اضافه‌وزن نقش ۸۰ درصدی در ابتلا به بیماریهای غیر واگیر دارد

مشهد- ایرنا- رییس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اضافه وزن نقش حدود ۸۰ درصدی در ابتلا به بیشتر بیماریهای غیرواگیر و زمینه‌ای مانند دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی دارد.

دکتر بابک اقبالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که ۶۰ درصد افراد جامعه در ایران دچار کم تحرکی هستند که چاقی و اضافه وزن را بدنبال دارد.

وی با بیان اینکه همچنین تعادل وزن، آرام غذا خوردن، کاهش مصرف غذاهای فست فودی، چرب و شیرین در عدم ابتلا به بسیاری از بیماریها موثر است، بیان کرد: زندگی ماشینی و تغییر سبک زندگی، زمینه‌ساز کم تحرکی و به تبع آن ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار شده است.

رییس گروه بیماریهای غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیردار دسته بزرگی از عوامل مرگ و میر و مهمترین بار بیماری‌ها را شامل می‌شوند، گفت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد عوارض بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از ابتلای افراد به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون است.

وی با بیان اینکه در سنین بعد از بلوغ مهمترین عامل موثر در ابتلا به دیابت، چاقی است، بیان داشت: آمار ابتلا به دیابت طی پنج سال اخیر از ۹ به ۱۲ و نیم درصد در کشور افزایش یافته است، که مهمترین فاکتورهای ایجاد کننده بیماری دیابت نیز طی پژوهش های انجام شده، چاقی و کم تحرکی گزارش شده است.

اقبالی ادامه داد: عوامل خطر بیماریهای پیچیده و جانکاهی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی، انواع سرطان‌ها عموما به دلیل تغذیه نامناسب، عدم تحرک، استفاده از دخانیات و الکل است.

وی خاطر نشان کرد: تغذیه سالم، مصرف حبوبات و کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین و پرهیز از مصرف دخانیات در میزان ابتلا به بیماری دیابت نقش تعیین کننده‌ای دارد.

این مسوول در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مصرف دخانیات ارتباط نزدیک با بیماریهای مزمن ریوی دارد و علت ابتلا به بسیاری از سرطان‌های کشنده است، بنابراین ترک مصرف دخانیات در حفظ سلامت افراد نقش تعیین کننده ای را ایفا می‌کند.

اقبالی گفت: حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته یا پیاده روی روزانه، می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha