آبرسانی به هشت شهر و ۵۰ روستای فارس با کف شکنی ، مهندسی مجدد و حفر چاه‌های جدید

شیراز-ایرنا-خرداد ماه سال جاری بود که مدیر عامل شرکت آبفا فارس از اتمام ذخیره آب سد رودبال و خطر تنش آبی در مناطق پیرامونی این سد خبر داد اما با گذشت کمتر از یک ماه از انتشار این خبر، نوید تأمین آب شرب هشت شهر و ۵۰ روستای منتفع از این سد از منابع جایگزین داده شد و آبرسانی به این شهرها و روستاها با کف شکنی ، مهندسی مجدد و حفر چاه‌های جدید آغاز گردید.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سد رودبال فارس سدی از نوع خاکی، سنگریزه‌ای با هستهٔ رسی است که قابلیت تنظیم ۱۰۴ میلیون متر مکعب آب را در سال دارد.

پایان ذخیره‌سازی آب سد رودبال

این سد از طرف شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از طرف غرب به شهرستان فسا، از طرف جنوب به شهرستان داراب منتهی می شود، فاصله سد رودبال تا شهر داراب ۱۵ کیلومتر، تا استهبان ۶۰ کیلومتر و تا شهر ایج ۲۲ کیلومتر است.

این در حالیست که شهرستان‌های فسا، داراب و زرین‌دشت و روستاها و مناطق پیرامونی این شهرستان‌ها سالهاست که با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. تنش و بحران آب در حالی به یکی از مهمترین مسائل در این مناطق تبدیل شده که در ماه‌های نخست سال جاری زنگ خطر اتمام ذخیره سد رودبال نیز به صدا درآمد.

شنبه ۲۷خرداد ماه سال جاری مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس با اعلام خطر بروز تنش آبی در ۲۰۰ شهر و روستای استان در تابستان پیش رو گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در تأمین آب شهرهای استان فارس رخ داده اتمام ذخیره سد رودبال است؛ آب این سد در حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه برای شهرهای فسا، داراب، زرین‌دشت، خسویه و ۲۰ روستا در این مسیر استفاده می‌شد اما به علت کاهش میزان بارندگی در حوزه آبخیز در حال حاضر به انتهای ذخیره آب رسیده‌ و به نظر می‌رسد که به زودی برداشت از این سد به صفر برسد و جریان آب قطع شود.

آبرسانی به هشت شهر و ۵۰ روستای فارس با کف شکنی ، مهندسی مجدد و حفر چاه‌های جدید

تلاش‌ها برای حل مشکل کم‌آبی در مناطق پیرامونی سد

بدین ترتیب تلاش‌ها برای عبور از فصل گرم سال و جلوگیری از مشکل کم آبی به ویژه در شهر داراب و روستاهایی که در این مسیر واقع شده‌اند شکل گرفت و به منظور حل این مشکل برنامه‌های مدون و منسجمی تدوین شد.

در پی انجام این اقدامات، استاندار فارس نیز ششم تیرماه در حاشیه سفر وزیر نیرو اعلام کرد که با ترمیم سد رودبال که وزیر نیرو در جریان سفر به شهرستان‌های داراب و زرین دشت دستور انجام آن را صادر کرد، بخشی از مشکل آب این ۲ شهرستان رفع خواهد شد.

تأمین آب شرب هشت شهر و ۵۰ روستای منتفع

حالا با گذشت کمتر از یک ماه و در کمترین زمان ممکن نوید تأمین آب شرب هشت شهر و ۵۰ روستای منتفع از این سد از منابع جایگزین داده شده است.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس با اشاره به تمهیدات این شرکت به منظور مدیریت گذر از فصل تابستان در شهرها و روستاهای استان، از ارتقاء سطح کمی و کیفی آب شرب در مناطقی که از سد رودبال منتفع می شدند به ویژه شهرستان های فسا و داراب پس از به ثمر نشستن پروژه های تأمین آب جدید در این شهرستان ها خبر داد.

علی جان صادق پور افزود: پس از اعلام اتمام ذخیره آب مخزن سد رودبال، به صورت ویژه پیگیر جایگزینی و تأمین آب شرب مردم شهرستانهای فسا، زرین دشت و داراب از منابع پایدارتر شدیم.

تلاش برای قرارگرفتن منابع آب در مدار بهره‌برداری

وی با اشاره به تأکید مقام عالی وزارت نیرو مبنی بر اقدامات ویژه و اثر بخش جهت تأمین آب شهرها و روستاهایی که در اثر کاهش بارندگی ها منابع آبی آنها کاهش یافته، گفت: کمیته بحران شرکت آبفا استان فارس که از پائیز سال گذشته تا کنون ماه‌های پرکاری را سپری کرده، همسو با تأکیدات وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مهندسی آبفا کشور و به منظور رسالت ذاتی شرکت مبنی بر تأمین و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم، به صورت روزانه پیگیر اقدامات پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن اثرات کم آبی ناشی از خارج شدن منبع اصلی تأمین آب شرب شهرستان های داراب، زرین دشت و فسا از مدار بهره‌برداری هستند و اقدامات بسیار دقیق و سریعی در این حوزه صورت گرفت.

صادق پور با اشاره به اینکه به دلیل وابستگی بخش عمده‌ای از آب شرب این مناطق به ذخایرآبی سد رودبال با مشکلات بیشتری مواجه بودیم، گفت: در شهر داراب حفر، تجهیز و برق رسانی هفت حلقه چاه جدید را در برنامه داشتیم که با مساعدت‌های ویژه مسئولین ذیربط این پروژه‌ها اجرا و در مدار بهره‌برداری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: به همین منظور یک حلقه چاه هم کف‌شکنی و ۹ حلقه چاه دیگر مهندسی مجدد و تجهیز شده است که هم اکنون این منابع آب در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

حفر و تجهیز و مهندسی مجدد ۶حلقه چاه در فسا

او افزود: همچنین در شهرستان فسا ۶ حلقه چاه حفر و تجهیز و مهندسی مجدد شد و بیش از ۱۰ کیلومتر خط انتقال در اقطار بالای ۳۵۰ میلیمتر و خطوط پست‌های برق اجرا شد.

صادق‌پور یادآور شد: در شهرستان زرین دشت نیز بیش از هفت حلقه چاه مهندسی مجدد، حفر و تجهیز شد و خطوط انتقال آنها در عملیاتی جهادی شبانه روزی اجرا و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به اجرای مؤثر پروژه‌های ذکر شده وضعیت کنونی آب شرب شهرها و روستاهای مذکور را مطلوب عنوان کرد و گفت: با تلاش های شبانه روزی و کار کارشناسی مستمر که با حمایت های ویژه ی استاندار فارس تحقق یافت، امروز شاهد شرایط خوبی در این منطقه هستیم.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در پایان با ابراز خرسندی از به ثمر نشستن به موقع اقدامات شرکت آبفا فارس به منظور کاهش حداکثری اثرات کم آبی در تابستان پیش رو گفت: اقدامات خوبی در جای جای استان به ویژه شهرستان هایی که در آنها احتمال تنش آبی وجود دارد، انجام شده که امیدواریم این اقدامات در کنار مدیریت مصرف و صرفه جویی مضاعف مردم فهیم استان در مصرف آب، موجب استمرار دسترسی مردم شریف استان فارس به آب سالم و بهداشتی شود.

آبرسانی به هشت شهر و ۵۰ روستای فارس با کف شکنی ، مهندسی مجدد و حفر چاه‌های جدید

ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت برای حل مشکلات کم‌آبی

ذخیره آب سد رودبال که به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین آب شرب در شهرستان‌های استان فارس به شمار می‌رفت به دلیل عدم بارندگی و فرهنگ صرفه‌جویی به پایان رسید. هرچند اقدامات قابل توجهی برای تأمین آب شرب این مناطق صورت گرفته است اما نباید به این رویکردهای کوتاه مدت اکتفا کرد بلکه برای تأمین آب شرب در استان پهناوری مانند فارس نیاز است که با برنامه‌ریزی بلندمدتی به حل مشکلات در حوزه آب پرداخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha