ایرنا آذربایجان می‌تواند طلیعه جدیدی در تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان باشد

تبریز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، گفت: راه‌اندازی ایرنا آذربایجان می‌تواند طلیعه جدیدی در تقویت روابط ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان باشد تا موضع گیری ها و افکار ایرانی‌ها به صورت شفاف از رسانه های رسمی منعکس شود نه رسانه‌های زرد و مزدور خارجی که حیاتشان وابسته به تحریف، ایجاد اختلاف و تنش در منطقه است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رسانه‌های مرجع و تاثیرگذار بین‌المللی می‌توانند با توجه به تجربیات فراوان در اطلاع رسانی و پوشش اخبار، با پشتوانه اعتماد مخاطبان و با ایجاد فضای آرام رسانه‌ای، بیان واقعیت ها و نقاط مشترک فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ، در مقابله با رسانه‌های جنگ افروز غربی موفق عمل کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: رسانه های خبری می توانند با برجسته سازی و پررنگ کردن مشترکات و علایق مردم ۲ کشور پلی باشند بین گذشته تاریخی و آینده مشترک بین ملت ها تا هم نسل های بعدی از نظر هویتی دچار سردرگمی نباشند و هم مقابله ای باشد با تهاجم رسانه‌ای غرب نسبت به کشورها و ملت‌های مسلمان، بر این اساس راه اندازی ایرنا آذری اقدام موثری است که می‌تواند مانع نفوذ فرهنگ فرامنطقه‌ای و فرهنگ مهاجم به کشورهای اسلامی و منطقه شود.

وی ادامه داد: رسانه‌های منطقه‌ای می توانند با تکیه بر پیوندهای فرهنگی، مذهبی و تاریخی و مشترکات فراوان کشورهای منطقه به خصوص با کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان موجبات تقویت پیوندهای دوستی و تحکیم روابط را بیشتر و بیشتر فراهم آورند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: راه اندازی ایرنا آذری در خبرگزاری ۹۰ جمهوری اسلامی می‌تواند طلیعه جدیدی در تقویت روابط ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان باشد و ان شالله نقطه عطفی باشد برای فعالیت سایر خبرگزاری ها در حوزه قفقاز تا موضع گیری ها و سخنان و افکار ایرانی ها بصورت شفاف از رسانه های رسمی منعکس شود نه رسانه های زرد و مزدور خارجی که حیاتشان وابسته به تحریف ، ایجاد اختلاف و تنش در منطقه است.

وی خاطر نشان کرد: رسانه ها می توانند با بیان شفاف حقایق و مقابله با شیطنت‌های رسانه‌ های جنگ‌ افروز غربی مقابله کنند و نقش خود را در بهبود شرایط ایفا کنند.

وی گفت: امروز اگر رسانه‌های ایران و جمهوری آذربایجان همکاری های خود را با توجه به حساسیت‌های منطقه‌ای با تکیه بر پیشینه عمیق تاریخی و فرهنگی ۲ کشور بیشتر و صمیمانه تر کنند می توانند مانع ورود کشورهای ثالث برای برهم زدن روابط تاریخی و امنیت ۲ کشور شوند و صلح همیشه برقرار در مرزهای دوستی و برادری را برای آیندگان به ارث بگذارند.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: همان طور که در فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدارهای مردم تبریز و آذربایجان شرقی با ایشان مطرح شده تبریز و آذربایجان شرقی مرکز تمدنی و فرهنگی کشور در غرب کشور معرفی شده است.
وی یادآور شد: پرچم آزادی ایران دست تبریزی‌ها بوده و ایران همیشه به مفاخر فرهنگی خود افتخار کرده است علامه های بزرگ تاریخ علامه امینی، علامه جعفری، علامه طباطبایی یا شعرای معروفی چون خاقانی، شمس تبریزی، قطران تبریزی، صائب تبریزی و ... یا در زمان معاصر شاعران پرآوازه مرحوم استاد شهریار، پروین اعتصامی همه آذربایجانی هستند و خدمات بزرگی به فرهنگ و ادبیات این منطقه انجام داده اند. و اشعار و سخنان شان در هر ۲ سوی مرزها مورد استفاده مردم قرار دارد.

وی افزود: ستارخان، باقرخان، شیخ محمد خیابانی و مشاهیر و بزرگان و مبارزان بی شمار دیگری که در دامان آذربایجان پرورش یافته‌اند گویای این است که تبریز و آذربایجان شرقی همواره در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای نقش تعیین کننده و محوری داشته است و همواره در تحولات فرهنگی اجتماعی و سیاسی قفقاز از گذشته تاکنون نقش مثبت خود را ایفا کرده است.

حجت الاسلام آل‌هاشم اظهار کرد: مردم ایران و جمهوری آذربایجان به علت قرن ها قرابت ، مشترکات فروانی دارند از جمله این مشترکات می توان به مذهب شیعه، نژاد و زبان اشاره کرد، یا می توان از آئین ها و سنت های مشترک فراوان اعیاد و جشن ها مثل عید نوروز، شب یلدا، چهارشنبه آخر سال و سفره هفت سین یا مراسم و آئین های عزاداری که در ابتدای محرم هم قرار داریم از چند قرن پیش جزو مشترکات مردم ایران و جمهوری آذربایجان بوده است.

به گزارش ایرنا، وبسایت آذری خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان یازدهمین زبان خارجی ایرنا با حضور مدیرعامل ایرنا و مقامات سفارت ایران و مدیران رسانه ای جمهوری آذربایجان در باکو افتتاح شد. به گفته علی نادری مدیرعامل ایرنا، دفتر ایرنا در باکو نیز بزودی فعال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha