۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85194014
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ کارخانه آرد خراسان جنوبی برای سبوس‌گیری اخطار گرفتند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: با نمونه‌گیری از کارخانه‌های آرد استان، درصد سبوس‌گیری بیش از حد استاندارد بود و ابتدا برای رعایت استانداردها به این واحدها اخطار دادیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی دستورانی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: خراسان جنوبی سه کارخانه تولید آرد دارد که ۲ واحد در بیرجند و یکی در شهرستان قاینات است.

وی گفت: به دلیل توجه نکردن به اخطارها در ۲ کارخانه، تولید آرد سنگک را تعلیق کردیم و یکی از آنها با کاهش سبوس‌گیری رفع تعلیق شده و دیگری در حال اصلاح مورد نظر است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی توضیح داد: طبق نمونه‌گیری انجام شده، درصد سبوس‌گیری برای نان سنگک باید بین ۶ و ۱۱.۵ درصد باشد که در یکی از این کارخانه‌ها ۱۸ درصد بود و واحد تولیدی که اعلام کرد نمی‌تواند درصد سبوس‌گیری را کاهش دهد، بعد از تعلیق درصد سبوس‌گیری را به هفت درصد کاهش داد و رفع تعلیق شد.

وی با اشاره به برنامه تحولی سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در ۲۰ سال گذشته شورای عالی استاندارد با حضور رئیس جمهور برگزار نشده بود و تاکنون رئیس جمهور سه بار در این شورا حضور داشته که نشان می دهد موضوع استاندارد یک سیاست با اهمیت در دولت سیزدهم است.

دستورانی گفت: طی ۱۳ سال گذشته شورای استاندارد در خراسان جنوبی تشکیل نشده بود و از ابتدای تاسیس استان، جلسه شورای استاندارد یک بار سال ۱۳۸۹ و یک بار در سال جاری برگزار شده‌ است‌.

وی از فعالیت ۱۶۰ مدیر کنترل کیفیت در ۱۵۴ واحد تولیدی خراسان جنوبی خبر داد و افزود: نمونه‌برداری از ۴۶۳ واحد تحت پوشش همچنین ۴۸۱ مورد بازدید فنی در هفت ماه گذشته انجام شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه در این مدت ۱۷ پروانه و ۱۱ مجوز استاندارد صادر شده است گفت: ۲۱ پروانه استاندارد نیز تمدید شده و ۹ پروانه فاقد کاربری علامت استاندارد تعلیق شد، همچنین تعداد تذکرات و اخطارها در این مدت ۷۰ مورد بوده است.

وی با اشاره به موضوع خالص فروشی در واحدهای تولیدی گفت: در این مدت میزان خالص فروشی و کم فروشی در واحدها از ۵.۹ درصد به ۲.۹۶ درصد با بازرسی‌ها و نمونه‌ گیری‌های مستمر کاهش یافته است.

دستورانی اضافه کرد: در خراسان جنوبی ۲ واحد تولیدی نشان حلال دریافت کردند، ۱۵ محصول هم متقاضی دریافت نشان حلال هستند که ۱۰ نشان به زودی صادر خواهد شد و محصولات حلال با نشان سازمان ملی استاندارد امکان صادرات دارد.

وی با اشاره به وجود ۲۶ جایگاه عرضه سی ان جی در خراسان جنوبی گفت: تمامی جایگاه‌ها بازدید شده و به دلیل شاخص‌های پرخطر، ۶ جایگاه به صورت موقت فعالیت آنها تعلیق شد اما در حال حاضر همه جایگاه‌ها با شاخص‌های استاندارد در حال فعالیت هستند.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی افزود: ۶ مخزن گاز سی ان جی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲ مخزن به دلیل داشتن شاخص‌های پرخطر تعلیق شده‌اند.

وی با اشاره به ۲ هزار و ۲۰۰ آسانسور در این استان گفت: از این تعداد ۵۲۸ فقره دارای استاندارد، هزار و ۶۷۲ مورد نیز فاقد استاندارد است.

دستورانی بیان کرد: در بازدید از ۷۱ ساختمان عمومی، دولتی و پرتردد در هفت ماه گذشته با ۱۱۰ آسانسور، تنها ۱۱ فقره پروانه استاندارد داشتند و علیرغم اخطارهای مختلف ۲ فقره پلمب شد.

وی افزود: البته با ورود جدی اداره‌ کل استاندارد برای ۲۷ واحد گواهی استاندار صادر شده و صدور گواهی استاندارد برای ۲۶ واحد در حال پیگیری است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: همه تلاش ما حمایت از واحدهای تولیدی است اما باید تولید با کیفیت باشد و حقوق مردم نیز رعایت شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۵ واحد تولیدی بتن در خراسان جنوبی افزود: ۶۰ درصد واحدهای تولیدی بتن در استان کالای استاندارد تولید نمی‌کنند که در این زمینه ورود جدی داشتیم و تا پایان امسال این واحدها باید ۱۰۰ درصد کالای استاندارد تولید کنند.

دستورانی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ هفت آزمایشگاه این اداره‌ کل تعطیل شده و برای راه‌اندازی آنها ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است گفت: البته بخشی از آزمایشگاه سوخت با اعتبار هشت میلیارد ریال به زودی راه اندازی می‌شود.

وی اضافه کرد: هزار و ۹۳۷ مورد نمونه برداری از کامیون حامل سوخت در مرز ماهیرود انجام شده است که به دلیل اختلاف قیمت در تعیین ماهیت سوخت مشکلاتی داریم.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: به دلیل تعیین ماهیت هیچ کامیونی در مرز نمی‌ماند و بلافاصله بعد از نمونه‌گیری صادر می‌شود اما در صورت نداشتن هویت، اختلاف قیمت سوخت یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین نان و خمیر را در پنج واحد نانوایی از لحاظ فلزات سنگین مورد ارزیابی قرار داریم که جواب همه آزمایش‌ها منفی بود و در واحدهای نانوایی کم فروشی نان هم نداشتیم.

دستورانی گفت: در آزمایش‌های تصادفی از آب مصرفی چهار شهرستان و میوه مصرفی استان نیز مشکلی از نظر شاخص‌های استاندارد وجود نداشت.

وی ادامه داد: براساس نمونه گیری‌های انجام شده، میوه و سبزیجات مصرفی استان از نظر فلزات سنگین مشکلی نداشت، نمونه گیری از شیرینی فروشی به لحاظ فلزات سنگین هم در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: در هفت ماه گذشته ۱۷ واحد تولیدی متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۲ واحد به صورت موقت پلمب شدند البته این واحدهای تولیدی هم با رعایت استانداردها رفع پلمب شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha