۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85161846
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

دانش‌آموز المپیادی فارس چگونه جهانی شد؟

۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85161846
دانش‌آموز المپیادی فارس چگونه جهانی شد؟

شیراز – ایرنا - فاطمه علی‌نژاد طیبی یکی از سه دانش‌آموز استان فارس است که موفق شده با عضویت در تیم ملی به المپیاد جهانی در رشته جغرافیا راه یابد.

این دانش‌آموز مدرسه فرزانگان یک شیراز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن بیان مهمترین عامل در موفقیتش، توصیه‌هایی شنیدنی نیز برای دانش‌آموزان علاقمند به این مسیر علمی داشت.

علی‌نژاد طیبی هر چند موفقیت در این رویداد علمی ملی و راه‌یابی به المپیاد جهانی را مرهون عواملی چند جانبه می‌داند اما معتقد است که مهمترین آنها تک بعدی نشدن بوده است.

او می‌گوید: من در تمام دوره تحصیلات متوسطه خود دیگر ابعاد زندگی خود را کنار نگذاشتم و ضمن اینکه به درس و تحصیل خود اهمیت دادم، مطالعه غیر درسی را ادامه دادم، به سلامت روان خود پرداختم و بیرون رفتن، تفریح و استراحت را نیز کنار نگذاشتم.

عضو تیم ملی ایران در رشته جغرافیا افزود: مطالعه دید جدیدی را در اختیار فرد قرار می‌دهد که بسیار مفید و اثرگذار است، ممکن است در حین مطالعه‌های غیر درسی مرتبط به ایده‌هایی دست یابیم که به گسترش دید و توان تحلیل ما بسیار کمک می‌کند.

علی‌نژاد طیبی درباره اهمیت توجه به سلامت روان گفت: مدیریت استرس نخستین نتیجه کنار نگذاشتن فعالیت‌هایی است که به سلامت روان کمک می‌کند.

او اضافه کرد: حفظ سلامت روان به حفظ آرامش در شرایط فشار کاری و روحی کمک بسیاری می‌کند، فرد را به این اندیشه می‌رساند که ارزش او به عنوان یک انسان به بودن و زندگی کردن است و موفقیت درسی تنها عامل ارزشمندی او نیست.

وی ادامه داد: سلامت روان به من کمک کرد تا در شرایط سخت بهتر بتوانم با آن کنار بیایم و با آرامش عمل کنم.

علی‌نژاد طیبی به دانش‌آموزانی که به شرکت در رویدادهای علمی علاقمند هستند، توصیه کرد که از ابتدا دید خود را باز کنند، سعی کنند مسائل را تحلیل و نقاط ضعف و قوت هر چه می‌خوانند یا می‌شنوند را بررسی کنند.

برگزیده المپیاد ملی جغرافیا ادامه داد: دانش‌آموزان باید تفکر انتقادی را در خود ایجاد و تقویت کنند و کوشش کنند با ترکیب اطلاعاتی که فرامی‌گیرند ایده‌های جدیدی بسازند.

او گفت: در ابتدای تحصیل در رشته علوم انسانی علاقه چندانی به جغرافیا نداشتم اما هنگامی که به آن پرداختم از اینکه می‌دیدم چقدر ابعاد زندگی ما را در بر می‌گیرد شگفت‌زده شدم، چنانکه اکنون ذهنم را درگیر کرده و اگر پدیده‌ای جغرافیایی ببینم درباره ویژگی‌های آن فکر و بررسی می‌کنم.

به گفته او بویژه بخش انعطاف پذیر جغرافیای انسانی توانسته علاقه او را بسیار جلب کند چرا که اثرگذاری آن را در زندگی خود و جامعه‌اش دیده است.

علی‌نژاد طیبی که یکی از دانش‌آموزان موفق رشته انسانی است، درباره انتخاب رشته تحصیلی معتقد است که دانش‌آموزان باید به ارزش‌های خود توجه کنند و منطبق با آن دست به انتخاب بزنند.

او اظهار کرد: علاقه ممکن است گذرا باشد اما سیستم ارزشی پایدارتر است و می‌تواند عامل مطمئن‌تری برای انتخاب رشته تحصیلی باشد.

عضو تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی ایران با بیان اینکه از سطح رقبا در رقابت‌های پیش رو آگاهی کاملی ندارد، گفت: تلاش خود را برای موفقیت در این رویداد کرده و اردوی آمادگی تیم ملی نیز از هفته آینده تا نیمه مردادماه در تهران برگزار می‌شود.

فاطمه علی نژاد طیبی در ادامه موفقیت خود در سطح ملی این بار آماده است تا در المپیاد دانش‌آموزی جهانی که ۱۷ تا ۲۳ مرداد در اندونزی برگزار می‌شود برای ایران افتخار آفرینی کند.

فاطمه علی‌نژاد طیبی در رشته جغرافیا، محمدهادی شقاقیان در رشته اقتصاد و مدیریت و فاطمه حسینی‌پور در هندسه از دانش‌آموزان استان فارس هستند که موفق شده‌اند با عضویت در تیم ملی ایران به مسابقات جهانی راه‌ یابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha