۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85173788
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت ائتلافی پاکستان ماه آینده از قدرت کنار می‌رود

اسلام‌آباد - ایرنا - رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم که دولت ائتلافی فعلی در پاکستان را تشکیل می‌دهند توافق کردند که اواسط مردادماه با انحلال پارلمان ملی قدرت را به دولت موقت جهت برگزاری انتخابات عمومی منتقل کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه‌های خبری پاکستان، مدت فعالیت پنجساله مجلس ملی پاکستان ۲۱ مرداد ماه امسال به پایان می‌رسد و براساس قانون اساسی این کشور، یک دولت انتقالی (موقت) برای ۹۰ روز روی کار خواهد آمد که مسوولیت اصلی آن نیز برگزاری انتخابات عمومی (مجالس ملی و پارلمانی) برای یک دوره جدید پنجساله و تشکیل دولت آتی می‌باشد.

با وجود ناآرامی‌های سیاسی در پاکستان زیرسایه مشکلات اقتصادی این کشور از جمله جدال میان دولت ائتلافی و جناح مخالف، رهبران دولت ائتلافی از مسلم لیگ نواز و حزب مردم بر انحلال پارلمان ملی و کنار رفتن از قدرت به توافق رسیدند.

دولت فعلی پاکستان فروردین سال گذشته پس از برکناری عمران‌خان نخست وزیر وقت از سوی نمایندگان پارلمان با تصویب طرح عدم اعتماد علیه وی، روی کار آمد.

شبکه خبری جیو نیوز پاکستان ساعاتی پیش گزارش داد که حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم توافق کردند که پارلمان ملی روز ۱۷ مرداد (۸ اوت) منحل شود و متعاقب آن کابینه دولت پاکستان نیز منحل خواهد شد.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هفته گذشته طی سخنرانی در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد دولت ائتلافی پیش از موعد مقرر قدرت را به دولت موقت خواهد سپرد تا زمینه برای برگزاری انتخابات عمومی فراهم شود.

کارشناسان حقوقی در پاکستان گفتند که اگر پارلمان ملی و ایالتی در راس موعد خود منحل شود دولت موقت باید ظرف ۶۰ روز زمینه برگزاری انتخابات عمومی را فراهم نماید اما در صورت انحلال قبل از موعد پارلمان، دولت موقت مجاز به فعالیت ۹۰ روزه و برگزاری انتخابات سراسری در همین مدت خواهد بود.

تکاپوی مسلم لیگ نواز و حزب مردم به عنوان ۲ حزب سنتی و قدرتمند پاکستان درباره انتخابات آتی این کشور در حالی انجام می‌شود که عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده و رهبر حزب تحریک انصاف رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم را به تبانی برای مهندسی سازی در انتخابات آینده و تلاش برای منزوی کردن دیگر احزاب رقیب متهم می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha