۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85177520
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فارن پالیسی: آلمان آماده پشت کردن به چین نیست

۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبر: 85177520
فارن پالیسی: آلمان آماده پشت کردن به چین نیست

تهران-ایرنا- فارن پالیسی نوشت برلین راهبرد سختگیرانه خود در مقابل چین را در حالی منتشر کرده که درباره اجرای آن تردید وجود دارد و برلین اکنون آماده پشت کردن به چین نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این رسانه افزود: در پایان دوره صدر اعظمی آنگلا مرکل در اواخر سال ۲۰۲۱ و روی کار آمدن دولت جدید این کشور، وعده تجدیدنظر کلی در سیاست آلمان در قبال پکن داده شد اما به دلایل منطقی باید به آن مشکوک بود.

اولاف شولتس صدر اعظم جدید آلمان در کارزار های انتخاباتی اش وعده تداوم سیاست خارجی را داد و در ائتلاف حاکم بر آلمان که از احزاب دموکرات مسیحی متعلق به شولتس، حزب سبز و دموکرات آزاد تشکیل شده است حزب دموکرات مسیحی به عنوان بزرگترین حزب در این ائتلاف سه جانبه، در اولویت قرار دادن تعامل تجاری با کشورهایی مانند چین و روسیه سابقه دارد.

اقدامات شولتس از زمان به قدرت رسیده کمک چندانی به رفع این نگرانی ها از روابط با پکن نکرده است. وی حتی در صدر هیاتی تجاری راهی پکن شد و برای این که به توافق با غول کشتیرانی چین موسوم به COSCO بر سر سهام پایانه بندر هامبورگ چراغ سبز نشان دهد با تعدادی از اعضای کابینه اش دچار اختلاف شد.

این در حالیست که درست همین ماه گذشته، فرش قرمز برای لی کیانگ نخست وزیر چین پهن کرد و پیام او را مبنی بر این که شرکت ها و نه دولت ها با درباره چگونگی ریسک زدایی از روابط با چین اقدام کنند تکرار کرد.

در حقیقت شولتس برخلاف دیگر اعضای حزب و دولتش هرگز چین را بخشی از تحول سیاست خارجی و امنیتی که بعد از جنگ اوکراین آغاز شده قلمداد نکرده است. در مقاله ای که وی در فارن افرز به نگارش درآورد، چین به عنوان موضوعی که بعدا باید به آن فکر شود عنوان و به سختی به موضوع روابط عمیق آن با روسیه اشاره شد.

با وجود چنین سابقه ای دولت آلمان اولین راهبرد خود در قبال چین را ماه جاری منتشر کرد که به نظر می رسید شولتس تحت فشار اعضای تندروی حزب سبز آن را پذیرفته است.

با این حال انتظارات اندکی از این سند می رود. پس از این که پیش نویس شدید الحن این سند از سوی وزارت خارجه به ریاست آنالنا بائربوک در نوامبر گذشته به رسانه‌های آلمان درز کرد، هنوز چشم اندازی درباره اجرای آن وجود ندارد.

نویسنده فارن پالیسی در ادامه بیان می کند که وی از این موضوع مطلع شده که صدراعظم آلمان تمایلی نداشته این سند قبل از سفر لی کیانگ به برلین منتشر شود زیرا بیم آن را داشت که فضای مانوردهی را برای او در مذاکره با چین محدود کند. در نتیجه، انتشار این استراتژی به آخرین تاریخ تا قبل از تعطیلات تابستانی موکول شد به طوری که برخی از اعضای پارلمان آلمان (بوندستاگ) تا آن موقع برلین را برای تعطیلات ترک کرده بودند.

در ادامه گزارش فارن پالیسی آمده است: همان طوری که انتظار می رفت نسخه نهایی این سند در برخی از موضوعات بسیار آسانگیرانه تر از آنچه بود که در نسخه پیش نویس درز شد. با این حال آنچه که باقی مانده است همچنان سختگیرانه است. به رغم این مساله آلمان به دلایل اقتصادی آماده چرخش از چین نیست.

برای درک این مساله مهم است اجرای این راهبرد را با توجه به مسائل اقتصادی و سیاسی آلمان بررسی کنیم. شولتس و تیم او عمیقا نگران وضعیت اقتصاد آلمان هستند که در سه ماه نخست سال جاری وارد رکود شد. قطع ناگهانی گاز ارزان روسیه به صنایع این کشور آسیب رساند و برخی از بزرگترین شرکت های آلمانی به فکر تغییر سرمایه گذاری در خارج از کشور هستند زیرا یارانه های اختصاصی در بخش فناوری سبز که در قانون مقابله با تورم آمریکا لحاظ شده است، چنین انگیزه ای را به آنها می دهد.

فارن پالیسی در پایان گزارش خود یکی از نکات جالب در راهبرد جدید آلمان را اشاره به این موضوع عنوان کرد که «ما برای یک توافق تجاری فراآتلانتیک مبارزه می‌کنیم که تعرفه‌های صنعتی را حذف می‌کند و فناوری‌های متحول کننده را به رسمیت می‌شناسد». این گزارش خاطرنشان کرد سوی دیگر ریسک زدایی از روابط با چین، تجارت و سرمایه گذاری با متحدان را ۲برابر می کند. در این موضوع توپ در زمین دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha