دام سبک مازاد آذربایجان غربی به سایر استان‌ها صادر می‌شود

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طبق آمار اخذ شده از مرکز قرنطینه دامپزشکی، هر ماه ۱۰۰ هزار راس دام سبک و سه هزار دام سنگین مازاد استان به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

خسرو شهبازی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه ۵۴ هزار تُن گوشت قرمز معادل ۶ درصد از تولید کشور، ۹۹ هزار تُن گوشت مرغ معادل چهار درصد، بیش از ۳۵ هزار تُن شیر معادل سه درصد، حدود ۱۰ هزار تُن تخم مرغ معادل یک درصد و ۳۰ هزار تُن عسل معادل ۲۳ درصد از سهم تولید کشور در این استان تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و استان‌های همجوار می‌شود.

وی اظهار کرد: این استان با داشتن ۶.۲ درصد از کل مساحت کشور حدود ۷.۳ درصد از تولیدات دامی کشور را به خود اختصاص داده که علاوه بر تامین نیاز غذایی داخل استان، بخشی از احتیاجات پروتئین دامی سایر استان‌ها را نیز تامین می‌کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: استان آذربایجان غربی در تمامی تولیدات دام و طیور به غیر از تخم مرغ خودکفا بوده و دارای صادرات به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور است.

شهبازی با اشاره به اینکه در تخم مرغ بیش از ۵۰ درصد نیاز از سایر استان‌ها تامین می‌شود، گفت: این استان علاوه بر داشتن رتبه اول تولید عسل و رتبه سوم تولید جوجه یکروزه، در تولید شیر خام، گوشت قرمز، جمعیت گاومیش، جمعیت گوسفند و بز جزو استان‌های پیشرو کشور است.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه گوشت کشور ۶ کیلوگرم در سال است، اضافه کرد: میزان مصرف گوشت قرمز استان در سال ۲۰ هزار تن است که از این میزان حدود ۵۰ درصد سهم دام سبک (گوسفند) با ۱۰ هزارتن است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز معادل با ۴۶۰ هزار راس گوسفند است، یادآور شد: میزان تولید بره پرواری بیش از ۱.۵ میلیون راس در سطح استان است که مازاد بره تولیدی استان به تهران و سایر نقاط ارسال می‌شود.

شهبازی تاکید کرد: مابقی نیاز استان به گوشت قرمز نیز از محل دام سنگین و از کشتار ۵۰ هزار راس دام سنگین تامین می‌شود.

آذربایجان غربی دارای چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دام سبک و ۴۵۰ هزار راس دام سنگین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha