۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85164512
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ رقم بذر هیبرید خربزه در البرز رونمایی شد

۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۶
کد خبر: 85164512
۲ رقم بذر هیبرید خربزه در البرز رونمایی شد

کرج – ایرنا – ۲ رقم بذر هیبرید خربزه به نام های «راد یک» و «راد ۲» روز یکشنبه با حضور استاندار البرز و رییس دانشگاه تهران در دانشکده اقتصاد کشاورزی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در استان البرز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از محققان و اساتید دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گروه علوم باغبانی پس از یک دهه کار تحقیقاتی و در راستای امنیت غذایی دانش بنیان با جمع آوری صدها توده ملون بومی شامل انواع خربزه، طالبی، گرمک و دستنبو از نقاط مختلف کشور و با خالص سازی و ایجاد لاین ازآن ها و سپس تلاقی هدقمند آن ها موفق به معرفی ۲ رقم بذر هیبرید خربزه شد.

این ارقام با آزمون‌های سه ساله توسط معتبرترین مرجع تشخیصی در کشور یعنی مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی، در سال ۱۴۰۲ مورد تأیید قرار گرفته و به عنوان ارقام تجاری معرفی شده است.

«فروزنده سلطانی» محقق و پژوهشگری است که با تولید این ۲ رقم بذر هیبرید بخشی از نیاز کشور به واردات را برطرف می کند در عین حال که این بذور هیبریدی جدید نسبت به ارقام مشابه خود دارای مزیت هایی همچون تعداد میوه بیشتر، ماندگاری بالاتر و مقاومت به بیماری بیشتری داشته و از لحاظ کیفیت و طعم نیز طعم بهتری دارند.

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در آیین رونمایی از این ارقام بذور هیبریدی گفت: این 2 رقم بذر خربزه که در موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور به ثبت رسیده اند به مرحله تجاری سازی نیز رسیده است.

«محمدعلی ابراهیم زاده موسوی» یکی از ماموریت های دانشگاه تهران را مشارکت در امنیت غذایی پایدار کشور دانست و افزود:‌ این ماموریت در دانشگاه تهران بر عهده دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است.

پاشنه آشیل کشور در امنیت غذایی تولید نهاده ها است

وی اظهار کرد: ماموریت توسعه کشاورزی دانش بنیان کشور را از ۱۲۳ سال پیش شروع کرده ایم که این روزها این ماموریت حساس تر شده است زیرا در حوزه امنیت غذایی پاشنه آشیل کشور تولید نهاده ها است که به جز با کار دانش بنیان و مشارکت اساتید و نخبگان علمی کشور امکان پذیر نیست.

ابراهیم زاده موسوی گفت:‌ به همین منظور از سال گذشته به ریاست استاندار البرز در این دانشکدگان قرارگاه امنیت غذایی و امنیت زیستی تشکیل شد که یکی از کارگروه ها ی کلیدی و مهم این قرارگاه تولید نهاده ها است.

وی البرز را مرکزی برای تولید نهاده کشاورزی در کشور دانست و افزود: در جهت اجرای این هدف که دانش بنیان کردن کشاورزی است که برگرفته از منویات مقام معظم رهبری نیز هست این دستاوردها را رونمایی و معرفی می کنیم تا کشور از وابستگی تامین نهاده ها رهایی یابد.

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سال آینده نیز ارقامی جدید را رونمایی و تجاری سازی خواهیم کرد، افزود: فقط برای ورود بذر خربزه به کشور سالانه به ۶۰۰ میلیون بذر با صرف ۳۵ میلیون دلار نیاز داریم.

تحقیق برای تولید بذر از دهه اول ۱۳۰۰ هجری شمسی شروع شد

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در این آیین گفت: قدیمی ترین سوابق فعالیتی با عنوان زراعت و اصلاح بذر مربوط به احمدحسین عدل در دهه اول ۱۳۰۰ هجری شمسی در این دانشکدگان بوده که برای جمع آوری انواع گندم های بومی ایران از اقصی نقاط کشور اقدام کرده بود.

«کامبیز پورطهماسی» به نگهداری از هشت هزار نمونه ژن گندم در بانک ژن دانشکدگان اشاره کرد و افزود: محققان این دانشکدگان در اصلاح ارقام نخود نیز در سال ۱۳۴۳ شمسی اقداماتی داشتند و اکنون هزار ژنوتیپ نخود نیز در این بانک ژن نگهداری می شود ضمن اینکه برای عدس و لوبیا هم کارهایی انجام شده است بطوریکه ارقامی از لوبیا که هم اکنون در اراضی کشاورزی کشور کشت می شود حاصل تحقیقات دانشمندان این مجموعه است.

وی به تولید رقم سبز پردیس عدس برای کشت پاییزه در سال ۱۳۹۶ نیز اشاره و اظهار کرد: همچنین محققان و دانشمندان این دانشکدگان در سال ۱۳۹۷ موفق به معرفی هشت رقم انگور شدند و علاوه بر آن در سال گذشته نیز یک رقم بذر هیبرید طالبی را معرفی و تجاری سازی کردیم.

وی گفت: در تولید بذر هیبرید گوجه فرنگی نیز تحقیقاتی داشتیم که اکنون به لاین های برتر رسیده اند و در حال تحقیق بر روی بذور رازیانه و زیره سبز نیز هستیم.

پورطهماسی با بیان اینکه سالانه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون صرف واردات بذر به داخل کشور می شود به جز آنچه که به صورت چمدانی وارد می شود، افزود: در این دانشکدگان دو برنامه ایجاد دره نهاده های کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین قرارگاه امنیت غذایی و زیستی دانش بنیان را پیگیری می کنیم تا در قالب این قرارگاه خدمات خوبی را به صورت نمادین در استان و کشور داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha