به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در دومین دوره منش استادی با محوریت ایمان و امید ویژه استادان جوان دانشگاه، درباره نقش ایمان و امید در علوم دانشگاهی گفت: ایمان یک امر قلبی است، البته ظهور زبانی و فعلی پیدا میکند.
وی افزود: حقیقت ایمان امر قلبی و درونی است و برای مثال، اگر کافری یک لحظه ایمان بیاورد و از دنیا برود اما فرصتی برای اقامه نماز نداشته باشد هم مؤمن به حساب میآید.
خسروپناه تصریح کرد: ایمان یک امر اختیاری است و انسان آزادانه و با اختیار خودش مؤمن میشود و چون انسان مؤمن است آزاد است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایمان معرفت پذیر و همراه با تصدیق قلبی است، یعنی ایمان با شکاکیت قابل جمع نیست.
خسرو پناه تأکید کرد: بین امید و آرزو فرق است و این معناشناسیها بسیار مهم هستند، امید امر منشی هوشمند و امر ذهنی روانی مثبت است و دارایی و ظرفیت به شمار میآید و پیوندی با بینش دارد و ایمان امر قلبی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امید بستر تقویت ایمان میشود و امید و ایمان در هم تنیده هستند و تأثیر و تأثر با یکدیگر دارند.
خسرو پناه با بیان اینکه امید توامان با ایمان است، تأکید کرد: نتیجه این دو عمل صالح یعنی خدمت به مردم، رشد، توجه به مظلومان است.
وی اضافه کرد: بین جهاد، تلاش و امید پیوند است و با امید جهاد شکل پیدا میکند و انسان مؤمن امید به فتح دارد.
خسرو پناه بیان کرد: تلاش جدی و واقعی علمی اولین نتیجه نقش ایمان و امید در علوم دانشگاهی است، برخی استادان کار علمی را تنها به منظور هیئت علمی شدن یا دستیابی به دانشیار و رسمی شدن انجام میدهند و پس از رسیدن به اهداف خود دیگر تحقیق علمی انجام نمیدهند، در صورتی که تلاش علمی واقعی برای ارتقا نیست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تلاش علمی واقعی حاصل ایمان و امید است و استاد مؤمن و امیدوار دنبال علم نافع است، یعنی علمی که پیوندی با صنعت و دانشگاه دارد و در راستای مسائل جامع پیش میرود.
دلیل اصلی کاهش نظریه علوم انسانی نبود تفکر فلسفی است
خسرو پناه گفت: نمیتوان گفت استادی که صاحب نظریه در علوم انسانی و اجتماعی است، مبنای فلسفی ندارد، دلیل اصلی کم بودن نظریهپرداز علوم انسانی نبود تفکر فلسفی است.
وی افزود: علم استادی که مؤمن امیدوار است با فضیلت اخلاقی مانند تواضع و مردمداری و عشق و محبت همراه است. این استاد تنها چند فرمول را در کلاس درس ارائه نمیدهد، تعلیم و تربیت را به دانشجو آموزش میدهد.
کار استادان علوم انسانی نوشتن نقشه جامع علوم انسانی کشور است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهمترین عامل تمدن سازی پذیرش عقل جمعی است و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمام امور حتماً با عقلانیت جمعی استادان و اعضای شورا باید تصویب شود. استادان علوم انسانی باید نقشه جامع علوم انسانی کشور را با خرد جمعی بنویسند؛ چرا که آنها صاحبنظر هستند.
خسرو پناه ادامه داد: ایمان و امید علوم دانشگاهی را در ساحت عقلی تجربی تقویت میکند و مباحث علوم انسانی فعلی در دانشگاهها به شیوه نقلی تدریس میشود، باید نقل دیگران را بخوانیم اما باید استادان هم در کاربست نقد و تجربه نظریات نقش مکثر ایفا کنند و ایمان و امید باعث تبدیل علوم دانشگاهی نقلی به عقلی میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: جنگ جهانی سوم علیه ایران شکل گرفت، اما بدون علم و دانش مبتنی بر ایمان و امید نمیتوانست به پیروزی برسد. شهید قاسم سلیمانی و شهید فخرایی نژاد با علم مبتنی بر ایمان و امید پیروز شدند
وی افزود: چند کشور جهان در حوزه فناوری کوانتوم ورود پیدا کردهاند و هوش مصنوعی فعلی در جامعه ایران کوانتومی نیست و کوانتوم در زیرشاخههای حوزه علوم انسانی تأثیر گذاشته است.
خسروپناه گفت: در حال حاضر؛ تولید کامپیوتر کوانتومی و صنعت بیولوژیک غذایی داریم و امروزه میتوانیم مخابرات خود را کوانتومی کنیم و تحقق این موضوع محصول ایمان و امید است.
دومین دوره منش استادی با محوریت ایمان و امید ویژه استادان جوان دانشگاه روز دوشنبه با حضور عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
نظر شما