلام علی رشیدی» به مناظره جالب آیت‌الله طبرسی نیز اشاره و بیان کرد: روزی یکی از علمای بزرگ اهل سنت آفریقا به دیدار آیت‌الله طبرسی رفته و مناظره جالبی بین آنان رخ داده بود.

آیت‌الله طبرسی: چرا شما شیعه نمی‌شوید؟

عالم اهل سنت آفریقا: ما بر حقانیت خلافت بلافصل علی (ع) دلیلی نداریم.

آیت‌الله طبرسی: چرا داریم و یکی از آنها غدیر است.

عالم اهل سنت آفریقا: ما غدیر را قبول داریم ولی مولی به معنای دوست است.

آیت‌الله طبرسی: اگر در کلمات خلفا ولی و مولا به معنای سرپرست و امام و رهبر باشد، قبول می‌کنید؟

عالم اهل سنت آفریقا: بله

آیت‌الله طبرسی کتاب «صحیح مسلم» را که دم دست بود، آورد و متنی با این مضمون خواند: وقتی ابوبکر در آستانه مرگ قرار گرفت، عمر را مولای بعد از خود قرارداد؛ وی ادامه داد: چطور اگر ابوبکر بگوید مولی به معنی سرپرست است اما کسانی که جلوتر وقتی از مولی یاد می‌کنند، آن را دوست معنی می‌کنید؟

عالم اهل سنت آفریقا: تا به حال کسی این مطلب را به من نگفته بود و حقانیت شیعه را قبول می‌کنم و شیعه می‌شوم.

به گزارش ایرنا کتاب «غدیر پیام آسمانی» که توسط «حجت‌الاسلام علی رشیدی کهلان» گردآوری و در انتشارات عاصم تبریز به چاپ رسید، گلچینی از نکته‌های ناب در مورد غدیرخم است و مولف، فایل آن در اختیار مخاطبان ایرنا قرار دارده است.

برای دریافت فایل کتاب کلیک کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha