طرح زنجیره تولید پنبه در هزار هکتار اراضی گلستان اجرا شد

گرگان - ایرنا - رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال حدود هزار هکتار از زراعت پنبه سال زراعی جاری این استان در قالب طرح آزمایشی زنجیره تولید انجام شده است.

علی موسی‌خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: طرح آزمایشی زنجیره تولید پنبه در استان گلستان با همکاری تعاونی پنبه‌کاران، جهادکشاورزی و کارخانه بافندگی و ریسندگی نخ پنبه در شهرک صنعتی علی آبادکتول عملیاتی شده است.

به گفته وی رونق زراعت پنبه در استان گلستان از اهداف مهم اجرای طرح آزمایشی زنجیره تولید است.

وی همچنین از کشت قراردادی زراعت پنبه در این استان با همکاری کارخانه‌های پنبه پاک کنی در سطح حدود ۷ هزار هکتار در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: گسترش این طرح یکی از برنامه های مهم وزارتخانه و حمایت از کشاورزان منطقه برای زراعت پنبه است.

خشکسالی مانع گسترش زراعت پنبه در گلستان

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری و شدت خشکسالی سبب شده تا زراعت پنبه نسبت به برنامه امسال که ۲۵ هزار هکتار بود، کاهش یابد.

موسی‌خانی ادامه داد: بیشترین کاهش زراعت پنبه در استان در زمین‌های مستعد زیردست سدهای «وشمگیر» در آق قلا و «گلستان» در گنبدکاووس به دلیل شدت خشکسالی و نبود آب موردنیاز زراعت این محصول راهبردی در سال جاری است.

به گفته وی ۵۰ درصد از برنامه زراعت پنبه استان، در شهرستان های آق قلا و گنبدکاووس به خاطر وجود سدهای مزبور و تامین آب این زراعت وابسته است که شدت خشکسالی امسال کشت این محصول در این مناطق رخ نداده است.

وی سطح زیر کشت پنبه در استان را ۱۶ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بیشتر این مزارع در مرحله زایشی و گلدهی قرار دارند و لازم بوده که پنبه‌کاران منطقه برای کنترل آفات خسارت زا از جمله «عسلک» و «کرم غوزه خوار» و آبیاری و تغذیه گیاه حتما از راهنمایی کارشناسان استفاده کنند.

موسی‌خانی یادآور شد: کشاورزان استان برای زراعت این محصول از بذور داخلی از جمله «لطیف، تابان، گلستان و حکمت» مقاوم به خشکی و زودرس و رقم‌های وارداتی از کشورهای ترکیه و یونان که معادل ۳۰ درصد مصرف بذور برای کشت استان و مقاوم به شرایط تنش خشکی، زودس و یکنواخت بوده، استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، استان گلستان واقع در شمال کشور به سبب حاصلخیزی خاک و آب و هوای مساعد برای کشت و تولید پنبه مرغوب، روزگاری به عنوان سرزمین طلای سفید شهرت داشت و اکنون هم جزو استان های برتر کشور در زراعت و تولید این محصول راهبردی به شمار می‌رود.

اقلیم متنوع، زمین‌های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه‌های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی‌آباد از جمله ظرفیت‌های سرمایه گذاری برای احیای زراعت پنبه در گلستان است.

کشت پنبه در گلستان هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر آغاز و با برداشت محصول از مهر تا اواخر دی ماه به پایان می‌رسد.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha