۲۹ تیر ۱۴۰۲، ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85175759
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

استاندار گیلان: دانشگاه‌ها به حل مشکلات زیست محیطی استان کمک کنند

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه دانشگاه ها به مباحث پژوهشی در حوزه پسماند و محیط زیست، گفت: دانشگاه‌ها باید با محوریت نیروهای متخصص و علمی در حوزه محیط زیست و پسماند به حل این معضلات کمک کنند.

اسدالله عباسی ظهر روز پنجشنبه در اجلاس سراسری شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیر دولتی ایران در آستانه اشرفیه با بیان اینکه دانشگاه های غیردولتی در توسعه آموزش عالی در کشور نقش ایفا کرده اند، اظهار کرد: دانشگاه‌هایی همانند دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسات دانشگاهی غیرانتفاعی یکی از بازوهای علمی توانمند برای علم و دانش و نیز تربیت نیروی انسانی نسل انقلاب هستند.

وی گفت: سرمایه گذاری در حوزه علم و دانش حرکت به سمت پیشرفت و توسعه کشور بوده و این یک رسالت سنگینی برعهده دانشگاه‌ها است.

وی با تاکید بر لزوم توجه رشد علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: توسعه دانشگاه و فراهم آوردن شرایطی مناسب برای تحصیل افراد یکی از اهداف انقلاب اسلامی است زیرا در دوران طاغوت تحصیل برای یک قشر خاص و مفرح بود.

عباسی یکی از برنامه‌های انقلاب اسلامی در سند تحول بنیادین را فراهم آوری شرایط تحصیل برای اقشار ضعیف کشور دانست و بیان کرد: امروز میزان صندلی های دانشگاه ها بیشتر از نیاز و تقاضا کشور است که این امر نشان دهنده توجه جمهوری اسلامی به تحصیلات دانشگاهی و عالیه می‌باشد.

وی با بیان اینکه تعامل صنعت و دانشگاه بدون شک منجر به حل مشکلات و تکمیل پروژه‌های عمرانی می‌شود، تصریح کرد: ارتباط میان این ۲ حوزه اثر برجسته ای در حل مشکلات کشور دارد از این رو برخی از دانشگاه ها باید به مزیت‌های نسبی جامعه هدف توجه کرده و رشته‌های تحصیلی مرتبط را وارد گیلان کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مزیت‌های نسبی استان در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، جنگل، دریا و اقتصاد دریا، افزود: این موارد از جمله مزیت‌های گیلان است که باید دانشگاه‌های استان به ویژه گیلان به این امر توجه کنند و در این میان مشخص شود که به چه میزان نیروی علمی، کاربردی و عملیاتی در عرصه‌های کشاورزی، گردشگری، دریا و صنعت نیاز داریم.

عباسی با تاکید بر اهتمام دانشگاه‌های گیلان بر حل بحران جمعیت در استان گفت: امروز گیلان با معضل جمعیت مواجه است از این رو دانشگاه های کشور و این استان باید با انجام اقدامات پژوهشی و ارائه راهکارهای مناسب به رفع این بحران کمک کرده و گزارش خود را به استانداری اعلام کنند.

وی با تکلیف به دستگاه‌های اجرایی برای پرداخت یک درصد سهم پژوهشی به دانشگاه‌ها، تصریح کرد: بخش اعظمی از مشکلات استان در حوزه‌های زیست محیطی، پسماند، کشاورزی و گرشگردی با انجام کارهای پژوهشی به راحتی قابل حل است ولی این امر مستلزم پرداخت یک درصد سهم پژوهشی توسط دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.

استاندار گیلان با ابرار رضایت از حضور شرکت‌های فناور و دانش بنیان در مرکز پارک علم و فناوری استان، بیان کرد: پارک علم و فناوری گیلان‌ در حال توسعه بوده و نیروهای جوان علمی و متخصص می‌توانند با حضور در این مرکز به انجام کارهای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی خود بپردازند و به آنان تسهیلات هم پرداخت می‌شود.

عباسی یکی از راه‌های توسعه استان در بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری و اقتصاد دریا محور را حاصل تلاش و توانایی‌های دانش آموختگان دانشگاهی دانست و گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور باید با علم و تخصص‌ خود به پیشرفت و توسعه و نیز ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف کمک کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: کارخانجات سلولزی نباید از جنگل تغذیه کرده و نیازهای خود را از این محل تامین کنند از این‌رو صنعت زراعت چوب در استان را با بهره‌مندی از نیروهای جوان و متخصص، فعال کردیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه دوری دانشگاه‌ها از اقدامات کاربردی و عملی باعث کاهش نیروی کار در استان می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از کارخانجات گیلان به نیروهای کار نیاز دارند ولی با کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر مواجه هستند که باید این خلاء توسط دانشگاه برطرف شود.

وی همچنین بیان کرد: دولت سیزدهم از همه توان خود برای حمایت از دانشگاه‌ها استفاده کرده و از هیج تلاشی در این خصوص دریغ نمی‌کند لذا موسسات آموزش عالی غیر دولتی باید از رشته‌ های مرتبط با نیازهای استان استفاده کنند و ما هم در کنار آنان هستیم.

در این اجلاس که معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز حضور داشت، عمده ترین مباحث دانشگاه و موسسه‌های آموزش عالی غیر دولتی ایران با حضور اعضای شورای مرکزی اتحادیه آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha