۲۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پنبه‌کاران مغان پرداخت شد

اردبیل-ایرنا- مدیر تعاون روستایی استان اردبیل از پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پنبه کاران از کارخانجات پنبه پاک کنی استان خبر داد.

ابوالفضل دشتبانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در راستای حمایت از کشاورزان و به منظور ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از ایجاد تنش بین کشاورزان و کارخانجات، مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال از مطالبات حدود سه هزار و ۷۰۰ پنبه‌کار استان از کارخانجات پنبه پاک کنی پس از وصول از کارخانجات توسط مدیریت تعاون روستایی استان اردبیل پرداخت شد.

وی مجموع مطالبات سال گذشته کشاورزان از کارخانجات پنبه پاککنی حاصل از تفاوت قیمت وش پنبه با محلوج طبیعی را ۴۶۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با تلاش‌های مضاعف مسئولین تعاون روستایی استان اردبیل و اتحادیه مباشر ۲۰۰ میلیارد ریال از این میزان وصول و به حساب پنبه کاران استان واریز شد.

مدیر تعاون روستایی استان اردبیل یادآورشد: مطابق دستورالعمل فنی و اجرایی خرید توافقی پنبه و به استناد قرارداد بین اتحادیه تعاون روستایی استان ( به عنوان مباشر خرید) با کارخانجات پنبه پاک کنی، پرداخت بهای وش کشاورزان بر عهده کارخانجات پنبه پاک کنی در قبال ارزش ریالی محلوج دریافتی سازمان از محل تسهیلات دریافتی از دولت بوده است.

وی اضافه کرد: تا ۶ اردیبهشت سال‌جاری مبلغ ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال حدود ۹۶ درصد از کل یکهزار میلیارد تومان بهای پنبه تحویلی کشاورزان به کارخانجات مطابق با درخواست کتبی کارخانجات توسط این مدیریت بابت محلوج تحویلی به حساب کشاورزان واریز گردیده بود و مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال باقیمانده حدود ۴ درصد بهای وش پنبه کشاورزان باید توسط کارخانجات به کشاورزان پرداخت گردد.

دشتبانی گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده در راستای حمایت از کشاورزان و ایجاد وحدت، مقرر گردید این مبالغ توسط مباشر خرید از کارخانجات وصول و به حساب کشاورزان واریز شود.

مدیر تعاون روستایی استان اردبیل ابراز امیدواری کرد: در اسرع وقت با پیگیری‌های مستمر و تلاش مباشر خرید و مسئولین مربوطه و همکاری صاحبان کارخانجات و حمایت فرمانداران شمال استان،بقیه مطالبات کشاورزان هم پرداخت شود.

مدیریت تعاون روستایی استان اردبیل، در سال گذشته مقدار ۴۳ هزار و ۲۰۰ تن محلوج استحصالی پنبه کشاورزان شمال را استان خریداری کرده بود.

به گزارش ایرنا پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

۹ کارخانه پنبه‌کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال های گذشته کاهش یافت ولی با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان در حال افزایش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha