۳ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85177402
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

«پیاده‌راه‌ سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

نوشهر- ایرنا- اجرای طرح پیاده راه سازی در ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران برای توسعه صنعت گردشگری و بهره برداری مطلوب مسافران و اهالی از مواهب دریا ضرورتی است اجتناب ناپذیر که دولت سیزدهم با برنامه ریزی اصولی این ایده پردازی نوین خدمات رسانی در حوزه گردشگری را در دست اجرا دارد.

به گزارش ایرنا، مازندران حدود ۴۷۳ کیلومتر از ساحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در مقایسه با استان های گیلان و گلستان است، ۱۵ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران ساحلی هستند.

برآیندها نشان می دهد که تاکنون به ساحل و زیرساخت های آن و از این ثروت عظیم خدادادی هیچگاه به عنوان یک فرصت به آن توجه نشده است که به تاکید کارشناسان، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های این بخش از جمله اجرای طرح پیاده راه سازی با هدف توسعه گردشگری و جلوگیری از تعرض به سواحل و ارایه خدمات به مسافران و گردشگران ضرورتی است اجتناب ناپذیر.

طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در سواحل مازندران باید تهیه و اجرا شود که به اعتقاد کارشناسان تحقق این نیاز ضروری نیازمند برنامه ریزی علمی، مشارکت نهادهای مربوط و اراده جمعی مسوولان ارشد این استان های شمالی است.

طول سواحل کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال ایران در سه استان مازندران، گیلان و گلستان واقع شده است که به گفته صاحبنظران امر ظرفیت فراوان این سواحل در حوزه مختلف اقتصادی، گردشگری و دریایی شکوفا نشده است، البته یکی از راهبردهای دولت مردمی سیزدهم ساماندهی سواحل شمال بوده است که بخش از طرح های در نظرگرفته شده همچون آزادسازی سواحل اجرا شده و بقیه طرح های مربوط نیز در دست اقدام است.

ساحل در استان در ۱۵ شهرستان از ساری تا رامسر در غرب مازندران واقع شده است که اجرای اصولی و علمی طرح پیاده راه سازی سواحل این شهرستان را به همدیگر متصل خواهد کرد که گردشگر بتواند به نحو مطلوب از مواهب طبیعی بهره مند بشود.

کارشناسان معتقدند طرح پیاده راه سازی سواحل باید در طول سواحل دریای خزر در سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان اجرایی اجرایی شود تا سواحل با تامین امنیت همه جانبه، خانواده محور کرد و هیج دغدغه ای در این ارتباط وجود نداشته باشد.

استان گیلان دارای ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی در ۹ شهرستان از چابکسر در شرق استان گرفته تا آستارا در غرب و استان گلستان افزون بر یکصد کیلومتر ساحل دارد که در شهرستان های بندرگز، بندرترکمن و گمیشان واقع شده است.

دریای خزر با وسعت ۶۰۰ هزار و ۳۸۴ کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه یا کوچکترین دریای جهان محصور در خشکی؛ ثروتی بزرگ در شمال ایران است که بهره مندی از سواحل و مواهبش در زمینه های مختلف نیازمند برنامه ریزی علمی و نقشه راه اصولی است.

«پیاده راه‌سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

کشورهای ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان همسایگان این دریاچه بزرگ جهان هستند که همه از مواهب آن بدون داشته نقشه راه علمی از گاز و نفت گرفته تا وجود آبزیان، گردشگری، ترانزیت و تجارت کالا استفاده می کنند، دست کم ۱۵ میلیون نفر ساکنان حاشیه خزر هستند و سواحل شمال ایران نیز سالانه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی را پذیراست.

کارشناسان امر می گویند طول نوار سواحل استان های شمالی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری و دریایی بسیار مناسب بوده و اهالی و گردشگران انتظارات فراوانی جهت حداکثر استفاده و کارایی از این سواحل دارند که تاکنون محقق نشده است.

به تاکید کارشناسان حوزه گردشگری استان های شمالی به ویژه در استان مازندران با پیاده سازی دقیق و اصولی طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی می تواند گامی موثر در جهت دستیابی به توسعه پایدار این مناطق باشد.

«پیاده راه‌سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

نداشتن نقشه راه گردشگری، مشکلات زیست محیطی و کمبود تاسیسات و زیرساخت های گردشگری از جمله مهمترین نقاط ضعف در این پهنه ساحلی شمال ایران بویژه در استان مازندران به شمار می رود که بدون شک حجم عظیم ظرفیت در سواحل این مناطق نیازمند مدیریتی یکپارچه به منظور افزایش توانمندی و کاهش نقاط ضعف این مناطق است.

اجرای طرح های زیرساختی نظیر طرح پیاده راه سازی سواحل سبب می شود تا گردشگران ظرفیت های موجود این بخش در سواحل مازندران با تامین امکانات مربوط به ملزومات صنعت گردشگری اعم از تفریحی و خدماتی تنها به دیدن دریا یا در حد شنا کردن اکتفا نکنند.

از بین ۱۵ شهرستان ساحلی مازندران تنها در سواحل ۱۲.۵ کیلومتری شهر تنکابن، طرح پیاده راه سازی ساحلی از سوی شهرداری این شهرستان اجرا شده که به اعتقاد استاندار مازندران الگویی خوبی برای سایر شهرستان های ساحلی این استان است که آن را اجرایی کنند.

بعد از اجرای طرح پیاده راه سازی در ساحل تنکابن، خبرنگار ایرنا با جمعی از مسافران و گردشگران این شهرستان غرب مازندران در خصوص ضرورت این نیاز سواحل

گفت و گو کرد و آنان اجرای این طرح را در همه نقاط ساحلی دریای خزر الزامی دانستند.

نیاز ضروری است

مهین ساداتی مقدم یکی از مسافران تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طرح پیاده راه سازی ساحل تنکابن یکی از طرح های بی نظیر در سواحل شمال ایران است که شهرداران شهرستان های ساحلی خزر باید آن یکی از طرح های اولویت شهری لحاظ و اجرایی کنند.

وی با بیان این که گردشگران استان های شمالی امروز از مواهب دریای خزر فقط در حد شنا کردن بهره می برند، گفت : توسعه زیرساخت های ساحلی با هدف توسعه صنعت گردشگری امری ضروری است.

ساداتی مقدم یادآور شد : مسوولان امر باید مدیریت نوار ساحلی را هدف شکوفایی ظرفیت های این بخش جدی بگیرند و گردشگری ساحلی را با تامین امنیت و ارایه خدمات رفاهی و خدماتی به گردشگری شبانه پیوند دهند تا گردشگر بتواند شبانه روز از دریای و سواحل آن بهره مند بشود.

به گفته وی طرح پیاده راه سازی در ساحل تنکابن سبب شده تا بسیاری از خانواده های مسافران و اهالی با امنیت خاطر از دریا و دیگر مواهب آن بهره مند بشوند.

«پیاده راه‌سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

شهرهای ساحلی طرح های زیرساختی سواحل را جدی بگیرند

محمدامین صلاحی فعال حوزه گردشگری در غرب مازندران اجرای طرح پیاده راه سازی در ساحل شهر تنکابن را نیاز ضروری دیگر شهرستان های ساحلی مازندران برشمرد و گفت : شهرداران نوار ساحلی خزر باید نظیر این طرح در منطقه خود اجرایی کنند چرا که هم بر جذب گردشگر و هم در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد : در زمان حاضر ضروری است تا شهرداران نوار ساحلی این استان طرح های ساحلی خود را هدفمند کنند و برنامه ریزان شهری نیز در شهرستان میز سواحل تشکیل دهند تا تحول اساسی در زیرساخت های ساحلی بوجود آید.

صلاحی تصریح کرد : استانداری مازندران باید اجرای طرح پیاده راه سازی نوار ساحلی این استان را برای شهرستان های ساحلی الزامی کرده چرا که به توسعه صنعت گردشگری هر منطقه منجر خواهد شد.

این فعال حوزه گردشگری غرب مازندران به اقتصاد ساحلی اشاره و اضافه کرد : نداشتن نقشه راه گردشگری علمی یکی از چالش های اساسی حوزه گردشگری در استان های شمالی ایران است و این مهم در واقع ارایه خدمات در همه بخش های مربوط را هدفمند می کند.

وی با اشاره به ورود میلیون ها مسافر به استان مازندران در همه ایام سال، گفت : با مدیریت علمی می توان از این شمار مسافران برای توسعه اقتصادی منطقه بهره کامل برد نه این که امروز فقط آمار ورود مسافران را در رسانه ها اعلام کنیم بلکه باید همه ظرفیت های حضور آنان نهایت بهره را ببریم.

شماری از اهالی و مسافران با اشاره به استفاده میلیون ها نفر از طبیعت بکر این استان در همه ایام سال بر ضرورت تقویت امنیت خانواده ها در سواحل تاکید کردند.

به تاکید کارشناسان امر مسوولان شهرستان های ساحلی باید نسبت به این مهم یعنی تامین امنیت خانواده ها و تکمیل زیرساخت های ساحلی نظیر طرح پیاده راه سازی دغدغه داشته باشند.

«پیاده راه‌سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

ساماندهی سواحل آغاز شده است

استاندار مازندران با بیان این که تحول زیرساخت های ساحلی استان شروع شده است، تصریح کرد : عملیات ساماندهی ساحل در این استان آغاز شده البته موانع قانونی داشت که بخشی برطرف شده و بخشی دیگر در حال برطرف شدن است.

سید محمود حسینی پور در گفت و گو با ایرنا یادآور شد : باید سواحل استان از هر جهت آمادگی پذیرش خانواده ها را داشته باشد یعنی هر فرد و خانواده ای وارد سواحل ما شده است احساس امنیت بکند تا بهتر بتواند از مواهب طبیعی بهره مند بشود.

وی تاکید کرد : برای مدیریت مطلوب در این بخش باید فرمانداران و شهرداران بیش از پیش کمک بکنند تا بهترین خدمات در سواحل به مردم و گردشگران ارایه بشود.

استاندار مازندران ادامه داد : در کنار موارد یادشده بخش خصوصی هم بتدریج برای نگهداری سواحل و ایجاد سازه ها و امکانات تفریحی باید سرمایه گذاری بکند چرا که آن ها بهتر می توانند خدمات بدهند و سواحل را نگهداری کنند و این مهم باید در همه شهرستان های ساحلی محقق بشود.

در استان مازندران طبق اظهارات مسوولان تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد حریم دریا آزاد شده است و آنچه باقی مانده است یا متعلق به بخش خصوصی است که سند دارند و عقب نشینی آنها نیازمند دستور قضایی است، یا ابنیه دستگاه هایی مانند بنادر، نیروگاه و یا نظامی در آن واقع است که حضورشان ضروری است و باید باقی بمانند.

فضای مستعدی برای توسعه گردشگری بوجود آورد

ابراهیم لاریجانی شهردار تنکابن اظهار داشت: ساخت پیاده‌راه گردشگری در هسته مرکزی این شهر با بهسازی فضای فرسوده، ایجاد سنگ فرش، ارائه مبلمان و یکسان‌سازی تابلوهای اصناف از مهم‌ترین اقدامات در این پروژه است.

وی با اشاره به طول نوارساحلی ۱۲‌.۵ کیلومتری این شهر، خاطرنشان کرد: خطی بودن شهر تنکابن در مجاورت با ساحل موجب شده تا فضای بسیار مستعدی برای توسعه و رونق صنعت گردشگری بوجود آید.

«پیاده راه‌سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

لاریجانی تصریح کرد: آنچه را که شاهد بودیم و هستیم عدم توجه به ساحل و زیرساخت های آن بوده و این ثروت عظیم خدادادی در شهر تنکابن هیچگاه فرصت تلقی نشد.

شهردار تنکابن ادامه داد: توسعه محقق نمی شود مگر آنکه زیرساخت های آن مهیا گردد و جذب توریست و گردشگر منوط به اجرای زیرساخت است.

به گفته وی شهرداری توجه به ایجاد زیرساخت ها در فضای های مستعد گردشگری شهر همچون دیواره سازی رودخانه چشمه کیله تا ساحل که به پارک های گردشگری تبدیل می شود و پیاده راه ساحلی را در دستور کار قرار داده است.

لاریجانی بیان کرد: طول نوارساحلی شهر تنکابن یک ظرفیت بالقوه بوده و به نوعی مزیت خطی بودن شهر تنکابن در مجاورت با ساحل موجب شده تا فضای بسیار مستعدی برای توسعه و رونق صنعت گردشگری بوجود آید.

لاریجانی در خصوص طرح بزرگ پیاده راه ساحلی تصریح کرد : این طرح راهبردی در چند مرحله انجام می شود در مرحله اول بخش از ساحل میدان کریم آباد تا ساحل افشره به طول تقریبی هزار و ۵۰۰ متر مورد بهره برداری قرار گرفت که برای اینکار اعتباری بالغ بر شش میلیارد تومان از منابع داخلی اختصاص یافت و مسیر دوچرخه سواری، ایجاد مبلمان، فضای سبز در آن لحاظ شده است.

سرمایه گذاری زیادی در سواحل چالوش انجام شده است

شهردار چالوس گفت: در مدیریت شهری دوره ششم چالوس برنامه ریزی دقیقی برای توسعه ساحل شهرچالوس صورت گرفته است.

مسعود یعقوبی خاطرنشان کرد: در همین ارتباط اقدامات مختلف در زمینه های سرمایه گذاری، بازگشایی ها و تملکات، اقدامات عمرانی، زیباسازی، فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی یکی از ویژگی‌های بارز ساحل شهر چالوس در دسترس بودن و نزدیکترین نقطه ساحلی به پایتخت بوده که جذب مسافران و گردشگران زیادی به منطقه غرب مازندران را به دنبال دارد.

شهردار چالوس به سرمایه گذاری در ساحل این شهر اشاره و اضافه کرد: پروژه‌های سرمایه گذاری مختلفی از جمله احداث اسکله در ساحل فرج آباد، رادیو دریا و خط هشت، ایجاد مجموعه تفریحی توریستی در نقاط مختلف ساحل با هدف دستیابی به درآمد پایدار قرار دارد و تمام این طرح‌ها به لحاظ آماده بودن مشخصات زمین، قیمت‌ها، ویژگی‌های فنی، عوارض شهرداری مراحل مختلف را طی کرده‌اند تا سرمایه‌گذار سردرگم نماند.

یعقوبی با بیان اینکه طلسم چندین ساله تعریض و بازگشایی خیابان ساحلی چالوس به خط هشت در مدیریت شهری دوره ششم شکسته شد، گفت: این مسیر به متراژ حدود ۲ هزار متر مربع با هدف رفع معضل ترافیکی، ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری و احداث فضای مناسب گردشگری بازگشایی و تعریض شد.

شهردار چالوس سنگچین ساحل در محدوده فرج آباد و خط هشت به طول حدود سه کیلومتر، پیاده روسازی به طول بالغ بر ۱۱۰۰ متر و زیرسازی جاده ساحلی به طول حدود یک کیلومتر را از جمله اقدامات عمرانی در جاده ساحلی این شهرستان برشمرد.

«پیاده راه‌سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

طرح پیاده راه سازی ساحلی به بزرگترین مقصد گردشگری تبدیل می شود

استاندار مازندران گفت : طرح پیاده راه سازی ساحلی باید در دستور کار شهرستان های ساحلی قرار گیرد چرا که این مسیر به بزرگترین مقصد گردشگری این استان تبدیل خواهد شد.

سید محمود حسینی پورنوری اوایل تیرماه در حاشیه بازدید از طرح پیاده راه سازی تنکابن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فرمانداران و شهرداران شهرهای ساحلی استان از گلوگاه تا رامسر باید طرح پیاده راه سازی ساحلی را اجرا کنند.

وی اظهارداشت: اتصال شهرستان های ساحلی با اجرای طرح پیاده راه سازی ساحلی در این استان به طور قطع مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت.

وی ضمن قدردانی از اجرای طرح پیاده راه سازی ساحلی تنکابن، خاطرنشان کرد : نمونه این طرح تنکابن می تواند الگوی بسیار خوبی برای دیگر شهرستان های ساحلی این استان قرار گیرد.

استان مازندران ۱۵ شهرستان ساحلی دارد

استاندار مازندران با تاکید بر این که سواحل را باید خانواده محور کرد، افزود: این پیاده راه سازی در واقع می تواند محل اجتماع خانواده ها باشد تا بیایند با امنیت کامل از مواهب دریا بهره مند بشوند.

حسینی پورنوری توجه بخش خدمات رسانی اعم توقفگاه خودرو گرفته تا خدمات بهداشتی و رفاهی در این طرح را ضروری دانست و گفت : با انجام این خدمات، اشتغالزایی زیادی در نوار ساحلی مازندران ایجاد خواهد شد.

به گفته وی با انجام کامل این طرح در واقع دیگر تعرضی به ساحل استان توسط اشخاص یا نهادهای اجرایی نخواهد شد.

وی بیان کرد: این کار با همکاری منابع طبیعی انجام می شود، کاری پایداری بوده که بدون هزینه حریم دریا رعایت حفظ و رعایت می شود تا همه مردم بتوانند از این بستر استفاده کنند.

مقام عالی دولت در استان مازندران یادآور شد: هرچه بتوانیم در سواحل رضایت شهروندان و گردشگران را فراهم کنیم آنگاه باید به خودمان نمره بدهیم در غیر این صورت علمکردمان نمره منفی است.

سواحل زیبا و بکر دریای مازندران که از رامسر تا گلوگاه امتداد دارد سالانه مقصد میلیون‌ها گردشگر است و مردم استان می‌گویند حالا با آزادسازی تصرفات دستگاه‌های دولتی در سواحل، نوبت اجرای طرح‌های گردشگری و تسهیل استفاده مردم از سواحل رسیده، ضمن آن که با توجه به نگرانی تصرف مجدد سواحل، این آزادسازی‌ها از طریق تصاویر ‌ماهواره‌ای و بازدیدهای میدانی مستمر باید رصد و پایش شود تا دوباره ساحل خواری بازنگردد.

«پیاده راه‌سازی سواحل خزر» طرح ممتاز گردشگری دولت در مازندران

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوار ساحلی مازندران پر از ویلاها و شهرک‌ها و مجتمع‌های تفریحی است که بخش زیادی از آن‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند و بخش‌هایی نیز در اختیار دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی قرار دارند؛ مجموعه‌هایی که از آن‌ها با نام «پلاژ» یاد می‌شود و به طور کامل در مالکیت و انحصار دستگاه‌های خاص هستند تا فقط مدیران و کارکنان این دستگاه‌ها امتیاز بهره‌مندی از این زیرساخت‌ها را داشته باشند.

بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر ۴۷ مجتمع تفریحی متعلق به دستگاه‌های دولتی یا حاکمیتی در نوار ساحلی مازندران وجود دارد که طبق قانون همگی باید از مالکیت این دستگاه‌ها خارج شوند تا مورد استفاده همه مردم قرار گیرند؛ موضوعی که سال‌هاست به عنوان یکی از چالش‌های جدی پیش روی گردشگری در مازندران محسوب می‌شود، اما دستگاه‌های مالک این مجموعه‌ها به هر شکلی تا کنون سعی کرده‌اند که سماجت خود برای فرار از قانون تصویب و ابلاغ شده را ادامه دهند.

در استان مازندران طبق اظهارات مسوولان تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد حریم دریا آزاد شده است و آنچه باقی مانده است یا متعلق به بخش خصوصی است که سند دارند و عقب نشینی آنها نیازمند دستور قضایی است، یا ابنیه دستگاه هایی مانند بنادر، نیروگاه و یا نظامی در آن واقع است که حضورشان ضروری است و باید باقی بمانند.

مازندران حدود ۴۷۳ کیلومتر از ساحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد که بیشترین میزان در مقایسه با استان های گیلان و گلستان است. ۱۵ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران ساحلی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha