۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85168274
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید وزیر جهادکشاورزی بر حمایت از کشت پنبه

۲۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۵
کد خبر: 85168274
تاکید وزیر جهادکشاورزی بر حمایت از کشت پنبه
بازدید وزیر جهادکشاورزی از کارخانه ریسندگی پنبه در علی آبادکتول

گرگان - ایرنا - وزیر جهادکشاورزی گفت: این وزارتخانه برای کشت پنبه برنامه دارد و معتقدیم با توسعه صنایع می‌توان از تولید پنبه در کشور پشتیبانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نیکبخت شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه ریسندگی و بافندگی پنبه در شهرک صنعتی علی آباد کتول به خبرنگاران، اظهار کرد: ما اعتقاد داریم با برنامه‌ریزی که داریم تا چند سال آینده در تولید این محصول به خودکفایی دست پیدا کنیم.

به گفته وی حمایت از صنایع مرتبط با پنبه، کشت قرار دادی زراعت این محصول را هم افزایش می‌دهد.

کارخانه ریسندگی و بافندگی در واقع در شهرک صنعتی علی آبادکتول در شهریورماه سال ۱۴۰۱ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و در راستای حمایت از صنعت پنبه استان گلستان راه اندازی شده است.

برای بهره برداری از این طرح، حدود ۲ هزار میلیارد ریال از منابع مورد نیاز آن با مشارکت یکی از بانک های تامین شده و ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم در این کارخانه برای ۲۳۵ نفر است.

تاکید وزیر جهادکشاورزی بر حمایت از کشت پنبه

کارخانه ریسندگی و بافندگی ماهوت شمال که در محل شهرک صنعتی علی آباد کتول در استان گلستان قرار دارد، ظرفیت سالانه تولید ۵ هزار تن نخ صددرصد پنبه ای (رینگ و اپن اند) را دارد.

سطح زیر کشت پنبه در گلستان در دهه‌های گذشته ( اوایل پیروزی انقلاب اسلامی) بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار بود.

رونق کشت پنبه در این خطه در گذشته، سبب ایجاد اشتغال برای ده‌ها هزار نفر و فعالیت چندینکارخانه پنبه‌پاک‌کنی و واحدهای تولیدی وابسته بود که چند دهه اخیر و به دلایل گوناگون، کشت این محصول به چند هزار هکتار کاهش یافت.

اما در سال‌های اخیر دولت با ارائه بسته حمایتی و مشوق‌های گوناگون برای رونق دوباره کشت این محصول راهبردی گام برداشته که نتیجه آن رشد اراضی زیر کشت و تلاش برای ایجاد کارخانه ریسندگی و بافندگی در علی‌آبادکتول، حمایت از کارخانجات پنبه پاک کنی موجود و کمک به نوسازی ادوات این صنعت و رونق دوباره کشت طلای سفید در گلستان است.

تاکید وزیر جهادکشاورزی بر حمایت از کشت پنبه

کشت پنبه در گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اواسط فروردین ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول در شهریور و مهر به پایان می‌رسد.
اقلیم متنوع، زمین‌های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه‌های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی‌آبادکتول از جمله ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha