۱ مرداد ۱۴۰۲، ۵:۰۵
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85177815
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت صنعا با واریز درآمدهای نفت و گاز یمن به بانک سعودی

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی سیاسی یمن بامداد یکشنبه اعلام کرد که صنعا با پیشنهاد ریاض برای پرداخت حقوق کارکنان دولت در قبال انتقال درآمدهای نفت و گاز یمن به بانک عربستان سعودی مخالفت کرده است.

به گزارش ایرنا از المسیره، «مهدی المشاط» گفت: آنچه سعودی‌ها می‌خواهند این است که ثروت نفتی ما را غارت و به بانک ملی عربستان سعودی منتقل کنند و سپس به کارکنان ما صدقه دهند و این مورد رد شد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن آمریکا را مقصر کارشکنی عربستان سعودی در خصوص پرداخت حقوق کارکنان دانست و به واشنگتن توصیه کرد در میان یمنی‌ها برای خود دشمن تراشی نکند؛ زیرا با جلوگیری از پرداخت حقوق کارمندان، بیش از ۱۰ میلیون یمنی را به دشمنی با خود سوق می‌دهد.

وی در پایان افزود: به خواست خدا برای تامین حقوق‌ها در آینده تلاش خواهیم کرد و آن را از دست دشمن در می‌آوریم.

در همین رابطه شبکه المیادین به نقل از منابع خود گزارش داد، پیشنهاد عربستان سعودی به صنعا مبنی بر اینکه ریاض حقوق کارکنان یمنی را به مدت یک سال با ریال سعودی در ازای تمدید آتش بس و از سرگیری صادرات نفت یمن پرداخت می‌کند، در ژانویه گذشته ارائه شده است.

این منابع افزودند، صنعا از عربستان سعودی خواسته است تا از صادرات نفت یمن کنار بکشد تا یمنی‌ها منابع نفتی و گازی خود را خودشان به دست بگیرند.

بر اساس این گزارش، مقامات صنعا تاکید کردند که درآمد حاصل از صادرات نفت یمن برای پرداخت حقوق همه کارکنان کافی است.

پیش تر "ابراهیم السراجی" معاون رسانه‌ای کمیته اقتصادی دولت نجات ملی یمن در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرده بود که از زمان پایان مذاکرات کویت در سال ۲۰۱۶، سفارت آمریکا در یمن در مساله کاهش ارزش ریال یمنی در مناطق خارج از سلطه دولت نجات ملی دست دارد.

به تازگی کمیسیون اقتصادی شورای عالی سیاسی یمن نیز تاکید کرد که نابسامانی اوضاع اقتصادی و معیشتی در مناطق اشغالی این کشور بر عهده ائتلاف متجاوز و دولت مستعفی یمن است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز نسبت به تبعات اقتصادی ادامه محاصره این کشور از سوی ائتلاف آمریکایی هشدار داده بود.

وی گفته بود که از زمان پایان رایزنی‌های کویت، نسبت به اقداماتی که بر جنبه اقتصادی مردم یمن تاثیر می‌گذارد، هشدار دادیم.

رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن همچنین گفته بود، برای کاهش آلام مردم یمن باید ابزار اقتصادی برای دستیابی به مقاصد نظامی و سیاسی کنار گذاشته شود و درآمدهای نفت و گاز برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم و در درجه اول پرداخت حقوق اختصاص یابد.

عبدالسلام همچنین گفت: فروپاشی اقتصادی در سرزمین‌ اشغال شده یمن به دلیل فساد گسترده، اتلاف درآمدها و نتیجه طبیعی محاصره، تجاوز و اقدامات اقتصادی است که کشورهای متجاوز و مزدوران آنها مسبب آن هستند.

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز پیشتر با بیان اینکه طرفین در این کشور باید فوراً تحریکات نظامی را متوقف کنند، برای آتش بس پایدار در سراسر کشور آماده شوند و با آن موافقت کنند، گفته بود: طرفین باید فورا تنش اقتصادی را کاهش دهند و به اولویت‌های اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت بپردازند.

یمن بیش از هشت سال است که شاهد جنگ تحمیلی و مستمر بین نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن با متجاوزان ائتلاف آمریکایی - عربی است که تبعات آن در ابعاد مختلف منعکس شده و بنا به گزارش سازمان ملل، به بدترین بحران انسانی در جهان تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha