انتقاد برزیل از «رقابت تسلیحاتی» غرب در اوکراین

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل با رد استفاده از زور و تحریم‌ها برای حل‌وفصل اختلافات در مسئله درگیری میان روسیه و اوکراین، «رقابت تسلیحاتی» که در اوکراین در جریان است را محکوم کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا در سخنرانی پیش از برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین در بروکسل بلژیک، اگر چه از اشاره مستقیم به آمریکا یا کشورهای اروپایی اجتناب کرد اما تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و آنچه رقابت تسلیحاتی در اوکراین خواند را مورد انتقاد قرار داد.

داسیلوا گفت: توسل به تحریم‌ها و محاصره‌ها بدون حمایت قوانین بین‌المللی تنها به مجازات آسیب‌پذیرترین جمعیت‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: ما به شدت، استفاده از زور برای حل اختلافات را رد می‌کنیم.

داسیلوا خاطرنشان کرد که برزیل از ابتکارات ایجاد شده توسط کشورها و مناطق مختلف به نفع توقف فوری خصومت‌ها و برقراری صلح از طریق مذاکره حمایت می کند.

به عقیده داسیلوا، درگیری در اوکراین «تایید این است که شورای امنیت سازمان ملل به چالش‌های کنونی صلح و امنیت رسیدگی نمی‌کند».

رئیس‌جمهوری برزیل همچنین خاطرنشان کرد که نمی‌توان از نگرانی‌های زیست‌محیطی برای توجیه حمایت‌گرایی در تجارت استفاده کرد.

وی تصریح کرد: دفاع از ارزش‌های زیست‌محیطی، که همه ما در آن سهیم هستیم، نمی‌تواند بهانه‌ای برای حمایت‌گرایی باشد. قدرت خرید دولت ابزاری اساسی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت، آموزش و نوآوری است.

رئیس دولت برزیل هشدار داد که «حفاظت از آمازون یک وظیفه است. ما جنگل‌زدایی را تا سال ۲۰۳۰ از بین خواهیم برد. اما جنگل‌های بارانی را نمی‌توان تنها به‌عنوان یک مامن اکولوژیکی در نظر گرفت».

داسیلوا همچنین تاکید کرد که انتظار دارد سال جاری میلادی (۲۰۲۳) با امضای یک توافق متعادل میان اتحادیه اروپا و بازار مشترک آمریکای جنوبی (مرکوسور) پایان یابد.

مذاکرات برای توافق بین اتحادیه اروپا و مرکوسور (متشکل از آرژانتین، برزیل، اروگوئه و پاراگوئه) تا حدی در سال ۲۰۱۹ به نتیجه رسید. با این حال، اروپایی‌ها در سال جاری، بخشی را به متن اصلی اضافه کردند که تحریم‌هایی را در مورد مسائل زیست‌محیطی در نظر می‌گیرد؛ رئیس‌جمهوری برزیل درخواست‌های جدید اتحادیه اروپا برای امضای توافق با مرکوسور را به منزله «تهدید» ارزیابی و تاکید کرد یک «بدهی تاریخی» بر دوش قدرت‌های بزرگ اروپا به دلیل راه انداختن انقلاب صنعتی و آلودگی ناشی از آن وجود دارد.

لولا داسیلوا در ماه‌های گذشته، بارها از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد کرده است؛ اقدامی که به عقیده رئیس‌جمهوری برزیل به طولانی شدن درگیری کمک کرده و یافتن راه‌حل مذاکره را دشوار می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha