مقابله با سرقت اولویت اول پلیس کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - سرقت پدیده ای است که به عنوان یکی از آسیب‌زاترین معضلات اجتماعی، باعث ترویج ناامنی در شهر و جامعه شده و روح و روان آدمی را آزار می دهد، ضرر روحی و روانی این معضل اجتماعی بسیاری مواقع بیشتر از زیان و ضرر مادی آن است، موضوعی که پلیس به عنوان طلایه دار امنیت بخشی در جامعه برای حل این معضل کمر همت بسته است.

به گزارش ایرنا، در سال های اخیر طبق گفته مسئولان؛ سرقت ها، بویژه سرقت های خُرد روند افزایشی در استان و خصوصا شهر کرمانشاه داشته است تا جایی که برخورد با این پدیده امروز به یکی از اصلی ترین مطالبه شهروندان تبدیل شده است.

قرار گرفتن کرمانشاه در رده دوازدهم کشور از نظر سرقت، هرچند بیانگر این است وضعیت ما از ۱۱ استان بهتر است اما با این حال نمی توان فراوانی سرقت ها را که حالا دیگر به تجهیزات ادارات و سازمان های خدمات رسانی مانند برق، مخابرات، گاز، آب و فاضلاب و ... نیز رسیده، نادیده گرفت.

سرقت قطعات پل های عابرپیاده، محافظ‌های کنار جاده در محورهای مواصلاتی و حتی سطل های زباله پارک ها و خیابان ها طی سال های اخیر در کنار سرقت سیم برق و کابل های مخابراتی و تجهیزات انتقال گاز و کشاورزی باعث شده که مردم امنیت را به خوبی احساس نکنند.

دستگیری بیش از ۱۱ هزار سارق طی سال گذشته و شناسایی سه هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر که البته مکان مناسبی هم برای نگهداری اکثر آن ها وجود ندارد زنگ خطری است که اگر برنامه مناسبی برای برخورد و رهایی آن ها از دام اعتیاد وجود نداشته باشد می تواند شرایط نامناسب تری را نیز ایجاد کند.


پس از انتصاب سردار «مهدی حاجیان» به عنوان فرمانده جدید انتظامی استان کرمانشاه و پیرو دستور سردار «رادان »؛ فرمانده فراجا، برخورد با پدیده سرقت در کرمانشاه شتاب بیشتری گرفته و به اولویت اول پلیس این استان تبدیل شده است، موضوعی که می طلبد دیگر دستگاه ها نیز ماموران انتظامی را در اجرای این ماموریت مهم یاری کنند تا شرایطی بهتر از وضعیت کنونی شود.

اهتمام پلیس برای مقابله با سرقت به عنوان پدیده و ناهنجاری بزرگ اجتماعی قابل تقدیر است اما باید بدانیم انتظامی تنها مرجع رسیدگی به این معضل نیست و دستگاه های دیگری نیز در این خصوص مسئولیت دارند و اگر آن ها به وظایفشان عمل نکنند قطعا پلیس یکه و تنها نمی توان کار زیادی از پیش ببرد.

وقوع ۹۲ درصد سرقت ها در ۴ شهرستان

آنگونه که رئیس پلیس استان کرمانشاه می گوید: ۹۲ درصد سرقت ها در چهار شهرستان استان رخ می دهد و بیشترین فراوانی سرقت ها نیز متعلق به وسایل داخل خودرو، قطعات خودرو و اماکن بوده است.

سردار «مهدی حاجیان » در همین رابطه به خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: برخورد با پدیده سرقت امروز به یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم و البته تاکید، دستور و مطالبه فرمانده کل فراجا تبدیل شده و از همین رو پاسخ به این مطالبه را به صورت جدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به کشف ۶۴ درصد کل سرقت های رخ داده در استان طی سال گذشته ، یادآوری کرد: بیشترین فراوانی سرقت ها و در عین بیشترین کشفیات نیز متعلق به وسایل داخل خودرو، قطعات خودرو و اماکن بوده است.
دستگیری بیش از ۱۱ هزار سارق در استان

رئیس پلیس استان کرمانشاه با اشاره به دستگیری ۱۱ هزار و ۱۰۵ سارق طی سال گذشته، گفت: بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ سارق در محدوده سنی ۳۱ تا ۵۰ سال قرار دارند.

سردار حاجیان همچنین بیشترین فراوانی سرقت در استان را مربوط به شهرستان کرمانشاه عنوان کرد و گفت: در مجموع ۹۲ درصد کل سرقت ها در چهار شهرستان استان رخ می دهد.

وی همچنین با اشاره به سرقت احشام و اینکه این موضوع باعث نارضایتی عشایر و روستاییان شده است، گفت: سال گذشته ۲۰۸ فقره سرقت کشف و ۱۱۲ نفر دستگیر شدند که در حوزه کشفیات ۱۴ درصد و در حوزه دستگیری ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته‌ایم.


فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به نقش معتادان متجاهر در وقوع سرقت ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر شناسایی شده داریم اما مشکلی که وجود دارد نبود مکان کافی برای نگهداری آن هاست.

۷۰ درصد سرقت های کرمانشاه خُرد است
وی در خاتمه با بیان اینکه بر اساس ارزیابی های انجام شده ۷۰ درصد سرقت های انجام شده در کرمانشاه را سرقت های خرد تشکیل می دهد، گفت: همین عامل باعث ایجاد و القای حس ناامنی در جامعه و نارضایتی مردم شده است و پلیس به صورت جدی مقابل آن خواهد ایستاد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha