اثربخشی سینما در حوزه فرهنگ برعهده فیلمسازان و نهادهای فرهنگی متولی است

اهواز - ایرنا - کارگردان خوزستانی، اثربخشی سینما در حوزه فرهنگی، اخلاقی و انسانی را وظیفه فیلم‌سازان دانست و گفت: بخش مهم دیگر این موضوع برعهده مسؤلان، مدیران و نهادهایی‌ است که می‌توانند به بهتر و بیشتر دیده شدن این فیلم‌ها کمک کنند.

سید مرتضی سبزقبا پنجشنبه در حاشیه هفتمین جشنواره فیلم کوتاه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آثار مختلف راه یافته به جشنواره گفت: فیلم‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی هر کدام می‌توانند در جهت فرهنگ‌سازی جامعه در زمینه موضوعات مختلف نقش به‌سزایی داشته باشند. سینما اساسا می‌تواند در جهت فرهنگ‌سازی در تمام زمینه‌های اجتماعی و انسانی موثر باشد.

وی گفت: صداوسیما با پخش آثار کوتاه و به‌طور مشخّص با پخش فیلم‌های تجربی و پویانمایی کوتاه می‌تواند نقش مهمی در ارتقا سطح فرهنگی جامعه داشته باشد. امیدوارم که روزی روند سیاست‌گذاری‌ها و نوع نگرش مدیران نسبت به سینمای کوتاه در راستای رشد و تعالی هرچه بیشتر این هنر تأثیرگذار تغییر کند.

نقش جشنواره‌ها در اعتلای فیلمسازان

این فیلمساز با اشاره به نقش جشنواره‌ها در اعتلای روند فیلم‌سازی اظهارکرد: برگزاری جشنواره یکی از بسترهای مهّم تقویت و رشد سینمای کوتاه در هر استان است. متأسفانه سال‌هاست که جشنواره برگزار نشده‌ بود. همین تأخیر در برگزاری جشنواره، انگیزه و توان فیلم‌سازان جوان به‌خصوص فیلم‌سازان تازه‌کار را تا حد زیادی تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

وی افزود: برای اینکه یک فضای فرهنگی و سینمایی در جهت تقویت انگیزه‌ها، رشد و پرورش استعداد فیلم‌سازان جوان به‌وجود بیاید، برگزاری مداوم، مستمر و منظّم جشنواره فیلم کوتاه خوزستان ضروری است. امیدوارم که این جشنواره از امسال و در طی سال‌های آینده به صورت منظّم برگزار شود.

سبزقبا با اشاره به نقاط قوّت و ضعف آثار ارسالی به این دوره از جشنواره گفت: در هر دوره‌ای در سینمای استان ما، استعدادهایی در این عرصه به‌وجود آمده‌اند. فیلم‌سازانی که با انگیزه، مطالعه و برنامه‌ریزی مشخّص در سینما فعالیّت کنند آینده روشنی خواهند داشت. سال‌هاست که جشنواره برگزار نشده و به همین دلیل ساده، بخشی از انگیزه‌ها از بین رفته است.

اثربخشی سینما در حوزه فرهنگ برعهده فیلمسازان و نهادهای فرهنگی متولی است

وی تصریح کرد: ما مشکلاتی در مباحثی همچون آموزش و تولید داریم و این مشکلات در یک دهه اخیر شوربختانه جایگاه سینمای خوزستان را در سینمای کوتاه کشور تنزل داده است. آثار ارسالی به جشنواره امسال تحت‌تأثیر این مسائل قرار گرفته‌اند و بخشی از آن‌ها فیلم‌های ضعیفی محسوب می‌شوند. البتّه فیلم‌های خوبی هم در طول این سال‌ها توسط فیلم‌سازان خوب و استعدادهای تازه سینمای استان تولید شده است که شاهد نمایش آن‌ها در جشنواره هفتم هستیم.

این‌کارگردان گفت: امیدوارم با تقویت زیرساخت‌های آموزشی در نهادهای سینمایی استان خوزستان و برگزاری مرتّب و منظّم جشنواره و با تقویت مسائل مربوط به تولید، در آینده نه‌چندان دور دوباره به جایگاهی که در سینمای کشور داشته‌ایم دست پیدا کنیم.

وی در پایان از انجمن سینمای جوان خوزستان برای برگزاری جشنواره قدردانی کرد و توضیح داد: امیدوارم نسل جدید سینماگران استان با تلاش، انگیزه و استعداد و بر اساس آموزه‌های علمی در سینمای کوتاه کشور بدرخشند. بدون شک حاصل رشد این فیلم‌سازان، هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت، به ارتقای سطح کیفی سینمای استان خوزستان خواهد انجامید.

به گزارش ایرنا هفتمین جشنواره فیلم کوتاه خوزستان ۲۰ تیرماه به مدت سه شب در اهواز آغاز شد. ۴۶ اثر در قالب‌های مختلف به بخش رقابتی و نهایی جشنواره راه یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha