۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85161945
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۸۰ خانوار عشایر خراسان‌شمالی از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شدند

بجنورد-ایرنا- مجتمع آبرسانی سرانی در شهرستان شیروان خراسان شمالی امروز (شنبه) با حضور مسوولان استانی افتتاح شد و ۳۸۰ خانوار با هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت عشایری از آب پایدار بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در آیین افتتاح مجتمع آبرسانی گلیل اظهار کرد: این طرح در ۲ فاز اجرا می شود که فاز اول آن با هفت میلیارد تومان افتتاح و فاز دوم نیز با ۱۵ میلیارد تومان در حال اجرا است.

رضا روشن ضمیر تصریح کرد: برای این پروژه خط انتقال اصلی آب به طول ۱۷ کیلومتر، چهار ایستگاه پمپاژ، ۶ مخزن ذخیره و انتقال با ظرفیت هزار و ۲۴۰ متر مکعب با توان انتقال ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در یک دوره بهره برداری اجرا شد.

وی افزود: با اجرای فاز نخست این طرح آب مورد نیاز ۵۰ هزار راس دام عشایر تامین و از تردد بیش از ۵۰ دستگاه تانکر آبرسان چرخ‌دار پشت تراکتوری در مراتع گلیل جلوگیری شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی عنوان کرد: اختصاص سالانه ۱۰۰ هزار متر مکعب آب از شرکت آب منطقه ای برای اجرای این پروژه اخذ شده است و این حجم آب از سه یا ۴ چشمه موجود در سد گلیل تامین می شود.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

گلیل و سرانی در ۶۰ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد. این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

عشایر خراسان شمالی ۶۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

سرانه دام عشایر خراسان شمالی بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha