۴ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 85177004
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به آیین‌های عزاداری در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- مردم چهارمحال و بختیاری از گذشته‌های دور عشق و علاقه فراوانی به ائمه‌آطهار (ع) دارند و همه ساله همزمان با ماه‌های محرم و صفر در مراسم مختلف عزاداری امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا آیین‌ها، سنت‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌کنند.

به گزارش ایرنا، مردم مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری هر ساله با فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر نسبت به برگزاری آیین‌ها، سنت‌ها و مراسم مختلف مربوط به شهادت سید و سالار شهیدان اقدام می‌کنند و در سوگ شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش به عزا می‌نشینند.

نگاهی به آیین‌های عزاداری در چهارمحال و بختیاری

کارشناس میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در این استان مردم، همزمان با ماه محرم با پوشاندن رخت سیاه و سیاه‌پوش کردن کوچه و خیابان‌ها و برگزاری هیات‌های عزاداری اقامه عزا در سوگ سید و سالار شهیدان می‌کنند.

خسرو احمدی خویی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در بیشتر شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری دهه نخست محرم به‌خصوص شب تاسوعای حسینی و روز عاشورا، اوج مراسم عزاداری است.

این دکترای باستان‌شناسی اظهار داشت: آیین خیمه‌سوزان و تعزیه حضرت قاسم در شهر طاقانک، گِل‌زَنی، آقاسلام و عَلَم‌گردانی شهر بن، چاق‌چاقو در شهر سامان و روستای اطراف، دَمام‌زنی در برخی روستاها، نعش‌بندی شب عاشورا در روستاهای خوی و مَرغملک شهرستان شهرکرد، مراسم عمومی سینه‌زنی و زنجیرزنی (تک، سه، پنج و هفت ضرب) با نواهای حُزن‌انگیز و عَلَم‌گردانی (با تنه‌های درخت مرتفع و فلزی) برخی از این مراسم در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی گفت: در کنار این آیین‌ها، تعزیه‌خوانی یکی از غنی‌ترین و جزو جدایی‌ناپذیر مراسم عزاداری است که در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود و شعرای بنام استان همچون عمان سامانی، دهقان سامانی و نیسان سامانی نیز در آثار خود به این واقعه اشاره داشته‌اند.

چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ اثر میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده در سطح ملی دارد

نگاهی به آیین‌های عزاداری در چهارمحال و بختیارینگاهی به آیین‌های عزاداری در چهارمحال و بختیاری

کارشناس ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ اثر از این استان در فهرست ملی آثار میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

فریده احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این تعداد ۱۱ اثر مرتبط با آیین‌ها، سنت‌ها و مراسم مختلف مربوط به محرم است.

وی افزود: فرو بردن عَلَم در گرداب بن، گِل‌زَنی و آقا سلام در شهرستان بن، چاق‍‌چاقو و سنت ختم قرآن و اظعام حسینی در شوراب‌صغیر بر پایه وقف‌نامه کدخدا میرزامحمد زمانی در شهرستان سامان، خیمه سوزان و تعزیه حضرت قاسم در طاقانک شهرستان شهرکرد، تعزیه در چلیچه شهرستان فارسان، مراسم عَرَب‌ها در مَرغملک شهرستان شهرکرد، سینه‌زنی فارسان و چهل‌قرآن در سطح استان از مهم‌ترین آیین‌ها، سنت‌ها و مراسم مختلف مربوط به محرم در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و آیین‌های عزاداری با حضور بیش از یک هزار هیات عزاداری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha