چرا خانواده‌ها شهریه‌های هنگفت مدارس غیردولتی را متحمل می‌شوند؟

تهران - ایرنا - علت تمایل خانواده‌ها به ثبت نام فرزندان در مدارس غیردولتی با وجود شهریه‌های هنگفت موضوعی است که درچند ساله گذشته به شدت در جامعه دیده می‌شود، بیشتر خانواده‌ها معتقدند برای آموزش و پرورش بهتر به این مدارس روی می‌آورند.

به گزارش گروه جامعه ایرنا، بسیاری از خانواده‌ها در سال‌های اخیر به تحصیل دانش آموزان در مدارس غیردولتی درحالی تمایل دارند که مدارس دولتی را پاسخگوی نیازهای علمی، آموزشی و پرورشی فرزندان خود نمی‌دانند.

در واقع بسیاری از این خانواده‌ها هزینه‌های سنگین شهریه مدارس غیردولتی که هرسال هم افزایش می یابد را متقبل می‌شوند تا در نهایت فرزندانشان پیشرفت کنند و آموزش مناسبی داشته باشند.

اکنون براساس گفته های رئیس مدارس و مراکز غیردولتی، ۱۴ درصد از دانش‌آموزان کل کشور به طور میانگین در مدارس غیردولتی مشغول ادامه تحصیل هستند.

در واقع بسیاری از این خانواده‌ها معتقدند که مدارس دولتی به صورت متعهد و با رفتار مناسب با فرزندان برخورد نمی‌کنند بنابراین آنها مجبور به پرداخت شهریه‌های بالا می شوند.

براساس این موضوع پیش آمده در جامعه، رهبر معظم انقلاب در روز ۱۲ اردیبهشت هم‌زمان با سالروز شهادت شهید مطهری و روز معلّم تاکید کردند که تقویت مدارس دولتی مهم است، نباید جوری باشد که وقتی اسم مدرسه دولتی به میان می آید، ضعف مدرسه نمایان شود.

ایشان همچنین فرمودند که معلمان خوب، مربیان تربیتی خوب، فضای آموزشی قابل قبول، معلمان متعهد در مدارس دولتی باید وجود داشته باشد. یعنی وقتی به مدارس دولتی بی اعتنایی می کنیم به این معناست که فردی که بنیه مالی اش انقدر نیست که در یک مدرسه شهریه بگیر ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف دهد. یعنی کسی که بنیه مالی ندارد بنیه علمی هم نداشته باشد، این بی عدالتی است و بی عدالتی پذیرفته نیست.

این موضوع درحالی روند افزایشی یافته که برخی از مدارس دولتی در تهران به دلیل نداشتن دانش آموز به عنوان مدرسه غیردولتی به موسسان اجاره داده می شود، مسئولان آموزش و پرورش در این راستا اعلام کرده‌اند که واگذاری این مدارس به بخش غیردولتی در بازه زمانی ۱۰ ساله اتفاق افتاده است و مدیران مناطق شهر تهران برای واگذاری املاک از طریق مزایدات دولتی اقدام می‌کنند.
عدد ۵ تا ۴۸ میلیون تومان شهریه مصوب است، در این راستا ۳۸ درصد شهریه فوق برنامه درسی، همراه با شهریه مکمل و برنامه‌های تابستانی که اختیاری هستند، به عدد شهریه مصوب اضافه می‌شود

در این راستا، کاهش تمایل خانواده‌ها به تحصیل فرزندان در مدارس دولتی و از سوی دیگر افزایش شهریه‌های مدارس غیردولتی چالش‌هایی است که این روزها خانواده‌ها با آن دست به گریبان هستند.

بنابراین برای اعلام شهریه‌های مصوب امسال، احمد محمودزاده رئیس مدارس و مراکز غیردولتی ۳ تیر ۱۴۰۲ در نشست خبری با خبرنگاران گفت: عدد ۵ تا ۴۸ میلیون تومان شهریه مصوب است، در این راستا ۳۸ درصد شهریه فوق برنامه درسی، همراه با شهریه مکمل و برنامه‌های تابستانی که اختیاری هستند، به عدد شهریه مصوب اضافه می‌شود که این میزان را در سامانه مدارس و مراکز غیردولتی می‌توان مشاهده کرد.

همچنین محمودزاده اعلام کرد که مدارس موظف هستند میزان شهریه را در جایی نصب کنند تا به صورت واضح خانواده ها در بازدید از مدرسه عدد مصوب را مشاهده کنند.

وی همچنین درباره دریافت شهریه بیش از حد مصوب در برخی از مدارس اظهار کرد: شهریه مازاد حتما باید به خانواده‌ها بازگردد. مدارس نباید شهریه اضافه دریافت کنند.

پس از اعلام شهریه مصوب و موارد اعلام شده، خبرنگار ایرنا در بازدید از تعدادی از مدارس غیردولتی میزان شهریه و دلیل تمایل خانواده‌ها به ثبت نام درمدارس غیردولتی را بررسی کرد.



چرا خانواده‌ها شهریه‌های هنگفت مدارس غیردولتی را متحمل می‌شوند؟


شهریه ۱۰۰ میلیون اما تضمینی برای قبولی کنکور نداریم

مدیر یکی از مدارس غیردولتی دخترانه متوسطه دوم درباره میزان شهریه گفت: برای دانش آموزان کلاس دهم و یازدهم میزان شهریه ۷۰ تا ۸۰ میلیون و برای دانش آموز پایه دوازدهم میزان شهریه ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: قیمت تحصیل در منطقه یک همین میزان است و برای دانش آموزان کلاس‌های تقویتی هم برگزار می‌شود.

این مدیر مدرسه در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر تضمین قبولی در کنکور و دانشگاه سراسری با وجود اخذ هزینه صد میلیون تومانی، گفت: تضمینی وجود ندارد، دانش آموز خودش باید درس بخواند و معلم فقط تدریس می‌کند.در سال‌های گذشته آمار قبولی بیشتر برای دانشگاه آزاد بوده است.

وی یادآورشد: بیشتر دانش آموزان ما به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و فقط می‌خواهند در دوران تحصیل در شرایط مناسبی قرار داشته باشند و به همین دلیل است که به مدرسه غیردولتی می‌آیند.

مدرسه غیردولتی رفتاری انسانگرا دارد

مادر یک پسر کلاس سوم دبستانی که فرزند خود را در مدرسه غیردولتی ثبت نام کرده است، درباره شرایط و علت ثبت نام در مدرسه غیرانتفاعی گفت: هزینه ثبت نام ۵۴ میلیون تومان است، البته کلاس هایی مانند نقاشی و خوشنویسی هم برای دانش آموزان برگزار می‌کنند.

وی افزود: اهمیت ثبت نام فرزندم در مدرسه غیردولتی این است که رفتاری انسان گرا با کودکان دارند، احساسات آنها را درک می کنند و با احترام برخورد می‌کنند.

این مادر ادامه داد: هزینه مدرسه سنگین است اما برای پیشرفت و احترام به پسرم این مبلغ را پرداخت می کنیم البته هزینه سرویس ایاب و ذهاب و ناهار در مدرسه هم به این مبلغ اضافه می‌شود.

چرا خانواده‌ها شهریه‌های هنگفت مدارس غیردولتی را متحمل می‌شوند؟

پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ برای اردوی نیم روزی

پدر یک دانش آموز کلاس هشتمی درباره میزان شهریه و علت ثبت نام در مدرسه غیردولتی گفت: امسال ۳۷ میلیون تومان برای شهریه فرزندم پرداخت کردم، البته مدرسه اعلام کرده که این مبلغ برای سال گذشته است و مابقی را هم باید پرداخت کنیم.

وی افزود: رفتار معلمان و ناظم و مدیر در مدرسه غیردولتی بسیار محترمانه است و همچنین اینکه معلمان با صبر و حوصله بیشتری مطالب را آموزش می‌دهند بنابراین موظف به پرداخت این هزینه هستیم.

این پدر یادآورشد: البته هزینه کلاس‌های فوق برنامه و اردوها را مدرسه به صورت جداگانه دریافت می‌کند، بطور مثال سال گذشته برای یک اردوی ۲ روز حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم.

تعریف خوبی از مدارس دولتی نشنیدم

مادر یکی از دانش آموز کلاس سومی و یک دانش آموز کلاس اولی درباره شرایط ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی اظهار کرد: برای هرکدام از فرزندان حدود ۵۵ میلیون تومان پرداخت کردم.

وی افزود: مدارس غیردولتی کلاسهای متنوع مانند شنا و موسیقی هم برگزار می‌کند و معلمان با حوصله با فرزندان برخورد می‌کنند اما من هنگام تحقیق تعریف‌های خوبی از مدارس دولتی نشیده‌ام و بارها فیلم‌هایی منتشر شده که برخی از معلمان فرزندان را کتک هم زده‌اند.

همچنین خبرنگار ایرنا قصد بازدید و بررسی چند مدرسه غیرانتفاعی دیگر را هم داشت اما مدارس با بیان اینکه ظرفیت تکمیل شده است، حتی از بیان میزان شهریه هم اجتناب کردند و با وجود اعلام رئیس سازمان مدارس غیردولتی برای نصب میزان شهریه در محل بازدید اما هیچکدام، این مورد را رعایت نکرده بودند.

همچنین نکته مورد توجه دیگر این است که بسیاری از خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیردولتی پشت صف انتظار تکمیل ظرفیت می‌مانند و حتی بسیاری از مدارس با اعلام اینکه «ظرفیت تکمیل است» حتی اجازه ورود اولیا به داخل مدرسه را نمی دهند!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha