رئیس مجلس: علما ستون‌های بنای تمدن ایران اسلامی بوده‌اند

بیرجند - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به اجلاسیه جامعه علما و طلاب شهرستان زیرکوه گفت: علما و مربیان الهی در قرون متمادی، ستون‌های بنای تمدن ایران اسلامی بوده‌اند.

به گزارش ایرنا محمدباقر قالیباف در این پیام که امام جمعه زیرکوه آن را روز پنجشنبه در دومین اجلاسیه جامعه علما و طلاب شهرستان زیرکوه و بزرگداشت آیت الله محمد صادق اوحدی در شهر زهان قرائت کرد، افزود: اهتمام ایشان به حفظ، غنابخشی و انتقال میراث فکری و معنوی نسل‌های بعد نقش مهمی در ثبات و اعتلای هویتی در این فرهنگ غنی داشته است.

وی اظهار کرد: حضرت آیت الله محمد صادق اوحدی، احیاگر حوزه علمیه زهان یکی از این عالمان مجاهد است که با وجود امکان حضور در حوزه‌های مشهد و قم ولی سیرهای مألوف با توجه به نیاز مردم به ارتباط با علای ربانی، به موطن خویش بازگشتند و عمر با برکتشان را در مسیر هدایت و تربیت طلاب و تبلیغ دین صرف کردند.

رئیس مجلس با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم بزرگداشت ابراز امیدواری کرد که یاد و راه این روحانی وارسته و دلداده اهل بیت (ع) گرامی و پر رهرو باشد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در پیامی به این اجلاسیه که جانشین سازمان اطلاعات سپاه آن را خواند، نوشت: عالمان بزرگ در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام همواره حاملان رسالت الهی و مبلغان حقیقی معارف دین و ستارگان درخشانی هستند که در ظلمات، عزم مسیر هدایت را به پویندگان صراط مستقیم یاد می‌دهند.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی افزود: تاریخ شیعه سرشار است از روح عالمان مجاهدی که اصوات و کلمات وحی را بر قلب مومنان جاری کردند و بیرق جهاد برافراشتند، با طواغیت جنگیده‌اند و روشنگرانه به تبیین حقایق پرداختند از جمله این عالم فاضل حضرت آیت الله شیخ محمد صادق اوحدی رضوان الله که عالمی اهل فضل، اخلاق حسنه، طبیبی نافذ و صاحب نفوذ، شاعر و ادیبی دردمند، فقید و مجتهدی متواضع و خادم است.

وی اظهار کرد: او برای ترویج دین مبین اسلام و گسترش فضیلت و اخلاق و تبیین احکام الهی رنج‌های زیادی کشید و برای اسلام عزیز، ایران بزرگ به ویژه شهرستان زیرکوه اسوه‌ای بزرگ، نورانی و افتخاری بزرگ بود.

فرمانده کل سپاه افزود: تجلیل از این عالم برجسته عرفان، اخلاق، فضیلت و فقاهت قطعا تجلیل از اسلام است و امروز به مراتب نسبت به هشت سال گذشته بشدت نیازمند این اجلاسیه‌ها و برنامه‌ها هستیم.

وی بیان کرد: از خداوند متعال برای همه پرچمداران علم و معرفت و علمای عزیز به ویژه رهبر عظیم الشان، قائد جانباز و حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای آرزوی توفیق و سعادت روزافزون و برای این فقید سعید غفران، رحمت و رضوان الهی را مسئلت دارم.

دومین اجلاسیه جامعه علما و طلاب شهرستان زیرکوه و بزرگداشت آیت الله محمد صادق اوحدی از علمای برجسته خراسان جنوبی امروز با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در شهر زهان شهرستان زیرکوه برگزار و پیام رئیس جمهور به این اجلاسیه نیز توسط استاندار قرائت شد.

آیت الله "محمد صادق اوحدی" عالم فرزانه و دانشمند توانا در علوم دینی، سال ۱۲۷۷ هجری شمسی در خانواده مذهبی و عالم‌پرور دیده به جهان گشود. از سن ۱۰ تا ۱۵ سالگی در مدرسه جعفریه زهان از توابع شهرستان زیرکوه نزد والد خویش و سایر علمای محل تحصیل کرد و سپس در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل تحصیلات رهسپار مشهد مقدس شد.

مرحوم آیت الله اوحدی در این سال با کسب اجازه از محضر آیت الله بروجردی حوزه علمیه زهان را دایر کرد و سال ۱۳۴۲ ساختمان مدرسه نیز به همت وی، تجدید بنا و در سال ۱۳۴۷ فعالیت مدرسه رسما شروع شد.

فعالیت علمی و تلاش این عالم بزرگوار در علوم مختلف علمی و مذهبی سبب شد تا آیت الله اوحدی از چهار مرجع عصر خویش اجازه اجتهاد دریافت کند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان زیرکوه در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha