هنرهای سنتی ایرانی، هویت ما را در دنیا فریاد می زند

همدان- ایرنا- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی با پیشینه ای کهن علاوه بر جنبه های زیباشناختی آن به نوعی هویت ما ایرانیان را در همه دنیا ابراز می‌کند و فریاد می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ "مریم جلالی؛ شامگاه پنجشنبه در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر در مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد اظهار داشت: ما یک خانواده هستیم و به این خانواده می‌بالیم.

وی افزود: اینجا جهانی کوچک است که صدای دست هنرمندان منبت‌کار، قلم‌زن و مروارباف را جهان شنید و ملایر امروز شهر جهانی هنر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: خانواده ایرانی نشان و نماد است، خانواده‌ای که با محبت و عاطفه‌اش، تولید عشق می‌کند و با تربیتش تولید اخلاق ، قانون، سلامتی و ثروت می‌کند.

جلالی با بیان اینکه نشان جهانی مبلمان منبت برای ملایر رقم خورد، بیان کرد: هر جای جهان نقشی بر چوب نشسته باشد و آن چوب تزئین اتاقی باشد، نام ملایری‌ها می‌درخشد.

معاون وزیر میراث فرهنگی: صنایع دستی معیشت هویت‌بنیان ایرانیان است

وی تمامی تلاش‌ها و زحمات چندین ساله هنرمتدان این هنرصنعت و مسئولان این شهرستان در ثبت جهانی مبلمان منبت و برگزاری چهارمین جشنواره ملی میل و منبت را ستودنی خواند و افزود: ثیت جهانی یک امتیاز است و دارا بودن این امتیاز، یک مسئولیت بزرگ است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: وقتی شهری جهانی می‌شود، یعنی تک‌تک آحاد آن شهر از هر قشر و گروهی، باید جهانی فکر کنند.

جلالی گفت: از این نگاه خانواده محور ملایر تشکر می‌کنم، چراکه چه بر اساس حدیث کساء، چه اینجا و چه در برکه غدیر، خانواده مزیت گفتمان ایران اسلامی بوده و هست.

وی همچنین از نگاه پدرانه نمایندگان مجلس و نگاه برادرانه فرماندار ویژه و شهردار ملایر که توانستند این شهر را جهانی کنند، قدردانی کرد.

معاون وزیر میراث فرهنگی: صنایع دستی معیشت هویت‌بنیان ایرانیان است

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: من حامل پیام همه هنرمندان ایران هستم برای مردم ملایر در جهان کوچک ملایر و این نوید را می‌دهم که در این جهان کوچک که شما هنر دست ایران را دارید، این صنایع دستی ایران بسیار گرانقدر و ارزشمند است.

جلالی گفت: زنان سرزمین ما زنان و مردانی که پرورش دادند، هنرمندانی هستند که از یک تکه جوب هنر می‌آفرینند و از فلز بیجان، از حصیر خشک و از نخ بی‌شکل هنر خلق می‌کنند.

وی از حضور پرشور مردم و خانواده،های ملایری در این جشنواره تقدیر کرد و اظهار داشت: زندگی پر شدن ثانیه‌ها و قطره قطره با عشق است و کسانی که منبت ملایر را جهانی کردند، قدر این قطره قطره‌ها را می‌دانند.

به گزارش ایرنا؛ در این آئین صنایع دستی مبلمان منبت و قلم‌زنی روی مس توسط هنرمندان ملایری به معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شد.

برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی غدیر یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره بود که در پایان جشنواره به قید قرعه به خریداران مبلمان منبت و شرکت کنندگان در همایش، یک دستگاه خودروی شاهین و حواله خرید ۱۰ دست مبلمان منبت اهدا شد.

"پروانه نصیری" به قید قرعه برنده یک دستگاه خودروی شاهین ویژه چهارمین جشنواره مبلمان منبت ملایر شد.

چهارمین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر شامگاه پنجشنبه همزمان با عید سعید غدیر خم با حضور هزاران نفر از علاقه‌مندان به هنر صنایع دستی، در مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد یا جهان کوچک به کار خود پایان داد.

مبلمان منبت ملایر بهمن سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی ثبت جهانی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha