همنوایی بانوان کهگیلویه و بویراحمدی با مادر سرباز۶ ماهه دشت کربلا

یاسوج - ایرنا - همزمان با نخستین جمعه ماه محرم بانوان کهگیلویه و بویراحمد در قالب همایش "شیرخوارگان حسینی" همگام با سایر نقاط کشور در حالی که فرزندان خردسال خود را در آغوش داشتند، با حضرت «ربابه» (س) مادر سرباز ۶ ماهه دشت کربلا همنوایی کردند.

به گزارش ایرنا، درپرشورترین آیین شیرخوارگان حسینی کهگیلویه و بویراحمد که صبح امروز (جمعه )در حسینیه «ثارلله» شهر یاسوج برگزار شد مادران با روی دست گرفتن طفلان شیرخوار خود در حالی که نوحه سرا نوای لالایی لری سر می داد اشک عزا و ماتم ریختند.

در یکی دیگر از آیین های شیرخوارگان حسینی کهگیلویه و بویراحمد که در حسینیه «ثارالله» شهر دوگنبدان برگزار شد با وجود گرمای شدید هوا مادران و فرزندانشان با حضور در این آیین ارادت خود به اباعبدالله حسین (ع) و یاران باوفایش در دشت کربلا را نشان دادند.

اینک زمزمه‌های یا باب الحوائج در سوگ حضرت علی اصغر(ع) و سایر شهدای دشت کربلا حال و هوای بسیار حزن انگیز به آیین های شیرخوارگان حسینی در جای جای این استان داده است.

حضور نوزادان و کودکان با لباس های یک شکل سبز و سربندهایی با مضمون یا حضرت علی اصغر(ع) جلوه ای خاص به این آئین داده بود.

تعدادی از مادران کهگیلویه و بویراحمد گهواره‌ (به گویش محلی تهته) برای حضرت علی‌اصغر (ع) طفل ۶ ماهه شهید دشت کربلا درست کرده بودند این گهواره ها با زنگوله و دعای چشم زخم تزیین و روی آن پارچه سبز کشیده شده بود.

آیین شیرخوارگان حسینی برای اولین بار در سال ۱۳۸۲شمسی در تهران برگزار شد و در سال‌های بعد در سایر شهرهای ایران و کشورهای جهان برگزار می‌شود.

این همایش در کشورهای مختلف جهان مانند ایران، عراق، عربستان، بحرین،‌ کویت، سوریه، لبنان، کانادا، آمریکا، دانمارک، فرانسه، استرالیا، سوئد و تایلند برگزار می شود.

حضرت علی اصغر (ع) که در دهم رجب سال ۶۰ هجری در مدینه متولد شده بود، در دهم محرم سال ۶۱ هجری در کربلا به شهادت رسید.

آرامگاه حضرت علی اصغر (ع) در کربلا نزدیک قبر پدرش امام حسین (ع) در کنار شهدای دیگر کربلا قرار دارد.

همنوایی بانوان کهگیلویه و بویراحمدی با مادر سرباز۶ ماهه دشت کربلا

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha