هرمزگان آماده عبور از شرایط کم آبی است

بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: هرچند میزان بارندگی ها در هرمزگان طی سال آبی جاری حدود ۵۱ درصد کمتر از میانگین کشوری است اما تمهیدات لازم برای عبور استان از شرایط کم آبی اندیشیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جمشید عیدانی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: متوسط بارندگی در کشور ۱۸۶میلیمتر است که این عدد در هرمزگان ۹۶میلیمتر ثبت شده است.

وی ادامه داد: از ۷۴ دشت آبی استان، ۵۶ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند که در دشت های ممنوعه بحرانی علاوه بر کاهش ذخیره سفره زیرزمینی، کمیت آب نیز اُفت کرده و شورتر شده یا سختی آن بالاتر رفته است.

آژیر قرمز روی سدهای هرمزگان
عیدانی در پاسخ به سوال ایرنا درباره ذخیره سدهای استان توضیح داد: اکنون ۴۴ درصد سد استقلال میناب دارای ذخیره آبی است و سدهای شمیل و نیان نیز با ۲۰درصد آب در حجم مرده و غیرقابل برداشت، خالی محسوب می شود و سد سر نی نیز ۲۳ درصد آب دارد که با روند کنونی طی ۲ ماه آینده از مدار خارج خواهد شد.

وی سد جگین در شرق هرمزگان را تنها سد با ظرفیت آبی کامل اعلام کرد که تاکنون سه بار سرریز شده و علت آن نیز زیر کشت نرفتن چهار هزار و ۵۰۰هکتار اراضی کشاورزی پایین دست این سد است.

مدیرعامل آب منطقه ای با اشاره به وجود ۲۳ هزار و ۵۱۵ حلقه چاه در استان خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۹ هزار و ۷۶ حلقه چاه مجاز و چهارهزار و ۴۳۹ حلقه چاه غیرمجاز است که در صورت مراجعه متقاضیان برای صدور پروانه، امکان کاهش آمار چاه‌های غیرمجاز وجود دارد.

به گفته عیدانی، ۴۹۱ حلقه چاه مربوط به آب شرب، ۶۷۸ حلقه چاه در بخش صنعت و بقیه در بخش کشاورزی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha