رشد اقتصادی مبتنی بر عدالت محوری مهمترین رکن برنامه هفتم توسعه است

همدان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: رشد اقتصادی مبتنی بر عدالت محوری مهمترین رکن برنامه هفتم توسعه و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است چراکه اگر اقتصاد درست شود بقیه ارکان جامعه اصلاح می شود.

«تورج الوانیان» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اولویت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برنامه پنج ساله هفتم توسعه ابلاغی سیاست کلی رهبر معظم انقلاب است که در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه حدود ۲ هفته پیش نهایی و تقدیم مجلس شد اظهار داشت: مهمترین رویکرد برنامه هفتم توسعه کشور آسیب شناسی نسبت به برنامه های گذشته است چراکه در برنامه های گذشته حدود ۳۰ درصد اهداف اجرا شده است و باقی اهداف دست نیافته است.

الوانیان مهمترین رکن برنامه هفتم توسعه را مساله محور بودن آن دانست و گفت: در این راستا مشکلات جامعه احصا و با ارائه راهکار قسمت عمده آن حل و فصل می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان یادآور شد: برنامه هفتم توسعه مردم پایه است و باید شرایط و زمینه ای فراهم شود تا دغدغه ها و مشکلات به حداقل برسد تا مردم تصمیم گیری کنند.

الوانیان ادامه داد: مشارکت دادن ذینفع ها در اجرای سیاست ها، اصلاح نظام بانکی، ساختار بودجه و صندوق بازنشستگی از دیگر ارکان برنامه هفتم توسعه است.

وی با بیان اینکه اقتصاد پیشرفته دانش بنیان ها، بهبود جایگاه خانواده و وضعیت بانوان، رشد جمعیت، ارتقای نظام سلامت، توسعه بیمه همگانی و در دسترس بودن دارو نیز در این برنامه دیده شده است اظهار داشت: زنجیره ارزش و ارزش افزوده از دیگر ارکان برنامه توسعه هفتم است که در استان همدان با توجه به ظرفیت های بیشمار از جمله معادن مورد تاکید است تا از خام فروشی جلوگیری شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان تاکید کرد: درآمدها و هزینه های دولت را در برنامه هفتم توسعه باید واقعی دید چراکه برخی از هزینه های دولت در بودجه وجود ندارد که به آن هزینه پنهان گفته می شود.

الوانیان اصلاح نظام مالیاتی را از دیگر ارکان برنامه هفتم توسعه عنوان کرد و افزود: مهمترین راهکار آن شناسایی منابع مالیاتی جدید است که استان همدان در این زمینه پیشرو بوده و دستگاه های اجرایی در این راستا عملکرد موفقی داشتند و هزاران میلیارد فرار مالیاتی شناسایی شدند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان گفت: تلاش دولت این است که طرح های کلان و پیشران را در اولویت قرار دهد که نفع آن به مردم برسد.

به گفته وی در این راستا مولد سازی انجام شده است تا طرح هایی که صرفه اقتصادی ندارد متوقف و اگر قابلیت واگذاری دارد به بخش خصوصی واگذار شود.

الوانیان اظهار داشت: برش استانی و مقدمات کار برای برنامه هفتم توسعه از سال گذشته برنامه ریزی و تدوین شده و در معرض اظهار نظر نخبگان قرار گرفته و برای کارشناسان، فرمانداران، ائمه جمعه و نمایندگان ارائه شده است.

سیاست های کلی برنامه هفتم در هفت سرفصل «اقتصادی»، «امور زیربنایی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در ۲۶ بند تصویب شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha