۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی مقبره الشعرای تبریز تزریق شد

تبریز - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های فرهنگی هنری استان اختصاص یافته است، گفت: علاوه بر این اعتبار حدود ۵۰ میلیارد تومان نیز در یک ماه گذشته برای ساماندهی پروژه مقبره الشعرا تزریق شد و این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدحسین بلاغی، روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه با تزریق این اعتبار، در حوزه ایجاد زیرساخت های فرهنگی هنری استان گام بزرگی برداشته می شود، افزود: این میزان اعتبار از جمله برای تکمیل پروژه مقبره الشعرا، مجتمع های فرهنگ و هنری شهرستان های آذرشهر، هشترود، اهر و ملکان هزینه می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با تزریق اعتبار برای پروژه مقبره الشعرا، روح تازه ای در کالبد این پروژه دمیده شد، گفت: ۱۰۰ درصد منابع اعتباری در این پروژه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این اداره کل تامین می شود و شهرداری تبریز مجری پروژه است.

بلاغی، ادامه داد: شهرداری تبریز نیز با تیم های تخصصی چندگانه در حوزه های مختلف این پروژه فعالیت می کند و محوطه سازی و سنگ فرش خیابان های پیرامون این پروژه در حال اجراست.

وی یادآور شد: در صورت تامین اعتبارهای لازم، تلاش می شود یک تا ۱.۵ سال آینده کارهای سخت افزاری و زیرساختی پروژه ساماندهی مقبره الشعرا به اتمام برسد.

منابع اعتباری شهرستان ها در حوزه فرهنگ و هنر ۱۰ برابر افزایش می یابد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای این اداره کل در دور جدید توزیع متوازن منابع در اختیار به لحاظ موضوعی و جغرافیایی است، گفت: در راستای این رویکرد و با توجه به اینکه آذربایجان شرقی فقط تبریز نیست، منابع اعتباری بیش از ۱۰ شهرستان استان در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش می یابد.

بلاغی، با تاکید بر اینکه این اعتبارها برای اجرای پروژه ها در این شهرستان ها اختصاص یافته است، افزود: این شهرستان ها از جمله شامل مراغه، مرند، بناب، کلیبر و شبستر است.

وی اظهار کرد: امسال برای اولین بار با حمایت مستقیم استاندار آذربایجان شرقی به طرح های تمامی شهرستان های استان در حوزه شورای فرهنگ عمومی منابع مالی تزریق می شود و با اجرای آموزش رایگان هنر در مناطق محروم استان در شهرستان های چاراویماق، هشترود و هوراند حدود ۲ هزار نفر در کلاس ها شرکت کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرهنگ بنیان اجتماع و محل تنفس جامعه است، گفت: تا زمانی که مبنای سیاست گذاری فرهنگی به مبنای اول سیاست گذاری در کل ارکان کشور تبدیل نشود نخواهیم توانست از پیشرفت سخن به میان بیاوریم.

بلاغی، ادامه داد: فرهنگ، طی هزاران سال شکل گرفته و هویت ما را شکل داده و اگر در زمان کنونی آن را تثبیت نکرده و برای ادامه آن ریل گذاری نکنیم، در آینده هیچکدام از ارکان مختلف جامعه در مسیر درستی قرار نمی گیرد.

۵۲ پروژه فرهنگی استان به هسته های مردمی واگذار شد

وی با بیان اینکه مردمی سازی از رویکردهای این اداره کل در دور جدید است، یادآور شد: در این راستا و در قالب طرح «مهیا» ۵۲ پروژه فرهنگی، هنری رسانه ای و قرآنی استان طی مراحلی به هسته ها و انجمن های مردمی واگذار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تربیت نیروی هنری و تشکیل هسته های هنری مردمی از دیگر رویکردهای این اداره کل بوده و در این راستا طرح ایجاد مرکز رشد هنر در حال طی مراحل نهایی است و در ادامه آن هسته های هنری تشکیل می شود.

بلاغی، افزود: تقویت هویت اجتماعی مبتنی بر انسجام ملی و ساختار فرهنگ محلی چهارمین رویکرد این اداره کل در دور جدید است و قرارگاه راهبری استان تشکیل شده است تا از طرح های خوب، دارای ضریب مردمی، دارای اثر در جامعه و مبتنی بر خلاقیت و جذابیت حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه به تازگی برای حمایت از طرح های مردمی، حدود ۲۲ طرح استان نیز به تهران ارسال شد، اظهار کرد: در سال جاری در قاب طرح مهیا چندین جشنواره از جمله جشنواره ملی غدیر پس از ۶ سال، جشنواره ملی فیلم و عکس روستا و عشایر و جشنواره مشق عشق ملکان احیا شد.

بلاغی، ادامه داد: امسال بیش از ۱۰ رویداد نمایش ملی و منطقه ای فقط در حوزه نمایشی علاوه بر کارهای تربیتی و رشدی در استان اجرا می شود.

بیش از ۵۰ عنوان برنامه در حوزه عفاف و حجاب در استان اجرا می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به فرارسیدن ۲۱ تیر به عنوان روز ملی عفاف و حجاب، گفت: کارهای متنوعی در این حوزه انجام می شود و یکی از مسایل اصلی جشنواره ها موضوع عفاف و حجاب و نهاد خانواده است.

بلاغی، افزود: امسال بیش از ۵۰ عنوان برنامه در حوزه حجاب و عفاف و بنیان خانواده از سوی این اداره کل در سطح استان اجرا می شود که از جمله تولید فیلم های مستند، تولید ۶۰ قسمت انیمیشن ( پویانمایی ) از سوی موسسه ها و نهادهای مردمی است.

وی با اشاره به برگزاری کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان، یادآور شد: این کنگره دارای هویت فرهنگی بوده و این اداره کل مسوول کمیته فضاسازی و تبلیغات این کنگره است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: نگاه این اداره کل به این کنگره، تبلیغی، ترویجی و تولید اثر است و رسانه ها باید به این حوزه ها به صورت جدی ورود پیدا کنند چراکه فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ هویت ما و فارغ از مسایل جناحی و دولتی است.

بلاغی، تجلیل از ۱۰ نفر از بانوان فرهیخته فعال در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر، برگزاری جشنواره بین المللی فیلم «حوا» با موضوع خانواده و زن و جایگاه متعالی آن ها در قالب ۳۱ عنوان فیلم مستند، کوتاه و بلند در پردیس ۲۹ بهمن تبریز و اکران فیلم های بیش از ۲۰ کشور خارجی و جشنواره ملی خوشنویسی غدیر با بیش از ۵۰۰ اثر در چهار بخش نستعلیق، نسخ، ثلث و شکسته و تجلیل از ۱۲ برگزیده را از برنامه های این اداره کل طی هفته جاری اعلام کرد.

وی برگزاری جشنواره ملی حیدبابای شهریار در روستای خشکناب در روز جمعه در شهرستان بستان آباد را از دیگر برنامه های این اداره کل اعلام کرد و ادامه داد: بخش مسابقه این جشنواره در چهار رشته شعر، خوشنویسی، نقاشی و پوستر برگزار می شود که بیش از ۶۰۰ اثر از استان های مختلف به آن ارسال شده است.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز برگزار می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: با رایزنی ها و پیگیری های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آمادگی نمایشگاه بین المللی تبریز، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، مطبوعات و عفاف و حجاب برگزار می شود.

بلاغی، افزود: تلاش می شود این نمایشگاه اواخر مهر یا اوایل آبان در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شود.

در سفر استانی سال گذشته آیت الله رییسی به تبریز ۱۲۰ میلیارد تومان برای ساماندهی مقبره الشعرا برای سه سال اختصاص یافت و در سال جاری برای ساماندهی بخش جنوبی (صفه جنوبی) این مجموعه ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

طرح ساماندهی این مجموعه ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

مقبره الشعرا، آرامگاه شاعرانی مانند استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی است که یکی از گورستان‌های تاریخی این شهر به‌شمار می‌رود.

این مجموعه با قدمت حدود ۸۰۰ سال که در محله قدیمی «سرخاب» تبریز و در ضلع شرقی خیابان ثقه الاسلام و شمال محله قدیمی «ششگلان» واقع شده بر اساس منابع تاریخی، پیکر حدود ۴۱۰ شاعر و ادیب ایرانی ادوار مختلف تاریخی کشور را در خود جای داده و از مکان های ارزشمند و مهم گردشگری کهن شهر تبریز به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha