۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون مستعد خیزش گرد و غبار در اصفهان وجود دارد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: وسعت کانون‌های مستعد خیزش گرد و غبار در استان اصفهان حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که این میزان با توجه به خشکسالی‌های مستمر روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده در بازدید میدانی مدیران ملی و استانی محیط زیست و خبرنگاران از کانون‌های گردوغبار در دشت سگزی اصفهان افزود: ۳۰ هزار هکتار از منطقه سگزی که در محدوده کلانشهر اصفهان و چسبیده به آن قرار دارد از جمله کانون‌های ایجاد گرد و غبار محسوب می شود.

وی ادامه داد: وزش باد با سرعت بیش از ۱۰ متر بر ثانیه موجب بلند شدن گرد و غبار و ورود آن به شهر اصفهان می شود و شرایط بسیار نامناسبی را برای کلان‌شهر اصفهان ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: تثبیت کانون‌های گرد و غبار اصفهان در دستور کار مسوولان ملی و استانی است و با درخواست اداره کل محیط زیست استان از مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست، امروز بازدید از کانون‌های گرد و غبار در شرق اصفهان صورت گرفت.

وی اظهار داشت: بازدید حضوری می‌تواند در تأمین اعتبارات لازم برای مقابله با این پدیده شوم تأثیرگذار باشد و امیدواریم با بازدید امروز برای مهار این کانون‌ها اعتبارات لازم پرداخت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است ولی در مقابل نیز کار نکرده زیادی نیز وجود دارد که باید هر چه زودتر برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

لاهیجان‌زاده گفت: ۵۰ کوره آجرپزی غیرمجاز در شرق اصفهان فعال هستند که بر اساس جلسه هفته گذشته که با حضور نماینده قوه قضائیه تشکیل شد مقرر شد به زودی این کوره ها توسط قوه قضائیه غیرفعال شود.

وی یادآور شد: سند بهسازی کوره‌های آجرپزی در سال ۹۸ به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسیده اما تا ۶ ماه گذشته اجرایی نشده بود و از ۶ ماه گذشته این سند اجرایی شده است.

وی گفت: بر اساس سند بهسازی کوره‌های آجرپزی بزودی نزدیک به ۵۰ کوره آجرپزی غیرمجاز استان غیرفعال می‌شوند و همچنین کوره‌های مجاز تولید آجر نیز باید نسبت به استفاده از کوره‌های تونلی و بهسازی تا سال ۱۴۰۴ در کمترین زمان ممکن اقدام و تغییرات لازم را اعمال کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت کوره‌های گچ بر اساس مصوبه سال ۸۸ شورای برنامه‌ریزی غیر قانونی است و باید تعطیل شوند و مجوز آن‌ها تمدید نمی‌گردد و آنچه امروز به عنوان کوره گچ وجود دارد از گذشته بوده و مجوز جدیدی در این زمینه صادر نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha