تیغ تیز ریزگردها بر گلوی خراسان شمالی + فیلم

بجنورد-ایرنا- ریزگردها بار دیگر آسمان خراسان شمالی را جولانگاه خود قرار داده و شاخص آلودگی هوا را تا وضعیت بحرانی و خطرناک ۵۰۰ رساند.

به گزارش ایرنا، مردم خراسان شمالی صبح امروز را در کمال تعجب با آلودگی بی سابقه‌ای آغاز کردند و میزان ریزگردها شعاع دید را بسیار از حد تصور کاهش داده بود.

شاخص کیفیت هوا در بجنورد در ساعات اولیه صبح امروز ۳۳۱ اعلام شد که با گذشت ۲ ساعت به ۵۰۰ و در وضعیت کاملا بحرانی قرار گرفت.

این‌بار هم انگشت شماتت اداره کل محیط زیست به سمت ریزگردها و سنگ شکن های محدوده بجنورد نشانه رفت ولی ریزگردهای مرز غرب کشور عامل اصلی آلودگی امروز آسمان استان شناخته شد و غلظت آن همچنان در حال افزایش است.

هرچند که خشکسالی ها و کاهش بارندگی در استان سرسبز خراسان شمالی سبب شده تا کانون های گردوغبار در این خطه از کشور توسعه یابد اما تیغ بیابان بزرگ قره قوم در کشور ترکمنستان در همسایگی خراسان شمالی و نیز ریزگردهای مرز غربی کشور به مراتب تیزتر از سایر موارد است.

بجنورد آلوده ترین شهر کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این خصوص گفت: شاخص آلودگی هوای بجنورد اکنون به عدد ۵۰۰ رسید که بر این اساس آلوده ترین شهر کشور شد.

رضا شکاریان اظهار کرد: عامل اصلی غلظت آلایندگی، آلودگی و کاهش کیفیت هوا در استان، خیزش گرد و غبار است و پیش بینی می شود غلظت ریزگردها در آسمان افزایش یابد.

وی افزود: میزان آلایندگی هوای استان در ۲ شهر بجنورد و جاجرم قابل اندازه گیری و سنجش است اما مشکل ریزگردها و آلودگی هوا تمام نقاط استان را در بر گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ریزگردهای غرب کشور استان را تحت تاثیر قرار داده است و پیش بینی می شود این شرایط تا پایان امروز ادامه داشته باشد.

تیغ تیز ریزگردها بر گلوی خراسان شمالی + فیلم

تعطیلی ادارات

همان ساعات اولیه صبح که ریزگردهای مرز غربی کشور بر ریه های خراسان شمالی نشست مدیریت بحران استانداری در اطلاعیه ای ادارات استان را از ساعت ۹ امروز(سه شنبه) تعطیل کرد.

مدیرکل بحران استانداری خراسان شمالی در این زمینه گفت: شاخص آلودگی هوای بجنورد امروز از مرز ۵۰۰ گذشت و در وضعیت خطرناک قرار گرفت به همین دلیل باید تصمیم اضطراری در این زمینه گرفته می شد.

غلامرضا شفیق افزود: شب گذشته شاخص هوا قابل قبول بود اما از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه امروز، غلظت آلایندگی در هوای استان افزایش یافت.

وی ادامه داد: ریزگردها که از مرزهای غربی وارد استان شده سبب این آلودگی است و در صورت تداوم پایداری هوا، میزان آلایندگی افزایش می یابد، بر این اساس فعالیت سنگ شکن ها امروز ممنوع شد.

تیغ تیز ریزگردها بر گلوی خراسان شمالی + فیلم

مردم در خانه بمانند

در این میان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی هم توصیه کرده است که مردم در خانه بمانند و از خرج غیرضروری از منزل خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفت: توصیه می شود که افراد برای حفظ سلامتی و جلوگیری از آسیب های آلودگی هوا از منزل خارج نشود، افراد بویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

دکتر محمدرضا اکبری اظهار کرد: در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند و سایر افراد هم با استفاده از ماسک‌ مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضوردر فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

براساس این گزارش در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

تیغ تیز ریزگردها بر گلوی خراسان شمالی + فیلم

آلودگی ادامه دار تا پایان امروز

هواشناسی خراسان شمالی پیش از این اعلام کرده بود که آلودگی هوا محتمل است و پیش بینی می شود امشب با بارش باران از میزان آلودگی کاسته شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در این باره گفت: هواشناسی موظف است که پیش بینی های مربوط به وضعیت هوا را اعلام کند که در این زمینه در روزهای اخیر کاهش کیفیت هوا و خیزش گردوغبار بر اثر وزش باد پیش بینی و اعلام شده بود.

مجید بیجندی اظهار کرد: کاهش کیفیت هوا تمامی شهرستان های استان را تحت تاثیر قرار داده است و آلودگی ناشی از افزایش گردوغبار تا امشب در استان تداوم دارد و پیش بینی می شود که امشب با بارش باران از میزان آلودگی هوا کاسته شود.

وی درباره علت گردوغبار در آسمان استان گفت: خشکسالی های پیاپی و کاهش میزان بارندگی سبب ایجاد کانون های گردوغبار در داخل و خارج استان شده است، وزش باد حتی بادهای با سرعت پایین، سبب خیزش گردو غبار در آسمان می شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: اکنون هم گردوغبار غرب کشور، استان را فرا گرفته و سبب شده تا کیفیت هوا کاهش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha