۲۶ تیر ۱۴۰۲، ۷:۴۴
کد خبرنگار: 1021
کد خبر: 85171002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گلایه کارآفرینان از ضعف زیرساختی شهرک‌های صنعتی تربت حیدریه

تربت حیدریه - ایرنا - کارآفرینان و صنعتگران تربت حیدریه با ابراز گلایه، وجود ضعف زیرساختی در شهرک‌های صنعتی این شهرستان را مانعی برای رشد حوزه صنعت و تولید در جغرافیای مرکزی استان خراسان رضوی می‌دانند.

به گزارش ایرنا تربت حیدریه از گذشته های دور تاکنون در حوزه کشاورزی و تجارت قطب تولید خراسان رضوی بوده است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پیوند این بخش با صنعت می تواند باعث هم‌پوشانی و هم‌افزایی تولید و ایجاد مشاغل پایدار جدید و به تبع آن افزایش درآمد سرانه در سطح منطقه شود.

اما در این بین؛ بخش صنعت تربت حیدریه طی دهه های اخیر نتوانسته است همپای دیگر بخش های اقتصادی شهرستان رشد کند که فراهم نبودن بستر کار و زیرساخت ها می تواند به عنوان یکی از علل اصلی این رکود مطرح شود.

یکی از دلایل اصلی رشد نکردن بخش صنعت تربت حیدریه فراهم نبودن زیرساخت ها در شهرکهای صنعتی شهرستان است که باعث پراکنش واحدهای تولیدی در سطح منطقه و به دنبال آن بالا رفتن "هزینه تمام شده" تولید و کاهش رغبت برای سرمایه گذاری شده است.

از دلایل اصلی رشد نکردن بخش صنعت تربت حیدریه فراهم نبودن زیرساخت ها در شهرکهای صنعتی شهرستان است.

به عنوان مثال شهرک صنعتی شماره یک تربت حیدریه بیشتر از ۳۰ سال سابقه دارد اما با وجود این عمر بالا به سبب فراهم نبودن زیرساخت ها هنوز تعداد کمی از واحدهای تولیدی در آن مستقر شده اند.

تاریخچه شهرک های صنعتی تربت حیدریه

بر اساس آخرین داده هایی که خبرنگار ایرنا از منابع مختلف دولتی به آن دست یافت؛ شرکت شهرک های صنعتی تربت حیدریه شامل شهرک صنعتی شماره یک، ۲ ، ناحیه صنعتی رضوی رباط سنگ و ناحیه صنعتی مه ولات است.

در شهرک صنعتی شماره یک تربت حیدریه که با ۲۷.۵ هکتار مساحت قدیمی ترین مجموعه تولیدی شهرستان به شمار می آید تاکنون فقط ۳۷ قرارداد منعقده شده است که از این تعداد نیز تنها ۱۸ مورد به بهره برداری رسیده است که هم اکنون نیز از آن میان ۱۴ واحد فعال است.

همچنین در شهرک صنعتی شماره ۲ تربت حیدریه به مساحت ۱۰۷.۲۳ هکتار، تاکنون فقط چهار قرارداد منعقد شده است که تنها یک واحد آن با اشتغال زایی برای ۱۶ نفر به بهره برداری رسیده است.

۸۵ کارخانه صنعتی با اشتغال زایی بالای ۲ هزار و ۱۵۰ نفر در شهرک‌های صنعتی تربت‌حیدریه با ظرفیت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فعالیت دارند.

در ناحیه صنعتی رضوی رباط سنگ تربت حیدریه با گستره ۲۱.۷ هکتار از مجموع ۲۸ قرارداد منعقده فقط ۱۰ واحد به بهره برداری رسیده است که هم اینک ۶ واحد آن با اشتغال زایی مستقیم برای ۲۲۰ نفر فعالیت مستمر دارند.

همچنین با وجود اقدامات انجام شده و استقرار چند واحد انگشت شمار در شهرک صنعتی مه ولات، هنوز فعالیت تولیدی چشمگیری در این شهرک دیده نمی شود.

خبرنگار ایرنا برای کنترل و صحت‌سنجی این آمار با رییس شرکت شهرک‌های صنعتی تربت حیدریه تماس گرفت که وی ارائه هرگونه آمار جدید را منوط به هماهنگی با مدیریت مربوطه در مرکز استان خراسان رضوی و طی شدن روند اداری عنوان کرد؛ موضوعی که بر سخنان حجت الاسلام معلمی امام جمعه تربت حیدریه مبنی بر بی اختیار بودن این اداره در سطح شهرستان صحه می گذارد.

محمدامین مستکملی چند ماه پیش گفته بود که ۸۵ کارخانه صنعتی با اشتغال زایی بالای ۲ هزار و ۱۵۰ نفر در شهرک‌های صنعتی تربت‌حیدریه با ظرفیت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فعالیت دارند که در صورت رفع مشکلات و چالش ها، می توان به رونق صد درصدی و به تبع آن اشتغال جهشی و پایدار آنها امید داشت.

بیشتر بخوانیم:‌

امام جمعه تربت حیدریه: سیاست بانکها ضد تولید و اشتغال است

گلایه ها و انتظارات کارآفرینان

ایرنا با تنی چند از فعالان صنعتی تربت حیدریه گفت و گو کرد که تمام آنها مشکلات شرکت شهرک‌های صنعتی شهرستان را عواملی همچون فراهم نبودن آب و برق کافی، راه نامناسب، زمین های وقفی و نامشخص بودن نام خیابان‌های شهرک عنوان کردند.

به گفته کارآفرینان؛ وقفی بودن زمین های شهرک صنعتی شماره یک تربت حیدریه باعث شده است تا واحدهای صنعتی مستقر نتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند چراکه بانکها داشتن سند ۶ دانگ ملکی را نخستین پیش‌نیاز پرداخت وام می دانند.

این مشکل؛ تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی را نیز دچار چالش جدی کرده است و در نتیجه به سبب پایین آمدن میزان سرمایه گذاری،ر شهرک صنعتی شماره یک تربت حیدریه هنوز بعد از گذشت چند دهه به رشد و توانمندی لازم نرسیده است.

فعالان صنعتی تربت حیدریه فراهم نبودن آب و برق کافی، راه نامناسب، زمین های وقفی و نامشخص بودن نام خیابان‌های شهرک را از مشکلات اصلی خود برشمردند.

شرکت شهرک‌های صنعتی تربت حیدریه بی‌اختیار است

امام جمعه تربت حیدریه که اخیرا از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان بازدید کرده، معتقد است که باوجود توصیه و تاکید رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولیدات داخلی؛ کارآفرینان و صنعتگران به قدر کافی حمایت نمی شوند.

حجت الاسلام سیدمحمد معلمی هفته گذشته در خطبه های نماز جمعه تربت حیدریه گفت: همه مسوولان باید در تمام رده های مدیریتی و سطوح مختلف کشوری، استانی و محلی خود را نسبت به رشد تولید مسوول و ملزم بدانند.

وی افزود: یکی از گلایه های همیشگی و برحق کارآفرینان و صنعتگران، بی‌توجهی بانکها به حوزه تولید و اشتغال است چراکه صرفنظر از سود بالای بانکی؛ هزینه ثبتی اخذ تسهیلات در دفاتر اسناد رسمی بسیار سنگین است از دیگر سو یک صنعتگر برای دریافت وام باید یک تا سه سال در نوبت انتظار بماند.

معلمی به بازدید خود از شهرک های صنعتی تربت حیدریه اشاره و بیان کرد: واحدهای تولیدی این شهرستان نیز همچون دیگر نقاط کشور مورد بی مهری مخصوصا از سوی بانکها قرار گرفته اند.

امام جمعه تربت حیدریه افزود: یکی از موانع رونق تولید و اشتغال در این شهرستان بی اختیاری یا کم اختیار بودن مسوولان محلی است و صاحبان صنایع باید برای رفع مسائل پیش پا افتاده نیز به ستاد مرکزی ادارات (در مشهد و تهران) مراجعه کنند و مثلا مسوول شرکت شهرک‌های صنعتی در تربت حیدریه تقریبا هیچ اختیاری برای تصمیم گیری ندارد.

معلمی در گفت و گو با ایرنا نیز مسائل زیرساختی شهرک صنعتی نظیر آسفالت، خدمات زیربنایی همچون برق و جاده را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتگران تربت حیدریه برشمرد و گفت: ۷۰ درصد مشکلات صنایع تربت‌حیدریه در دست مدیران محلی و قابل رفع است اما موضوعاتی همچون سود بالای تسهیلات بانکی، تامین سرمایه در گردش و روان سازی قوانین و مقررات در اختیار دستگاههای بالادستی است و جا دارد به طور جدی تری مورد توجه قرار گرفته و کارسازی شود.

امام جمعه تربت حیدریه خواستار تفویض اختیارات بیشتر به رییس شرکت شهرک‌های صنعتی شهرستان با هدف ابتکار عمل بیشتر به منظور گره گشایی از مشکلات موجود شد.

امام جمعه تربت حیدریه یکی از موانع اصلی رونق تولید و اشتغال در این شهرستان را بی اختیاری یا کم اختیار بودن مسوولان محلی عنوان کرد

بیشتر بخوانیم:

سود بالای بانکی و کمبود سرمایه در گردش عمده ترین مشکل صنعتگران تربت حیدریه است

به دنبال حل مشکلات تولیدکنندگان تربت حیدریه هستیم

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه با تایید مشکلات مطرح شده، گفت: به دنبال رفع نواقص شهرک‌های صنعتی شهرستان هستیم اما به سبب انباشت مشکلات از سالهای دور تاکنون نمی توان در مدت زمان کوتاهی همه آنها را برطرف کرد.

محمدرضا ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ستاد تسهیل موانع رفع تولید و کمیسیون حل اختلاف و حمایت قضایی تربت حیدریه به عنوان ۲ کارگروه قوی در یک سال گذشته تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات و چالش های صنعتگران شهرستان داشته اند و در همین هفته های اخیر نیز از طریق برگزاری چندین نشست عمومی با صاحبان صنایع، معادن و تجار منطقه، راهکارهای خوبی برای برون رفت از شرایط موجود اتخاذ و مصوب شده است.

وی اضافه کرد: بدون احتساب واحدهای تولیدی که پروانه بهره برداری آنها از سوی دیگر دستگاهها صادر شده است، هم اکنون ۱۱۷ واحد صنعتی با کسب مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت تربت حیدریه در سطح منطقه فعالیت دارند.

تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد از شهرهای مهم و بزرگ خراسان رضوی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha