نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه در یزد آغاز بکار کرد

یزد- ایرنا- نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه سه شنبه شب با بقعه دوازده یزد در بافت تاریخی این شهر آغاز بکار کرد.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در این مراسم با بیان اینکه به واقعه مباهله کمتر توجه شده و مغفول مانده است، گفت: این روز حقانیت اسلام ، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و روز عزت امت اسلام و مسلمانان عالم است.

اسرافیل فرج‌اللهی ضمن قدردانی از استان یزد در برگزاری نخستین جشنواره تئاتر خیابانی با محوریت قدمگاه افزود: امیدواریم این حرکت ادامه یابد و در سالهای آینده به صورت بین المللی برگزار شود و استان یزد پایگاه اصلی جشنواره معرفی شود.

وی با بیان اینکه این جشنوراه کار جدید و نو است، تصریح کرد: از اینکه هنرمندان ما در این زمینه کارهای ارزشی که در این برهه از زمان که نیاز است توجه و به آن پرداختند، جای قدردرانی دارد.

فرج اللهی اضافه کرد: اینکه انجمن هنرهای نمایشی در این زمینه تلاش می کند نشان از این است که پای ارزش های انقلاب اسلامی ، مذهب و کشور ایستادند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم در این مراسم با اشاره به عید بزرگ مباهله و اهمیت آن در دین مبین اسلام به لحاظ اثبات حقانیت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع)، گفت: در سال‌های گذشته کمتر شاهد رویداد و جریان هنری در زمینه این موضوع در سطح کشور بودیم.

احسان عابدی اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری جشنواره در استان یزد، در سال های آینده این موضوع دغدغه ای بین هنرمندان در رشته های مختلف هنری ایجاد شود تا شاهد آثاری هنری در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه عید مباهله به عنوان یک واقعه و رخداد نیست بلکه یکی از افتخارات بزرگ جریان ساز بین ادیان مختلف از آن یاد می شود، تصریح کرد: برگزاری جشنواره آغازی برای حضور هنرممندان برای تبیین این واقعه بزرگ باشد.

عابدی در ادامه نامگذاری این جشنواره ملی با عنوان «قدمگاه» با توجه به حضور و قدمگاه‌های متعدد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در مسیر سفر به طوس بوده است، گفت: ۲۷ اثر از استان‌های مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و از این تعداد ۱۳ به عنوان برگزیده انتخاب شد که از این تعداد سه اثر از یزد است.

وی اضافه کرد: در این جشنواره ۱۰۰ هنرمند کشور حضور دارد و به مدت سه روز ادامه دارد ، برگزاری نشست های علمی و برپایی سه کارگاه آموزشی از برنامه های جنبی این جشنواره است.

در این جشنواره از البرز با نمایش" نفرین نامه "به کارگردانی مهدی فتحی ، تهران بانمایش "۲۲۲۵" به کارگردانی مرتضی اسدی مرام ، فارس با نمایش "رخ به رخ" به کارگردانی سعید نظری، همدان با نمایش"منتشاء و دلتشاء"به کارگردانی سید مهرداد کاووسی، کردستان با نمایش"مصباح الهدی"به کارگردانی کمال راستین، قزوین با نمایش "گذرگاه" به کارگردانی امیر رجب پور، خراسان رضوی با نمایش "مشق نور" به کارگردانی کریم حسنی، سیستان و بلوچستان با نمایش"دو مرد روی پشت بام"به کارگردانی فرشته انصاری، اصفهان با اثر"وزیر عقل کارگروهی" و همچنین به همراه ۲ نمایش از یزد به نام های" شهروند ساده" به کارگردانی الهه کیانفر و" هله" به کارگردانی مریم هاشمی حضور دارند.

مباهله از رویدادهای صدر اسلام است، هنگامی که پیامبر و اهل بیت در یک سو و مسیحیان نجران در دیگر سو آمادهٔ مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند.

مسیحیان نجران که به مدینه آمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر(ص) پژوهش کنند با او به محاجه (دلیل آوردن) پرداخته، سرانجام بحث شان به جایی کشید که حضرت محمد(ص) خواست تا با آن‌ها مباهله کند.

مباهله پیامبر با مسیحیان نجران، در روز ۲۴ ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد، پیامبر طی نامه ای ساکنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت کرد، مردم نجران که حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص) آنان را به امر خدا به مباهله دعوت کرد.

وقتی هیأت نمایندگان نجران، وارستگی پیامبر (ص) را مشاهده از مباهله خودداری کردند از نبی مکرم اسلام خواستند تا اجازه دهند تحت حکومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha