۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های استان مرکزی اختصاص یافت

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های این استان در سه ماه اول امسال اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، « حمید پاکپور» روز پنجشنبه در همایش تجلیل از دهیاران نمونه استان مرکزی در سالن غدیر استانداری این استان، در اراک، افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود پنج هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های استان مرکزی تخصیص یافت، و در سال گذشته به مرز هشت هزار میلیارد ریال با رشد ۳۲ درصدی رسید.

وی بیان کرد: پارسال، یک‌هزار و ۴۰۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال توسط دهیاری هزینه شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: از جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری ساکن در استان مرکزی، حدود ۳۲۰ هزار نفر در روستاها سکونت دارند و یک‌هزار و ۱۱۷ روستا با مشخصات روستا، جامعه روستایی را در دل خود نگه داشته است.

پاکپور عنوان کرد: میانگین جمعیت روستایی در کشور ۲۶ درصد و در استان مرکزی ۲۳ درصد است.

وی گفت: ۷۹۱ دهیاری تا سال گذشته و هم‌اکنون و با موافقت مقام عالی وزارت و صدور مجوز در ۶۷ روستای بین ۲۰ تا ۳۰ خانوار، ۸۵۸ دهیاری در سطح استان مرکزی فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی اضافه کرد: علاوه بر دهیاران، ۲۶۹ نفر به عنوان کارمندان این نهاد،۲۳ شرکت تعاونی و ۸۰۲ شورای اسلامی با یک‌هزار و ۴۰۰ نفر عضو، زنجیره بزرگی را پیرامون روستاها در جهت عمران و آبادانی در این استان تشکیل داده است.

پاکپور بیان کرد: در مدیریت پسماند روستاها، ۴۷ گروه شامل ۳۸ دهیاری و ۹ شرکت تعاونی با همکاری ۸۰ نفر نیرو و ۶۳ دستگاه خودرو فعالیت دارند.

وی گفت: تلاش دهیاران، رضایتمندی اجتماعی را در روستاها شکل می‌دهد و می‌تواند سرمایه اجتماعی نظام را تقویت کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: دهیاران سرپنجه‌های پیاده‌سازی هر برنامه توسعه‌ای با هر مختصات و معیار هستند و این قشر باید قدر جایگاه خود را بدانند.

پاکپور اظهار کرد: دهیاران در مقابل دستگاه‌ها نیستند، بلکه در مسیر کمک به تحقق اهداف دستگاه‌های دیگر فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در وظایف قانونی ۴۸ گانه دهیاری‌ها، وظایفی ترسیم شده که دستاوردهای آن در استان مرکزی پر افتخار است اما در تعامل و مشارکت با سایر دستگاه‌ها، نیاز به تقویت است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی اضافه کرد: دهیاران در حوزه اجرا یک دستگاه عمرانی پرتلاش و پرکار هستند و هر دهیار یک فرمانده در حوزه سازندگی روستایی است.

پاکپور عنوان کرد: ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از وظایف دهیاری‌ها است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی گفت: بهره‌وری دهیاری‌ها بالا است و اگر خدمات آنها در سایر مجموعه‌ها انجام شود، حداقل به اضافه کردن سه برابر نیروی دیگر است و هر نیرو در دهیاری‌ها بیش از ۲ برابر سایر دستگاه‌ها خدمات ارایه می‌کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی افزود: هزینه تمام شده پروژه‌های عمرانی دهیاری‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد از سایر دستگاه‌های عمرانی پایین‌تر است.

پاکپور بیان کرد: آموزش و توانمندسازی دهیاران مورد توجه ویژه است و در سه ماه ابتدای امسال، ۳۰ کارگاه با مشارکت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و بالای ۶ هزار نفر ساعت آموزش ارایه شد.

وی تاکید کرد: در صیانت از سلامت اداری و پیشگیری از تخلفات، فعالیت دهیاری‌ها با جدیت رصد می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: تحقق خواسته‌های دهیاری‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

پاکپور گفت: تا هفته آینده درجه بیش از۳۰۰ دهیاری استان مرکزی ارتقا پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: تلاش است پس از هفت سال به عنوان نخستین استان کشور مجوز جذب نیرو اخذ شود و آزمون گسترده‌ای در این خصوص برگزار شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی اضافه کرد: برای نخستین‌بار از سال گذشته معضل رسوب اعتبارات در دهیاری‌های استان به حداقل رسید.

پاکپور عنوان کرد: دهیاری‌ها از این معضل عبور کرده اما باید هوشیار باشند و اعتبارات را به موقع هزینه کنند.

در پایان این همایش از دهیاران نمونه استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha