تمام ظرفیت‌ها در جهت شتاب‌بخشی به طرح نهضت ملی مسکن استان مرکزی بکار گرفته شود

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی گفت: تمام ظرفیت‌ها برای شتاب بخشی به طرح نهضت ملی مسکن استان مرکزی بکار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حسین مُذنب» روز پنجشنبه در نشست شورای مسکن استان مرکزی در اراک، افزود: روند اجرای طرح‌های مسکن در استان مرکزی در سطح مطلوب است اما ضرب آهنگ آن کُند است، بنابراین توقع از مسئولان استان است تا عقب ماندگی در این حوزه را جبران کنند و رتبه استان به جایگاه ۱۰ استان اول کشور برسد که در غیر این صورت، استان مرکزی به جایگاه ۱۰ استان آخر جدول می‌رسد.

وی خطاب به مدیران اجرایی استان مرکزی بیان کرد: توقع است با شتاب و تصمیم قاطع‌تر در ۲ ماه فصل کار، ساخت طرح‌های مسکن در استان به سمت جلو حرکت کند.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: طرح‌های نهضت ملی مسکن باید در دولت سیزدهم افتتاح شود و با توجه به اینکه ۲ سال بیشتر از عمر دولت باقی نمانده ضروری است در این مهم اهتمام جدی صورت گیرد.

مذنب گفت: اولویت واگذاری در شهرهای جدید و شهرهایی که محدودیت برای تامین زمین نیست، متقاضیان خودشان می‌توانند زمین را تحویل بگیرند و ظرف مدت ۲ سال تکمیل کنند.

وی افزود: برای تامین وام نهضت ملی مسکن هم در طرح‌های حمایتی و هم در طرح‌های خودمالکی، محدودیت پرداخت وام وجود ندارد.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور نیز در این نشست گفت: بانک‌ها براساس قانون موظفند ۲۰ درصد منابع خود را در کل کشور، به ساخت مسکن اختصاص دهند.

«وحید قربانی» افزود: اگر سایر استان‌ها اعتبارات مسکن را جذب کنند و استان مرکزی در این حوزه فعالیت کمرنگ داشته باشد، در جهت خلاف توسعه استان مرکزی قدم برداشته است.

وی در ادامه به سیاست دولت سیزدهم در تامین مسکن اشاره کرد و ادامه داد: سیاست دولت براین است تا اقساط وام مسکن با تاخیر پرداخت شود با این هدف که بار تورم روی دوش دولت باشد و از دوش مردم برداشته شود.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور گفت: ساخت مسکن تنها برعهده دولت نیست بلکه باید همه دستگاه‌ها، دولت و راه و شهرسازی را در این مهم یاری دهند.

قربانی با بیان اینکه، ساخت مسکن در حجم بالا تعهد نظام و دولت به مردم شریف ایران اسلامی است، افزود: ساخت چهار میلیون مسکن توسط دولت، تعهدی بزرگ است تا رضایت اجتماعی محقق شود.

وی بیان کرد: رویکرد دولت در اجرای ساخت مسکن این است تا همه مدیران و دستگاه‌های اجرایی مشارکت داشته و دولت را کمک دهند.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور گفت: عملکرد ۲ شهر جدید در استان مرکزی مطلوب نیست زیرا یکی از اهداف ایجاد شهرهای جدید، کاهش قیمت مسکن و اجاره‌بها است اما این هدف در این استان محقق نشده است.

قربانی با بیان اینکه، نمره قبولی به شهرهای جدید استان مرکزی داده نمی‌شود، افزود: شهرهای جدید باید کارکرد تعادل قیمت مسکن و سرریز جمعیت کلان شهرها را داشته باشند اما در بازرسی که از شهرهای جدید استان مرکزی انجام شد، این اهداف محقق نشده است.

مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور گفت: هدف از ایجاد شهر جدید، ساخت مسکن بدون امکانات بهداشتی، فضای آموزشی و انتظامی نیست و باید شور اجتماعی و اقتصادی در این شهرها موج بزند تا متقاضیان جذب شوند.

قربانی با بیان اینکه کار مدیریت در شهرهای جدید استان سخت است، ادامه داد: اقدامات در شهر جدید مهاجران استان مرکزی مطلوب است اما در شهر امیرکبیر رضایت‌بخش نیست.

تشکیل کارگروه ویژه برای رفع مشکلات زیرساختی در شهرهای جدید استان مرکزی

وی به تامین زیرساخت در شهرهای جدید در استان مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: باید کارگروه ویژه در خصوص این ۲ شهر جدید در استان مرکزی تشکیل شود و برای رفع مشکلات این ۲ شهر اقدامات کارگشا صورت گیرد.

قربانی افزود: در شهرهای جدید استان مرکزی، باید عقب ماندگی‌ها رفع شود و به فوریت زیرساخت‌ها در این شهرها تامین شود.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: برای آنکه بانک‌ها مشمول ۲۰ درصد مالیات نشوند، باید انعقاد قرارداد با متقاضیان مسکن را جدی بگیرند.

«احمد خادمیان» افزود: بانک‌ها هم باید طرح‌های حمایتی و هم خودمالکی را پرداخت کنند.

بانک‌ها در پرداخت وام مسکن سهمیه‌بندی ندارند

وی بیان کرد: در پرداخت وام مسکن به متقاضیان، هیچ‌گونه سهمیه‌بندی در بانک‌ها وجود ندارد و هر تعداد وزارت راه و ستاد اجرایی فرمان امام برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی کنند باید وام پرداخت شود.

مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های وزارت کشور گفت: بانک‌های استان مرکزی، هرچه جذب بیشتر برای پرداخت وام به متقاضیان مسکن داشته باشند، موجب توسعه و آبادانی استان می‌شوند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha