گام بلند گلستان برای احیای کشتی اصیل ترکمن‌ها

گنبدکاووس- ایرنا- گورش و آلیش یکی از ورزشهای اصیل شرق گلستان به شمار می‌رود که به‌دلیل رواج این رشته‌های سنتی در مراسم‌ جشن و عروسی از گذشته تاکنون، نام و طرفداران فراوانی در این منطقه دارد. میزبانی کلاله از مسابقات آلیش‌ نوجوانان کشور، تلاش موثر این شهرستان برای بازیابی جایگاه خود در کشور با معرفی استعدادهای جدید است.

به گزارش ایرنا، گورش، کشتی با شال است که به غیر از مسابقات رسمی، در بین ترکمن‌ها در مراسم و جشن‌های شادی و عروسی‌ همراه با جوایز نفیس برگزار می‌شود و با وجود سابقه زیاد ایران در این رشته‌ها هنوز آمار دقیقی از تعداد ورزشکاران آن در سطح کشور در دست نیست.

آلیش هم در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن و نام نوعی کشتی به نام «کشتی باشال» است که این رشته در کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ازبکستان، لیتوانی و قزاقستان دارای ریشه‌ای کهن است و در ایران نیز در استان‌های گلستان، خراسان، مازندران، سمنان و چند منطقه دیگر طرفداران بسیاری دارد.

فعالیت‌های بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و در سال ۱۹۹۵ نخستین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین همگن در کشور قرقیزستان در بخش مردان و زنان برگزار شد.

ترکمن‌ها از جمله اقوام ساکن گلستان شناخته هستند که به طور عمده در گنبدکاووس، کلاله، آق‌قلا، گمیشان، بندرترکمن و مراوه‌تپه زندگی می‌کنند و همواره در مراسم‌ مختلف مانند عروسی شاهد برگزاری آداب و رسوم خاصی از این قوم هستیم که مهمترین آن برگزاری مسابقات کشتی سنتی و سوارکاری است.

افراد این قوم به ویژه ساکنان مناطق روستایی در کنار مراحل مختلف خواستگاری، نامزدی، عقد و جشن عروس، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های والیبال، آلیش و گورش و همچنین سوارکاری را جزو مهمترین رسوم خود می‌دانند و بیشترین استقبال از رشته والیبال مربوط به شهرستان گنبدکاووس است و شادی مردم شهرستان کلاله در عروسی‌ هم با برگزاری مسابقات کشتی گورش و آلیش تکمیل می‌شود.

کشتی از جمله مراسمی است که از گذشته‌های دور میان ترکمن‌ها رسم بود که به آن «گورشمک» می‌گویند و شخصی که زانوی رقیب یا کتف او را به خاک برساند برنده مسابقه است و از دست ریش سفیدان محل جایزه می‌گیرد و به این جایزه «بایراق» گفته می‌شود.

استقبال زیاد جوانان ترکمن از کشتی سنتی در جشن‌های عروسی

به گفته رییس اداره ورزش و جوانان کلاله، با توجه به اینکه کشتی گورش و آلیکش در مراسم عروسی قوم ترکمن در این شهرستان با استقبال زیاد جوانان برگزار می‌شود و بخشی از محل برگزاری عروسی به جمعیت شرکت کننده و تماشاچی این مسابقات اختصاص می‌یابد، نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد ورزشکاران آن داد.

نازمحمد واحدی افزود: طبق برآوردها بیش از ۱۰۰ نفر به صورت حرفه‌ای در رشته‌های کشتی آلیش و گورش در کلاله فعالیت دارند و در طول سال‌های گذشته به عنوان نمونه هشت ورزشکار این شهرستان از جمله داود عوض زاده، علی و سعید خلیلی و یعقوب پهلوان‌زاده در مسابقات آسیایی و جهانی مدال‌های متعدد کسب کردند.

وی با تاکید بر یکه‌تازی کلاله در کشتی گورش و آلیش، بیان کرد: نخستین مسابقات بین المللی کشتی آلیش در ایران سال ۱۳۸۰ به میزبانی این شهرستان برگزار شد.

وی گفت: در این راستا رقابت‌های انتخابی تیم ملی آلیش نوجوانان ایران ۲۷ تیرماه در سالن روستای تمرقره‌قوزی کلاله برگزار می‌شود و نفرات برتر آن به مسابقات آلیش قهرمانی نوجوانان جهان در روسیه اعزام خواهند شد.

رییس اداره ورزش و جوانان کلاله افزود: این شهرستان به عنوان پایتخت کشتی‌های سنتی آلیش و گورش پس از افت محسوس در دوران کرونا دوباره برای اوج گرفتن و افتخارآفرینی در میادین ملی و بین المللی مهیا می‌شود.

واحدی افزود: امسال کلاله میزبان مسابقات انتخابی و نیز اردوی تیم ملی گورش بود و همچنین «علی خلیلی» توانست در مسابقات آسیایی ۲ مدال برنز برای کشور کسب کند که نشان از توانمندی ورزش این شهرستان دارد.

وی بیان کرد: حمایت‌های مسوولان شهرستان و استان و وجود خیران دلسوز باعث رشد و ارتقا ورزش کلاله شده است و مسابقات آتی نیز با حمایت مالی یکی از خیران و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهد شد.

منصور ساریخانی مسوول انجمن گورش کشور با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰۰ ورزشکار به صورت حرفه‌ای در سطح کشور در رشته گورش، گفت: در صورت ادامه برگزاری جشنواره‌های کشتی گورش در بخش‌ها و گروه‌های سنی مختلف از جمله پایه، استعدادهای این رشته بیش از پیش در کشور شناسایی و برنامه ریزی لازم برای آموزش و حضور آنان در رقابت‌های ملی و بین المللی فراهم شود.

شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۲ نقطه شهری و ۱۲۰ روستا و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha