نگاه دانشگاه‌ها برای ترغیب دانشجویان به حوزه فناوری نیازمند تغییر است

تهران- ایرنا - سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با انتقاد از اینکه هنوز در دانشگاه‌ها فضا و جایگاه مناسبی برای حوزه فناوری برنامه ریزی نشده است، گفت: نگاه مراکز آموزش عالی برای ترغیب و ایجاد علاقه دانشجویان به حوزه نوآوری و فناوری نیازمند تغییر است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، امیدرضایی فر امروز (سه شنبه) در آیین افتتاحیه نشست سراسری مدیران مراکز رشد کشور به‌عنوان گردهمایی تخصصی زیست بوم مراکز رشد در سخنانی تاکید کرد: تغییر نگاه دانشگاه ها از وظایف مراکز رشد است و تاکنون سه دانشگاه در این بخش پیشرو بوده اند و تعدادی هم در شروع کار هستند.

وی با بیان اینکه نگاه دانشکده‌ها برای ترغیب دانشجویان به فناوری و نوآوری باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: کارکرد مراکز رشد را باید به سمت استقرار زیرساخت ها در دانشگاه‌ها سوق داد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم به فعالیت ۲۷۴ مرکز رشد در کشور اشاره کرد و افزود: البته ۳۰ تا ۴۰ مرکز رشد نیز در مرحله اخد مجوز هستند.

رضایی فرد همچنین گفت:پیش از این نیاز به فرهنگ سازی درباره مراکز رشد داشتیم، اما این موضوع امروز حل شده و مراکز رشد با جذابیت‌های معماری توانستند مخاطبان خود را راضی کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهم ترین رکن از مراکز رشد، جذابیت و کارایی آنها است، یادآور شد: فضای این مراکز ترکیبی از ایده‌های خلاقانه است تا محیطی امیدوار کننده برای افراد حاضر در آنها داشته باشد و این آزادی عمل زمینه‌ساز عملکرد بهتر برای افرادحاضرمحسوب می شود .

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم همچنین با تاکید بر اینکه جنس حمایت در مراکز رشد که فعالیت آنها ریسک پذیر است از جنس حمایت‌های پارک های علم و فناوری نیست، یادآور شد: این موضوع نیاز به مطالبه جدی دارد که ما سعی داریم این ضعف پیگیری شود اما گفتمان علمی و کارشناسی آن نیاز به انتشار و پرداخت بیشتر رسانه ای و حتی در قالب مقالات دارد.

رضایی فر همچنین با بیان اینکه در طرح دستیار فناوری که بعضا مراکز رشد هم متولی و میزبان آن بودند، بعضی از گره‌های فناوری واحدهای مستقر در مراکز رشد و فناوری با حضور یک فرد و ایده رفع شد، افزود: علاوه بر اینها لازم است که مراکز رشد در کشور ماموریت محوری تخصصی داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه ما همه فعالیت ها را داشته باشیم از یک جهت لازم است اما نباید یک فضای مرکز رشد ایجاد کنیم با مجموعه تخصصی ها یا موضوعاتی که به مسایل راهبردی و عمق فعالیت ما کمک ویژه ای نکند.

نگاه دانشگاه‌ها برای ترغیب دانشجویان به حوزه فناوری نیازمند تغییر است

مراکز رشد به حل مسایل مختلف کمک کنند

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم همچنین اظهار داشت: مدیر یک مرکز رشد باید ماموریت های محوری یک نقش محوری داشته باشد و باقی مجموعه ها از فناوری اطلاعات تا بهداشت و نرم افزار و سخت‌افزار بتوانند در آن راستا حرکت کنند.

رضایی فر با یادآوری اینکه مراکز رشد به دلیل چالاکی اولین حلقه فناوری و نقطه تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی هستند و وظیفه آنها نیز همین است، تصریح کرد: احتیاج داریم فضاهای بین علم و فناوری به صورت ویژه و مکمل و مستمر با هم همکاری و فعالیت کنند.

وی گفت: مراکز رشد باید هسته های فناور و رساله ها و پایان نامه های مراکز دانشگاهی مرتبط را به سمت فعالیت های خود سوق دهند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تربیت نیرو برای حوزه‌های مختلف مهارتی، فنی حرفه ای و صنعتی از نظر دانشی و موضوعی را از دیگر وظایف مراکز رشد عنوان کرد و افزود: مراکز رشد با کمک طرح دستیار و یک سری برنامه‌های ایده محور برای تربیت نیرو می‌توانند این نیاز را که در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یک بحران است را برطرف کنند.

به گزارش ایرنا، نشست سراسری مدیران مراکز رشد کشور با هدف هم‌افزایی، انتقال تجربیات و شبکه‌سازی بین مراکز رشد سراسر کشور روزهای سه‌شنبه ۲۰ و چهارشنبه ۲۱ تیرماه در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha