۱۱ مورد اخطاریه آلودگی خاک و مدیریت پسماند در لرستان صادر شد

خرم آباد - ایرنا - معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: امسال در حوزه مدیریت پسماند ۱۱ مورد اخطاریه صادر و ۳۲ واحد نیز بازدید شده است.

نبی الله قائدرحمتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: متخلفان براساس قوانین پسماند و آلودگی خاک، به مراجع قضایی ارجاع می شوند که در این راستا امسال ۲ واحد آلاینده در شهرستان های پلدختر و دورود به دادگاه معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت حدود یک هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در لرستان افزود: همچنین ۱۸ شهرک و نواحی صنعتی و مناطق ویژه در استان وجود دارد و شهرهای خرم آباد، بروجرد، الیگودرز و پلدختر دارای تصفیه خانه فاضلاب و در دورود، ازنا، الشتر، نورآباد، چگنی، کوهدشت و معمولان در حال احداث است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر محل دفن پسماند ویژه در استان وجود ندارد و این مواد که اغلب مواد هیدروکربنی تصفیه روغن هستند، جهت دفن به یک استان دیگر انتقال داده می شوند.

قائدرحمتی با بیان اینکه بیشترین حجم پسماند استان در حوزه داروسازی است عنوان کرد: در شهرستان های بروجرد و ازنا پسماندهای ویژه براساس توافق با محیط زیست، در سامانه جامع بارگذاری و به محل دفن مجاز در خارج از استان ارسال می شوند.

وی با بیان اینکه پسماندهای پزشکی استان نیز با دستگاه اتوکلاو و هیدروکلاو بی خطرسازی و توسط شهرداری در محل پسماندهای شهری دفن می شوند ادامه داد: پسماندهای پزشکی شهرستان ازنا، دورود و الیگودرز امحا می شوند و بقیه شهرستان ها بی خطر سازی و دفن پسماندهای پزشکی را در بیمارستان ها انجام می دهند.

قائدرحمتی ادامه داد: روزانه چهار هزار و ۴۷۷ کیلوگرم پسماند پزشکی در ۷۵۱ مرکز درمانی لرستان تولید، در ۲۰ مرکز استان، بی خطرسازی و سپس به محل های دفن منتقل می شود.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۴ بیمارستان، ۶۷ کلینیک، ۴۳۹ مطب و ۵۱ آزمایشگاه در سطح استان فعال است اظهار داشت: اکنون سه واحد بازیافت در استان وجود دارد که از این تعداد واحدهای ازنا و الیگودرز فعال هستند و واحد خرم آباد نیمه فعال است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان گفت: پنج گروه پسماند صنعتی، ویژه، پزشکی، عادی و کشاورزی در استان تولید می شود که ۱۲ مرکز دفن این زباله ها در ۱۱ شهرستان استان مشخص است.

قائدرحمتی بیان کرد: براساس قانون برنامه توسعه پنجم و ششم باید میزان تولید پسماند عادی در لرستان ۱۵۰ گرم کاهش داشته باشد که متاسفانه از سال ۸۹ باوجود تهیه طرح جامع مدیریت پسماند استان، سرانه تولید پسماند نه تنها کاهشی نشد بلکه افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سرانه تولید پسماند به ویژه نوع پلاستیکی در این استان افزایش یافته است.ادامه داد: میزان سرانه پسماند در روستاهای لرستان ۳۴ درصد افزایش داشته است و بیشترین میزان تولید پسماند به دلیل ارزانی و در دسترس بودن، پلاستکی بود.

وی با بیان اینکه میزان تولید پسماند در استان از ۴۸۵ گرم توسط هر نفر در روز به حدود ۶۰۰ گرم افزایش یافته است ادامه داد: امسال در راستای مدیریت پسماند در استان ۳۲ بازدید انجام و ۱۰ جلسه کارگروه تخصصی استانی و شهرستانی برگزار شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha