۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85157358
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مذاکرات سری دو حزب سنتی پاکستان درباره آینده سیاسی و انتخابات 

اسلام‌آباد - ایرنا - همزمان با نزدیک شدن به پایان مدت ۵ ساله پارلمان ملی پاکستان که متعاقبا موعد دولت نیز به سر خواهد آمد، سران احزاب مسلم لیگ نواز و مردم به عنوان دو حزب سنتی و قدرتمند پاکستان مذاکرات سری درباره انتخابات آتی و تشکیل دولت انتقالی انجام دادند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رسانه‌های پاکستانی درحالی از رایزنی‌های بی سابقه نواز شریف نخست وزیر پیشین و رهبر مسلم لیگ نواز و آصف علی زرداری رئیس جمهوری سابق و رهبر حزب‌ مردم خبر می‌دهند که دولت ائتلافی پاکستان به نخست وزیری شهباز شریف (رئیس حزب مسلم لیگ نواز) در تلاش برای هموار کردن مسیر بازگشت نواز شریف به پاکستان است.

محمد نواز شریف تاکنون ۳ دور نخست وزیر پاکستان منتخب شد و البته در هر سه مورد برای تکمیل مدت قدرت خود ناکام ماند. اخیرا دولت پاکستان با تایید قائم مقام ریاست جمهوری این کشور لایحه کاهش مدت صلب صلاحیت سیاستمداران از حضور در قدرت، را تصویب کرد که طی آن مدت سلب صلاحیت شخص متهم از سوی دادگاه به جای مادام العمر به کمتر از ۵ سال یا ۵ سال تمام کاهش می‌یابد.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که تصویب لایحه اخیر گامی جدید برای ایجاد فضای مساعد برای بازگشت نواز شریف به کشور و قدم گذاشتن در عرصه سیاست است.

نخست وزیر پیشین پاکستان که به دلیل بیماری توانسته بو با قرار وثیقه از زندان آزاد شود، اواخر آبانماه ۱۳۹۸ برای پیگیری فرآیند معالجه، پاکستان را به مقصد لندن ترک کرد و از آن زمان دیگر به پاکستان بازنگشت. نواز شریف در سال ۲۰۱۸ محکوم به هفت سال حبس و پرداخت ۱.۵ میلیارد روپیه و ۲۵ میلیون دلار در پرونده فساد مالی موسوم به «العزیزیه» شد.

براساس این گزارش، نواز شریف که بیشتر از یک هفته در دبی بسر می‌برد طی دیدار و رایزنی‌های مستمر با آصف علی زرداری رئیس حزب مردم درخصوص تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات آتی به توافقاتی دست یافته است.

روزنامه انگلیسی زبان داون چاپ اسلام‌آباد امروز به نقل از منابع آگاه نوشت که نواز شریف و زرداری درباره سرنوشت آتی پاکستان مذاکرات سری داشته و اگر همه چیز طبق برنامه پیش بروند نواز شریف تا ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) به پاکستان بازمی‌گردد. آنان همچنین درباره انتخاب شخص مورد نظر برای کرسی نخست وزیری در دولت انتقالی و فرمول تقسیم قدرت در دولت آتی به توافق رسیدند.

این منابع آگاه مدعی شدند که در مذاکرات رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم، شهباز شریف نخست وزیر و بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان نیز حضور داشته‌اند.

تکاپوی ۲ حزب سنتی و قدرتمند پاکستان درباره انتخابات آتی این کشور در حالی انجام می‌شود که عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده و رهبر حزب تحریک انصاف رهبران مسلم لیگ نواز و حزب مردم را به تبانی برای مهندسی سازی در انتخابات آینده و تلاش برای منزوی کردن دیگر احزاب رقیب متهم می‌کند.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هفته گذشته طی کنفرانس خبری در لاهور اعلام کرد که تعیین زمان نهایی برای انتخابات عمومی با کمیسیون انتخابات پاکستان است با این حال دولت با تکمیل مدت فعالیت خود، قدرت را به دولت انتقالی (جهت برگزاری انتخابات) واگذار خواهد کرد.

مدت ۵ ساله پارلمان ملی پاکستان ۱۲ اوت ۲۰۲۳ (۲۱ مرداد) به اتمام می‌رسد و همزمان کابینه دولت نیز منحل و سپس یک دولت انتقالی (موقت) برای ۶۰ روز جهت برگزاری انتخابات عمومی در پاکستان تشکیل خواهد شد.

قمر الزمان کایره از حزب مردم و دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که پس از اظهارات شهباز شریف درباره تکمیل مدت ۵ ساله دولت دیگر جای هیچ ابهامی وجود ندارد و انتخابات آتی می‌بایست در ماه اکتبر (اوایل مهرماه) برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha