۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۲۸
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85179764
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۹۳ خانواده دارای فرزند چند قلو زیر پوشش بهزیستی خراسان جنوبی هستند

بیرجند- ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۴۹۳ خانواده دارای فرزند چندقلو در استان زیر پوشش بهزیستی هستند که بصورت ماهانه بیش از ۹۲ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن شرفی در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات معلولین افزود:با شروع دولت سیزدهم و حمایت ویژه از خانواده و جوانی جمعیت، خانواده های دارای فرزند سه قلو فارغ از دهک درآمدی، زیر پوشش حمایت‌های چندگانه بهزیستی درآمدند و خدمات متنوعی در بخش‌های مسکن، اشتغال، بیمه و مستمری به آنها تعلق گرفت.

وی افزود: همچنین برای اولین‌بار در دولت سیزدهم از مردم محلات نقاط کم‌برخوردار شهری، بویژه خانواده‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی در قالب توانمندسازی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی حمایت شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۱۱ پایگاه خدمات اجتماعی در استان اظهار کرد: این مراکز با نام خانه بهزیستی در پنج شهرستان استان فعال بوده و ضمن آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مخاطرات اجتماعی به خانواده‌های در معرض آسیب به بیش از ۶۰ خانواده در زمینه توانمندسازی و آموزش های فنی و تخصصی اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با اشاره به وجود حدود ۲۰ هزار معلول در خراسان جنوبی گفت: ۱۰ درصد معلولان استان در مراکز شبانه روزی و ۹۰ درصد در خانواده نگهداری می‌شوند و معیشت، توانبخشی، درمان، اشتغال و مسکن مهمترین نیاز های معلولان در استان است.

شرفی با اشاره به اینکه معیشت از مطالبات اصلی جامعه هدف بوده است عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده تمام آمار پشت نوبتی دریافت مستمری صفر شده اما بستر برای توانمندشدن هم فراهم است.

وی گفت: پشت نوبتی حق پرستاری هم در استان صفر شده و اگر فردی ضایع نخاعی باشد به چرخه حمایت اضافه خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: اعتبارات ملی بهزیستی پایان سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشت و از ۲۰۹ میلیارد تومان به ۲۷۶ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: در بحث نیازهای بهداشتی نیز تمام معلولان بهره‌مندی لازم را داشته‌اند و در استفاده از خدمات توانبخشی و توانپزشکی ۵۹ کد خدمت تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

شرفی ادامه داد: در این زمینه ۱۲ هزار نفر نشان‌دار شده اند و ۷۶ مرکز توانبخشی طرف قرارداد بیمه سلامت است.

وی با بیان اینکه تمام معلولان جامعه روستایی شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته گفت: در شهرستان‌های زیرکوه و سربیشه نیز تمام دانش‌آموزان معلول بازمانده از تحصیل به عرصه آموزش بازگشتند و با کمک تسهیل‌گران در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دغدغه مسائل کمک توانبخشی افزود: اعتبار خوبی در بخش سمعک جذب شده و تلاش کرده‌ایم در این بخش بیشتر حمایت‌ها به سمت کودکان باشد.

وی با بیان اینکه در بحث سالمندان و بزرگسالان نیز سه دهک پایین حمایت می شوند ادامه داد: در خصوص مناسب‌سازی که از مطالبات مهم معلولان بود رتبه خراسان جنوبی با ۶۴ درصد بعد از قم دومین استان کشور بوده لذا با ۱۰۰ درصد فاصله زیادی وجود دارد.

شرفی اظهار کرد :مناسب سازی مجتمع‌های بین راهی به خصوص سرویس‌های بهداشتی از مطالبات مهمی است که انتظار می‌رود امسال در دستور کار راهداری قرار گیرد.

وی گفت: ارزیابی ۲۷ مدارس استثنایی هم انجام شده که باید مناسب‌سازی آن در دستور کار نوسازی مدارس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی در تهیه تدوین سند سالمندانی پیشتاز بوده افزود: در بخش مسکن هم مددجویان با کمک‌های بلاعوض حمایت می شوند و تاکنون ۳۵۱ نفر بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: از ابتدای امسال مشوق های خوبی در حوزه اشتغال در نظر گرفته شده که عمدتا مربوط به مبحث بیمه‌ای است.

وی با اشاره به چالش‌های مرتبط با درمان معلولان استان هم گفت: برگزاری نشست مشترک برای حل مشکلات نظام ارجاع هم ضروری است تا معلولان از مزایای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج بهره مند شوند.

لزوم استفاده رسانه‌ها از نمایندگان تشکل‌های معلولان برای فرهنگ سازی بیشتر در خصوص آگاه سازی جامعه نسبت به حقوق معلولان و برگزاری جلسه اختصاصی برای استفاده از رابط ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیما از مصوبات این کارگروه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha