تالاب کانی‌برازان مهاباد میزبان بیش از ۶۰ هزار قطعه پرنده شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان میزبان بیش از ۶۰ هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی شد.

فاروق سلیمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این پرندگان با شروع فصل سرما در مناطق شمالی، وارد این پهنه آبی شده و تعداد این پرندگان به دلیل احیای تالاب و شرایط زیستی مناسب نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی افزود: هم اکنون پهنه آبی این تالاب در حدود ۴۵۰ هکتار و از وضعیت آبی بسیاری مناسبی برخوردار شده و با توجه به خشک شدن بسیاری از تالاب های منطقه، مامنی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

تالاب کانی‌برازان مهاباد میزبان بیش از ۶۰ هزار قطعه پرنده شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از جمله خوتکا، انواع مرغابی سرسبز و حنایی، تاجدار، فیلوکس، قوی فریادکش، کشیم بزرگ و گردن سرخ و کوچک، تنجه، آنقوت، خروس کولی، انواع آبچلیک، کاکایی ارمنی و سرسیاه و پرستوی دریایی در این تالاب بین‌المللی دیده شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر گونه های بومی تالاب کانی برازان، برخی از گونه ها زمستان خود را در این تالاب سپری می‌کنند و در فصل بهار دوباره به مناطق شمالی تر می‌روند.

سلیمانی گفت: این تالاب به دلیل تنوع غذایی و شرایط مناسب به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده و همه ساله در فصل بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی انواع پرندگان مهاجر است.

به گزارش ایرنا، آب پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» از رودخانه مهاباد و چشمه روستای «قره داغ» تامین می شود و امسال از دریاچه سد مهاباد نیز یک میلیون مترمکعب آب به عنوان حق آبه برای این تالاب رها شد.

این تالاب که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود با وسعتی افزون بر ۹۰۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمالغرب کشور به شمار می رود.

بر اساس آخرین بررسی ها، ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشکی زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید و همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می سازد.

پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» در ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و در نزد پرنده نگرها به بهشت پرندگان مشهور است.

تالاب کانی‌برازان مهاباد میزبان بیش از ۶۰ هزار قطعه پرنده شد

در شهرستان مهاباد علاوه بر پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» ، تالاب های دایمی «حسن خان» و «قوپی باباعلی» و تالاب های فصلی دیگری از جمله «گروس»، «داشخانه» و «قره قشلاق» نیز وجود دارد.

مهاباد در جنوب اذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha