ایمنی وسایل بازی در بیرجند زیر ذره‌بین استاندارد

بیرجند - ایرنا - کنترل ایمنی وسایل بازی بوستان‌ها و شهربازی‌های خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند مدتی است که در دستور کار اداره کل استاندارد قرار گرفته و بتازگی اخطارهایی نیز در مورد غیر استاندارد بودن برخی وسایل صادر شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از مولفه‌های اصلی برای داشتن جامعه‌ شاد و با نشاط، وجود مکان‌های تفریحی و سرگرمی مناسب قشرها و سنین مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان است که با شروع فصل تابستان و تعطیلات مدارس نمود بیشتری پیدا می‌کند.

با شروع فصل تابستان و گرما از دغدغه‌های اصلی مردم، وجود مکان‌های مناسب برای گذران اوقات فراغت است تا کودکان، جوانان و نوجوانان حتی بزرگسالان مجالی برای سرگرمی و تفریح داشته باشند از همین رو ایجاد چنین شرایطی برای دسترسی راحت به وسایل و تجهیزات بازی برعهده مدیریت شهری است.

آنچه همواره در شهر بیرجند مورد گلایه شهروندان بوده، نبود امکانات تفریحی و رفاهی کافی است؛ هرچند در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده اما به اقدامات جهشی نیاز است تا کمبودها جبران و خدمات کیفی به شهروندان ارائه شود.

اکنون به جز تعداد معدودی از بوستان‌ها و پارک‌های شهر، مابقی فضاهای تفریحی حال و روز خوبی نداشته و محیط‌های بازی آن فرسوده یا غیر استاندارد است.

اما دغدغه دیگر شهروندان استاندارد و ایمن بودن همین فضاهای موجود است که بتازگی از سوی اداره کل استاندارد خراسان جنوبی مورد بازرسی جدی قرار گرفته است.

حادثه‌ای که چندی قبل از تاب‌گردان شهربازی ناژوان اصفهان روی داد نیز بر نگرانی‌ها افزود که آیا وسایل بازی در شهر ما هم استاندارد لازم را دارد؟

ایمنی وسایل بازی در بیرجند زیر ذره‌بین استاندارد

بازرسان استاندارد در پارک‌های شهر

پیش از این اتفاق در اردیبهشت امسال سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی بدون هماهنگی قبلی از شهربازی‌های مرکز استان با هدف بررسی وضعیت ایمنی و استاندارد آنها در زمان بهره‌برداری بازدید کرد.

مهدی دستورانی در این بازدید تاکید کرد که به مکان‌های تفریحی عامه مردم نباید با نگاه بنگاه اقتصادی و درآمدزایی نگریست و باید دستگاه‌های متولی، نگاهی در راستای رفاه حال مردم داشته باشند تا زمینه برای استفاده همه قشرهای جامعه فراهم شود.

وی افزود: در بازدید و بازرسی از این وسایل شهربازی‌ها نبود انطباق‌های زیادی مشاهده شد که نبود نشانه‌گذاری، رعایت نشدن در الزامات اولیه، نداشتن پروانه استاندارد سالیانه، انجام نشدن بازدید ادواری، نبود گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط برای متصدیان دستگاه‌های بازی، نداشتن تاییدیه شرکت بازرسی در زمان مقرر و سامانه برق از جمله این موارد است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی در توضیح بیشتر این بازرسی‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: سه ماه اول امسال با توجه به شروع فصل گرما و بهره‌برداری بیشتر از شهربازی‌ها و پارک‌ها ۴۶ مورد بازرسی، بازدید فنی و ایمنی از وسایل و تجهیزات شهربازی‌های استان با هدف حمایت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی انجام شد.

شناسایی ۱۹۷ وسیله بازی فاقد گواهی استاندارد

وی ادامه داد: با بررسی‌های مختلف میدانی ۱۹۷ وسیله بازی فاقد گواهی استاندارد در پارک‌های شهر بیرجند شناسایی شده است.

دستورانی گفت: در پارک‌ها ۲ قسمت زمین بازی و شهربازی داریم که زمین بازی شامل دستگاه‌های بازی از جمله تاب، سرسره و الاکلنگ می‌شود که مالک و بهره‌بردار آن شهرداری‌ها هستند و براساس بازدیدهای میدانی کارشناسان استاندارد، ۲۶ پارک را در شهر بیرجند شناسایی کردیم که وسایل‌ زمین بازی در آنها مستقر شده و در این زمین‌ها ۱۷۶ وسیله بازی کودکان موجود است.

وی تصریح کرد: همه این وسایل بازی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و باید گواهی نامه استاندارد بگیرند ولی تاکنون شهرداری بیرجند برای هیچ کدام از این ۱۷۶ وسیله بازی گواهی استاندارد اخذ نکرده است.

ایمنی وسایل بازی در بیرجند زیر ذره‌بین استاندارد

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی گفت: همچنین براساس آمار سامانه اداره‌ کل استاندارد در پارک‌های شهر بیرجند ۴۷ دستگاه شهربازی ثبت شده که از این تعداد ۲۱ دستگاه غیرفعال، ۲۱ دستگاه فعال و پنج مورد هم در وضعیت جمع‌آوری بوده است اما ۲۱ دستگاه فعال در شهربازی‌ها نیز پروانه استاندارد دریافت نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: طبق ضوابط، شهرداران به پیمانکاران وسایل شهربازی تا دریافت پروانه استاندارد نباید اجازه فعالیت دهند و اداره کل استاندارد همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در این پارک‌ها که مراکز تفریحی عمومی هستند، حادثه‌ای به وقوع نپیوندد.

دستورانی گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و رعایت استانداردها در پارک‌ها و تجهیزات آنها به نامه‌ها و مکاتبات با سایر مراجع اکتفا نکرده و بازدیدهای میدانی از شهربازی‌ها و زمین‌های بازی حتی به صورت شبانه را در دستور کار قرار داده‌ایم تا ایرادات وسایل بازی از نزدیک بررسی شود.

وی در عین حال به شهروندان توصیه کرد که هنگام استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات بازی مستقر در پارک‌ها و شهربازی‌ها از وجود گواهی بازرسی استاندارد آن اطمینان حاصل کنند و هر گونه موارد تخلف را از طریق سامانه رسیدگی به شکایات با شماره تلفن ۱۵۱۷ به اداره کل استاندارد استان اطلاع دهند.

پیمانکاران نقص‌ها را رفع کردند

اما شهردار بیرجند گفت: در بازدیدهای اخیر اداره کل استاندارد موارد حاد و بنیادی گزارش نشد و نواقصی که اعلام کردند را طی ۱۰ روز رفع کردیم.

مهدی بهترین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واگذاری شهربازی‌ها در شهر از طریق سامانه و مزایده عمومی است لذا پیمانکار منتخب موظف به رعایت استاندارد بوده و بازدیدهای دوره‌ای هم به عهده اداره کل استاندارد است.

وی اظهار کرد: نواقص باید در این بازدیدهای دوره‌ای به پیمانکار گوشزد شود که ممکن است در برهه‌ای از زمان بازدیدی نبوده یا نواقص توسط پیمانکار رفع نشده اما مواردی که استاندارد اعلام کند باید اجرا شود.

شهردار بیرجند گفت: رعایت استانداردها در وسایل بازی و شهربازی‌ها الزامی است اما مشکل حادی که مانع کار شهربازی‌ها باشد در نامه اداره کل استاندارد دیده نشد.

وی افزود: موارد درخواستی به همه پیمانکاران اعلام و ابلاغ شده و در حال حاضر در بخش‌هایی که بازدید صورت گرفته نقصی وجود ندارد و موردی هم پلمب نشده است چون طی ۱۰ روز پیمانکار توانسته نواقص را رفع کند.

ایمنی وسایل بازی در بیرجند زیر ذره‌بین استاندارد

نوسازی وسایل پارک صیاد شیرازی در برنامه شهرداری

بهترین گفت: یکی از برنامه‌های شهرداری، نوسازی وسایل بازی در بوستان‌ها و پارک‌هاست که پارک صیاد شیرازی در برنامه قرار دارد.

وی ادامه داد: برنده مناقصه پارک صیاد شیرازی مشخص و پروژه تحویل شده که امید است به‌زودی وسایل استاندارد در این محل راه‌اندازی شود.

بهترین گفت: به این ترتیب علاوه بر بوستان بزرگ کاجستان، شهربازی دیگری در ابتدای صیاد شیرازی خواهیم داشت.

وی افزود: احداث پارک و شهربازی آبی بزرگ یکی از برنامه‌های در دست اقدام شهرداری بیرجند است که در بلوار صنعت و معدن رو به روی بیمارستان میلاد مکانی برای آن پیش‌بینی شده تا دسترسی عموم مردم به آن راحت باشد.

شهردار بیرجند گفت: این پروژه در طرح بودجه قرار گرفته تا پیمانکار آن مشخص شود و پس از بررسی‌های لازم سایر اقدامات انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: تمامی وسایل بازی که در پارک‌ها موجود است و دچار نقص شده، تعویض آن بعد از اعلام گزارش انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha