فلامینگوهای مهاجر در تالاب کانی‌برازان مهاباد فرود آمدند
عکس آرشیوی است

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود نخستین دسته از فلامینگوهای مهاجر را در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان مشاهده کردند.

فاروق سلیمانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فلامینگوهای مهاجر که بشتر نابالغ و جوان هستند در قالب دسته‌های صدتایی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه وارد این تالاب شدند.

وی اضافه کرد: امنیت کامل و تغذیه مناسب در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» باعث شده که فلامینگوها در این تالاب ماندگار شوند و به تدریج بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اینکه امسال تعداد پرندگان پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: هم اکنون بیش از ۴۰ هزار بال انواع پرنده جوان و بالغ در این تالاب حضور دارند که خود را برای شروع فصل مهاجرت در پاییز آماده می‌کنند.

سلیمانی اظهار کرد: هم اکنون در این تالاب علاوه بر فلامینگوها و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بومی و مهاجر، گونه‌های مهم و در حال انقراض از جمله اردک سرسفید و بلوطی و غاز پیشانی سفید نیز پس از زادآوری در این تالاب به استراحت و تغذیه می‌پردازند.

وی با اشاره به امنیت موجود در پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد یادآور شد: این تالاب به چهار ناحیه شامل ناحیه بسیار حساس (مخصوص زاآوری)، ناحیه حساس (زیستگاه وتغذیه)، ناحیه متوسط و ناحیه با حساسیت کم تقسیم بندی شده است که ورود گردشگران و مسافران به ۲ ناحیه اول ممنوع شده است.

فلامینگوهای مهاجر در تالاب کانی‌برازان مهاباد فرود آمدند

به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود با وسعتی افزون بر هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

فلامینگوهای مهاجر در تالاب کانی‌برازان مهاباد فرود آمدند

بر اساس آخرین بررسی‌ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

آب این تالاب از رودخانه مهاباد و چشمه روستای «قره داغ» تامین می‌شود و امسال از دریاچه سد مهاباد نیز چند میلیون مترمکعب آب به عنوان حق آبه برای این تالاب رها شد.

در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب‌های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha